Gå til innhold

ung student søker bærbar pc


Gjest Slettet-80wCWpIM

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-80wCWpIM

hallois!

 

er ute etter en bærbar pc som stort sett skal brukes til:

- surfing

- officepakken

- filmtitting

- spilling (ikke fullt så krevende spill)

- adobe photoshop (ingen noe dreven, men greit hvis d ikke tar en evighet)

- programmering i forbindelse med studiene

- innlasting av bilder fra digitalkamera (har nå canon powershot med CF, men vurderer nytt kamera - ixus? - så det er ikke så veldig viktig med tanke på kortlesere i maskinen - det problemet får jeg ta når det oppstår i tilfelle..)

 

har sett litt på disse maskinene, noen tips til endringer ?

netshop 1557gls

 

netshop 1557A

 

tundra 1557r pro

 

spørsmål 1 - hvorfor er netshop1557gls 100% utseendemessig identisk med tundra 1557r pro ?

 

spørsmål 2 - Bør jeg oppgradere fra 512mb ram til 1024mb?

 

spørsmål 3 - Hvis valget faller på netshop, bør jeg da bytte minnet fra standard pc333 til kingston/corsair eller pc400?

 

Spørsmål 4 - vil jeg merke stor forskjell fra 1,7ghz til 1,8/2,0 ghz cpu?

 

spørsmål 5 - Er det innebygd bluetooth på noen av disse maskinene, eller må jeg kjøpe en bluetooth dongle utenom?

 

Spørsmål 6 - Noe annet jeg har glemt å tenke på? Forslag til andre maskiner? etc..

 

 

Jeg har tenkt meg at prisen på laptop'n skal ligge en plass mellom 10.000,- og 15.000,- Pc'n skal tas med til Australia, så jeg får forhåpentligvis trekt fra 25% (momsen) ved utføring..

 

Ved eventuelle forslag må andre maskiner oppfulle følgende minstekrav:

- 512mb ram

- wlan

- 1,7 ghz

- 60-80 gb hdd (helst 80 gb, men 60 går ved stor prisbesparelse)

- lite støy

- god batterilevetid (minst 3 timer?)

- 15" (sxga+? - mener å ha lest at dette var viktig..?)

- ikke evig lang leveringstid (avreise 12. februar ;) )

- dvd-brenner

 

 

maskinen skal bestilles innen mandag neste uke :)

 

All konstruktiv kretikk og hjelp mottas med STOR takk :D

 

 

 

Mvh

GKSaue (Sitter bare hos en kompis å skriver..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Netshop og PSdata bruker samme basic kittet, AOpen barebone.

 

2. Hvis du skal bruke den til video/bilde eller litt tung spilling, så ja.

 

3. Ja, tror dette vil lønne seg, da prisdifferansen er så liten.

 

4. Nja, under rendring av 3D, komprimering/dekomprimering og enkelte spill vil du merke det, men ikke noe spesielt ellers, kan virke litt kjappere, og mer responsiv.

 

5. Ser ikke ut som at det er det nei, må nok kjøpe en egen dongle utenom. D-Link har en liten fin en.

 

6. Tenkt på Acer pc'er? Blir kanskje litt dyre hvis du skal ha de på 1,7GHz, men se deg litt rundt om. Acer er iallefall kvalitet.

 

Håper dette gir litt å tygge på, slik at skrivingen min ikke var forgjeves :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Hallois

 

Takk for raskt svar

 

Var litt mat for hjernen det ja :)

 

Angående minne, hvis jeg "oppgraderer", bør jeg da velge pc333 kingston/corsair - altså merkeram - eller raskere pc400 ram?

 

Acer kan kanskje være et alternativ ja, må se litt på det. Så akkurt på en ferrari, og det er vel acer - og der var det vertfall innebygd bluetooth - jeg har ikke noe særlig behov for ferraridesign derimot, men de selger vel kanskje standard utseende også som man ikke betaler "ekstra" for.. Hmm, kikker og leser videre og håper på mer bra respons :thumbup:

Lenke til kommentar

Gå for netshop 1557-GLS, minst like bra service som psdata, dvs begge har bra service/support, men rimeligere enn psdata.

 

jeg ville konfigurert den som en 2.0GHZ med 2x512 400mhz (pc3200 RAM) (ikke 333) konfigurasjon. Spurte dem ut nøye om hvordan 400mhz ram'en var, og han sa de ikke hatt hatt noen problemer med den. det kommer da på ca 14.700,-

 

1: De er like fordi de begge er en Aopen Barebook 1557-GLS. Den har ikke noe logo, og de enkelte produsentene setter på sin egen klistrelogo når den settes sammen i Norge. Klistrelogoen kan taes av eller man kan be om å få den levert ved siden av uten at den klistres på maskinen.

Maskinen har også ingen fullskjerm logo, en liten Centrino-logo i hjørnet ved post-BIOS, har valg i BIOS for å skru skjerm-strekking av lavere oppløsning av/på. Hardware-basert lydkontroll-hjul på siden av maskinen (software styrt [FN]-funksjonskontroll er ikke bra), 5 custom-instillilbare launchknapper. cd play/stop/ff/rr knapper ved skjermen. Dårlige høytalere visstnok.

 

 

2: Kommer ann på hva du skal bruke den til, ved videoredigering og photoshop hjelper det drastiskt med 1024 mb.

 

3: fra 1,7 - 2,0Ghz på en pentium-M vil du merke ganske stor forskjell IMO. P-M 1.7 tilsvarer vel ca 2.4-2.8 Ghz P4, mens P-M 2.0Ghz tilsvarer ca 3,2-3,4 Ghz P4.

 

4: Bluetooth må du kjøpe utenom, f.eks som en liten USB-stick. De begynnner å bli ganske små.

 

5: Bæreveske kanskje greit å bestille, regner med at du har utelatt OS med hensikt. Andre maskiner som er like teknisk sett er CL56 og G556, men har hørt mer foruroligende klager på de, blandt annet med batteri og varme, enn klager på 1557 som mest går på de som ikke liker dekselet samt dårlig lyd. Dårlig lyd har jeg hørt klager på med de andre også. NB: Har bestillt meg en 1557-GLS selv, med 2.0ghz og 2x512MB 400mhz ram, så jeg er subjektivt innstillt.

 

1557-GLS skal komme inn denne uken på lager til butikkene fra Aopen. Når den er på lager er den leveringsklar på 2-3 dager etter bestilling.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg vurderer også å skaffe meg bærbar pc, og jeg har identisk bruksområde som deg. Jeg har sett litt på Elitegroup pc-ene de tilbyr på multicom.no (sjekk ut de), og har er kompis her som er veldig godt fornøyd med sin elitegroup som han kjøpte der (Har selv testet den, og den er komplett støyfri! + alle elitegroup har en driftstid på opp til 4 timer så vidt jeg vet). Mht. pris så har jeg ikke tenkt å investere fullt like mye som deg, og tenker å kjøpe en til under 10 000 kr. Jeg tror at du også vil få like mye ut av en billigere pc (til ditt bruk) enn de alternativene du har sett på. Tror rett og slett 1GB RAM blir litt overkill, spess hvis du ikke skal bruke photoshop til mer enn enkel bilderedigering (f.eks av bilder tatt med digitalkamera). I tillegg kan du spare en del tusenlapper, som du igjen kan bruke på å oppgradere din stasjonære maskin (?), eller noe annet du måtte ønske. Husk at det ikke er vits med 400mhz ram hvis ikke hovedkortet takler 400mhz bus-hastigheter. Jeg ville gått for merkeram med lit mindre mhz, da merkeram som regel er sikkert og pålitelig. Er ikke helt inne i SXGA og andre betegnelser på skjermer osv, men tviler sterkt på at dette er noe du bør la være avgjørende for et kjøp.

 

Håper noe av dette hjalp :)

Hilsen medstudent

Lenke til kommentar
Hei,

 

Jeg vurderer også å skaffe meg bærbar pc, og jeg har identisk bruksområde som deg. Jeg har sett litt på Elitegroup pc-ene de tilbyr på multicom.no (sjekk ut de), og har er kompis her som er veldig godt fornøyd med sin elitegroup som han kjøpte der (Har selv testet den, og den er komplett støyfri! + alle elitegroup har en driftstid på opp til 4 timer så vidt jeg vet). Mht. pris så har jeg ikke tenkt å investere fullt like mye som deg, og tenker å kjøpe en til under 10 000 kr. Jeg tror at du også vil få like mye ut av en billigere pc (til ditt bruk) enn de alternativene du har sett på. Tror rett og slett 1GB RAM blir litt overkill, spess hvis du ikke skal bruke photoshop til mer enn enkel bilderedigering (f.eks av bilder tatt med digitalkamera). I tillegg kan du spare en del tusenlapper, som du igjen kan bruke på å oppgradere din stasjonære maskin (?), eller noe annet du måtte ønske. Husk at det ikke er vits med 400mhz ram hvis ikke hovedkortet takler 400mhz bus-hastigheter. Jeg ville gått for merkeram med lit mindre mhz, da merkeram som regel er sikkert og pålitelig. Er ikke helt inne i SXGA og andre betegnelser på skjermer osv, men tviler sterkt på at dette er noe du bør la være avgjørende for et kjøp.

 

Håper noe av dette hjalp :)

Hilsen medstudent

Fordelen med 400mhz er stabiliteten og mindre effektforbruk/varmeutvikling enn det det er laget for. Minne som er laget for hastigheter ett eller to trinn over det de brukes til av hovedkortet er somregel veldig stabilt på disse hastighetene.

 

Billedredigering av digitalkamerabilder kan fort bli tungt hvis du skal jobbe med f.eks 5-6mpixel bilder (3000x2000) osv. spesielt hvis man skal jobbe med flere så store bilder samtidig lastet inn i PS. Da hjelper det kraftig med 1024MB i forhold til 512MB. En annen fordel er at hastighetsytelsen man får ved å tweake minne-bruken i Windows blir mye større når man har 1024MB til rådighet, da kan man sette av mye mer til filcache, prefetch legger seg lenger i minnet og bruker en større del av minnet av gangen osv.

 

512MB holder lenge det også, men man merker god forskjell -> 1024MB.

 

Karma

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
Acer kan kanskje være et alternativ ja, må se litt på det. Så akkurt på en ferrari, og det er vel acer - og der var det vertfall innebygd bluetooth - jeg har ikke noe særlig behov for ferraridesign derimot, men de selger vel kanskje standard utseende også som man ikke betaler "ekstra" for.. Hmm, kikker og leser videre og håper på mer bra respons  :thumbup:

Må bare si at jeg ikke hadde noe igjen for designet på ferrari, men når jeg så den og ikke minst sto og holdt i den på jobben, da var jeg omvendt. F* så lekker den er.

 

Et annet alternativ er jo Acer TravelMate 6000 og 8000 serien, 8000 har iallefall Blåtann.

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar

Hallois - Det er jeg som er trådstarter (se hilsen i første innlegg)..

 

Lurer på om 1gb kanskje kan være litt overkill ja, kanskje bare oppgradere til 1gb om et års tid istedet hvis jeg skulle føle det blir for lite.. men samtidig er det snakk om en prisforskjell på 800,-... CPU lurer jeg også på om 2 ghz blir litt mye i forhold til prisøkningen :hmm:

 

digitalkamera mitt tar bare bilder med 3 Mp forresten, så krever kanskje ikke fullt så mye av photoshop, men lurer på om det kanskje kan være stor fordel med mye ram likevel. Vil det være god merkbar forskjell med 1gb ram selv om jeg bare velger 1,7 eller 1,8 ghz cpu?

 

elitegroup er det en kamerat av meg som kjøpte for et halvt år siden, og han er ikke så veldig fornøyd visst..

 

Hvordan er støynivået på 1557gls?

 

 

edit:

 

Har kikt litt mer rundt og tenkt og tenkt.. Lurer på om jeg skal velge en 1557ALS med 1,7ghz, 80 gb silent seek, 1gb ram, dvdbrenner og spare resten av pengene eller eventuelt bruke d på å kjøpe et nytt digitalkamera, webcamera, mus og backpack til maskinen.. (cam,mus og sekk hadde d vel blitt uansett da..).

 

Er det mer forskjeller mellom GLS og ALS enn skjermkortet, cd-knapper og design?

 

Noen som vet hvordan det ligger an med vekt, batteritid og støy?

 

 

..Nå går jeg og legger meg - må stå opp om 4 1/2 time igjen for å gå på jobb (begynner kl 7 men har nesten 1 time kjøring .. darn commute..)

 

 

God natt

Endret av GKSaue
Lenke til kommentar

Jeg ville ha spart litt av pengene ved å kjøpe en litt svakere maskin ja, med tanke på at det beste har en ganske dårlig pris/ytelse i forhold til det nest beste.

 

Forskjellen på de to maskinene kan jeg ikke svare på, da jeg ikke kan så mye om laptoppene som er basert på Aopen.

 

Legge seg?

Skal jo ikke på jobb før 0900, har foresten bare 4-5min å gå også :D

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar

Ja da går du for litt svakere ja, synes da originalkonfigurasjonen du hadde satt opp var meget bra.

 

Ang. lydstille. 1557-ALS som jeg har prøvd var musestille, regner med at GLS er nøyaktig det samme. De fleste Centrino-baserte maskiner er veldig stillegående pga liten og/eller sjeldent varmeutvikling, og lang batteritid pga. lite effektforbruk. Centrino-løsninger skal ligge på 4-5 timer batteri på de fleste modeller.

 

ALS er visst ikke like "fin" som GLS visstnok, men jeg synes nå den var veldig fin. En annen bruker her mente GLS var finere, men han mente ikke at ALS var styggere av den grunn. ALS har også dobbelt så bra lyd som GLS fordi den ikke har CD play/stop/rr/ff panelet i midten som da gjør plassen til høytalere mindre.

 

Ingen andre forskjeller mellom ALS og GLS enn de du nevnte ovenfor som jeg vet om ihvertfall.

 

Karma

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

Har selv en 1557 (Tundra) fra psdata og er storfornøyd. Gikk for 1GB ram (2xApacer 333MHz), den 80GB 5400 silent-seek-disken og 1,7GHz. Til kontorbruk holder den fint 3+ timer. Perfekt for lesesaler og sånt der man bør være stille. Gikk fra en Fuj-Siem P4 2,66GHz med 1024x768 (ati9000) til denne centrinoen med 1400x1080 og er storforelsket.

 

Kunne sikkert overlevt med kun 512....(hmmm, tittet nettopp med på statuslinjen og så at MemTurbo sier kun 500MB ledig minne, og da bare MSN og Opera som kjører....hehe, XP tar det den kan få tak i... :roll: )..anyway, går "tom" noen ganger når du driver med litt tunge saker, Maya eller noe. Må du nesten vurdere selv. Kan jo alltids begynne med 512 og se kordan det går, så heller hive i en etter en stund dersom du merker noe.

 

Eneste jeg ikke liker er litt vel billig plast. Hatt min i et halvt år nå, og den knirker og knaker når eg folder den. Skuffen til DVD-brenneren jeg har er litt tullete, man må ofte trykke den litt inn for å få spilleren te å lese. Men det er selve brenneren, ikke kabinettet. Den e 2.4x, så er nok for lengst gått ut.

 

Men ellers er jeg veldig fornøyd

Lenke til kommentar

Da har jeg sovet og trodd at jeg har forsovet meg og sovet igjen og så til sist kommet meg på jobb :roll:

 

Tror jeg skal gå for følgende 1557ALS maskin:

 

1 stk. Country kit for AOpen barebone bærbar PC (På lager 100+)   

1 stk. AOpen barebone bærbar PC m/ATI 9600-64 15" SXGA+, 10/100, 56K, modell 1557ALS (På lager 19)   

1 stk. Produksjon og testing av PC bærbar PC (På lager 100+)   

1 stk.  Intel Pentium M 735 1,7GHz FSB400 2MB CACHE BOXED "Dothan" (På lager 20+) 

1 stk.  Standard 512MB 400 MHz (PC3200) SODIMM DDR Non-ECC SODIMM (Ubekreftet 14.01.2005) 

1 stk.  Standard 512MB 400 MHz (PC3200) SODIMM DDR Non-ECC SODIMM (Ubekreftet 14.01.2005) 

1 stk.  Samsung 80GB 5400RPM ATA/100 Silent Seek 8MB cache, modell MP0804H, 2,5" (På lager 8) 

1 stk.  AOpen 8x DVD ± RW Double Layer for 155XX for bærbar PC (På lager 20+) 

1 stk.  Intel Wireless LAN Mini PCI Card 54MBPs (Bekreftet 14.01.2005)

 

Og butikken blir antageligvis netshop. Driver fremdeles å kikker rundt, men skal nå få satt sammen en bestilling på laptop med ekstra utstyr og høre med salgsavdelingen om de kan gi meg en god pris :)

 

Gir de noe ytterligere rabatter ved f.eks. bestilling av laptop, ryggsekk, 3 stk webcam, headset, digitalkamera og mus? :innocent:

Lenke til kommentar
Gir de noe ytterligere rabatter ved f.eks. bestilling av laptop, ryggsekk, 3 stk webcam, headset, digitalkamera og mus?  :innocent:

du kan jo alltids prøve å be om litt rabatt, jeg vil ikke si noe i public om det hjelper eller ikke, ettersom hvis det hjelper, vil jeg ikke at det blir slik at de nærmest føler seg tvunget til å gi rabatt til alle som mener å ha lest ett sted at de gir rabatt :whistle: ..Og hvis de ikke gir rabatt, så vil jeg ikke gi negative signaler om at de er urokkelige heller.

 

Karma

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
1557-GLS skal komme inn denne uken på lager til butikkene fra Aopen. Når den er på lager er den leveringsklar på 2-3 dager etter bestilling.

Fikk du denne informasjonen fra netshop?

 

..ser at det nå står 21.01. ubekreftet på både GLS og ALS :cry:

 

Må nok ta en tlf og snakke med dem. Sitter nå på jobb uten linje ut, så det får vente til jeg kommer meg hjem.. Begynte å skrive en mail, men da pc'n klikka og jeg mista hele meldingen orket jeg ikke å begynne på ny.. så får bli en liten samtale istedet :yes:

Lenke til kommentar

Snakket med dem i dag tidlig, han sa at det gikk rykter på levering av 1557-ALS og GLS i dag, isåfall ville maskiner bli ansett som lagervare fra mandag av. Netshop får direkte fra Aopen, andre nettbutikker får via Hattelco og derfor får de litt senere enn netshop siden det må innom Hattelco først for montering så videresending innenlands.

 

 

Karma

Lenke til kommentar
2.4x, så er nok for lengst gått ut.

2.4X betyr ikke to-komma-fire-ganger brennehastighet,

 

men betyr at den brenner DUAL LAYER i 4X hastighet.

 

Tror jeg, leste det i en artikkel på dinside.no

men mulig jeg er på bærtur nå?

 

Karmacom

Du er nok dessverre på bærtur :) 2.4X var den hastigheten de første dvd-brennerene kom med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...