Gå til innhold

Anbefalte innlegg

(Nei denne er ikke feilpostet)

 

Lurer på om noen kan forklare tankegangen litt her...

2x + 5y = 11

Denne skal løses.. Okei, GCD(2,5) = 1

og 1 | 11 dermed vet vi at det finnes løsninger...

Nå skal man bruke Euklides algoritme til å finne x0 og y0 (små 0'er). Jeg vet svaret (er små tall), men skjønner ikke hvordan man går frem på papiret og hvordan man tenker.. Kommer vel borti større tall senere! :-O

 

Takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2x + 5y = 11 er én likning med to ukjente, og lar seg ikke løse uten videre.

 

Vi kan omforme den til y = -0,4x + 2,2. Likningen er altså en lineær (førstegrads) likning uten asymptoter eller noe annet fiksfakseri.

 

Vi vet at linja krysser y-aksen i punktet (0 , 2,2). Vi kjenner stigningstallet -0,4, altså vet vi at linjen synker 0,4 enheter for hver enhet den går bortover. Den skal synke 2,2 enheter, og må da ha et løp på 5,5 enheter. Linja skjærer altså x-aksen i punktet (5,5 , 0). Nå har du litt mer å jobbe med :)

 

Uansett: jeg har vanskelig for å forstå hvor du vil. Likningen har jo uendlig mange løsninger.

Lenke til kommentar
Takker for svar! Skal se på det du sier her! :yes:

 

Ja du har rett, den har uendelig mange svar, men finner man ett svar, finner man også "formelen" for alle svar.. Skal komme tilbake til dette når problemet er løst i alle fall ;)

Poenget er at det ikke egentlig finnes noen svar i ordet rette betydning. Når du har én likning med to ukjente, er det slik at det finnes uendelig mange kombinasjoner av tall som vil passe inn. Disse løsningene kan du få ved å omforme slik jeg viste deg, eks:

 

y=-0,4x + 2,2

x=-2 gir y=3

x=-1 gir y=2,6

x=0 gir y=2,2

x=1 gir y=1,8

x=2 gir y=1,4

 

 

osv osv.

 

Ved å legge til en NY "forutsetning", i form av en likning, kan du imidlertid finne et eller flere konkrete svar.

 

Eks:

Opprinnelig: 2x+5y=11 OG NY FORUTSETNING:  y=2x  (les: y er dobbelt så stor som x)
I.
2x + 5y = 11

II. 
y=2x

III av II inn i I. 
2x + 5(2x) = 11
2x + 10x = 11
12x = 11
x=11/12

IV av III inn i II
y=2(11/12)
y=22/12
y=11/6

 

Dette var et tilfeldig valgt eksempel...

Lenke til kommentar

Jess, nå er jeg med.. Okei, da har vi funnet minst 1 løsning med metoden din, og vi kan finne så mange man gidder..

 

I boken min står dette i fasiten:

All solutions are given by:

x = 33 - 5t

y = -11 + 2t

 

 

Kommer du noe videre med dette da? Du er definitivt inne på noe :innocent:

Endret av ToMcLaNcY
Lenke til kommentar

EDIT: Jeg har nå egentlig ingen idé om hva du skal eller hvor du vil, men ut fra hva jeg tror, vil jeg tro du forsøker å finne en parametrisert vektorfremstilling av funksjonen.

 

Det er her flere mulige svar. Det enkleste, som jeg tar ut av luften, er følgende:

 

x=t

y=2,2 - 0,4t

 

Forøvrig må du kunne regne med vektorer for å utlede generelle parameterfremstillinger.

 

Vi går frem på følgende vis:

 

2x + 5y = 11

5y = 11 - 2x

y = 11/5 - 2x/5

 

Vi ser at dette altså er en rett linje med stigningstallet -2/5 som krysser y-aksen i 11/5. Vi kaller dette punktet P(0 , 11/5). Vi oppretter et punkt på linja Q(x,y). Vi ønsker å finne vektoren mellom disse punktene. PQ-vektor er da [x-0 , 11/5 - y] = [x, 11/5 - y].

 

Vi oppretter nå en retningsvektor, r-vektor, som er parallell med linja. Vi kjenner stigningstallet som er -2/5. Vi går én enhet på x-aksen, og -2/5 enheter på y-aksen, og r-vektor = [1, -2/5].

 

Vi vet P og Q ligger på en linje som er parallell med r-vektor. Da er t*r-vektor lik PQ-vektor.

 

t[1, -2/5] = [x , 11/5 - y]

[t , -2t/5] = [x , 11/5 -y]

x=t OG -2t/5=11/5-y

x=t OG y=11/5 - 2t/5

 

x=t OG y=2,2 - 0,4t.

 

Dette er forøvrig 2MX pensum...

Endret av bfisk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...