Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lade opp kondensator?


Kmo

Anbefalte innlegg

Hei,

 

har en kondensator jeg skal til å montere og har et par spørsmål...

 

Skal det være en sikring på den? Sikring mellom batteri og kondensator? Eventuellt hvilken da? Har aldri vært borti slikt :whistle:

 

Også lurer jeg på hvordan den lader seg opp? Noen jeg skal gjøre eller ordner den det selv? Har ikke alle papirer på den så.. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er en sub du skal bruke forsterkeren til så kobler du den til sub-out (regner med at det er det du mener, ikke sum-out), hvis du skal bruke forsterkeren til bakhøyttalere kobler du den til rear-out og hvis du skal bruke den til fronthøyttalere kobler du den til front-out ;)

Lenke til kommentar
Hvis det er en sub du skal bruke forsterkeren til så kobler du den til sub-out (regner med at det er det du mener, ikke sum-out), hvis du skal bruke forsterkeren til bakhøyttalere kobler du den til rear-out og hvis du skal bruke den til fronthøyttalere kobler du den til front-out ;)

Hehe, syntes det sto sum jeg men sub stemmer vel bedre! :!: Iallefall, hvis det ikke er front eller rear så må det bli den ;)

Lenke til kommentar

Regner med disse minusene er koblet sammen.

Minus inn: Her kobler du jordledningen fra karosseri

Minus ut: Her kobler du jordledningen til forsterkeren

 

Har du to plusser og eller?

 

Det heter seg at man skal ha sikring også på kondensatoren, det fikk iallefall jeg beskjed om på Bilradiospes.

 

Du kan jo koble det slik som dette: (AGU er da sikringen)

 

+++ AGU +++ kondis ++++ forst.

------------------kondis -------- forst.

 

Edit:

Husk at kondensatoren lagrer energi. Den tar til seg strøm raskt og leverer fra seg raskt. Det er meningen med den.

Hvis du lader den opp (og ut - kortsluttet) uten å bruke noen form for motstand kan du ødelegge kondensatoren eller andre deler i det elektriske systemet.

Endret av zupreme
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...