Gå til innhold

19" vs 20"/21" LCD


nilberg

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å gå til innkjøp av en LCD skjerm, men har problemer med å bestemme meg for en 19", 20" eller 21". Grunnen til dette er det evigvarende spørsmålet rundt native oppløsning og bruksområder osv.

 

Maskinen jeg har hjemme har følgende relevant hardware;

Sapphire Radeon X800XT PE (AGP)

AMD XP2500+ @ XP3200+

1024 MB DDR RAM

 

Jeg bruker selv en Samsung SyncMaster 910T på jobb, og er forholdsvis fornøyd med den når det gjelder fargegjengivelse og skarphet i bilde. Litt baklys og etterslep ved spilling/avspilling av video (ikke at jeg gjør dette så mye på jobb... :blush: ) er det som gjør at denne ikke er aktuell for hjemmebruk.

 

Har så og si bestemt meg for NEC sin 80 serie; 1980, 2080 og 2180, men har som sagt problemer med å bestemme meg for hvilken størrelse.

 

Da 19" LCD bruker 1280x1024 som native oppløsning, vil ikke skjermkortet ha problemer med å dra hvilket som helst spill i den ideelle oppløsningen. For min egen del, syntes jeg 1280x1024 fungerer fint på en 20"CRT, men blir liksom litt i største laget på en 19" LCD der bilde er så skarpt at en nesten kan se pixlene. Samboeren har problemer med synet, og hun sitter endel foran skjemen hun også. Og det er vel mest med tanke på henne at jeg vurderer en 19" i det hele tatt, da jeg syns at det hele blir for "stort".

 

Hvis jeg evt. hadde valg å gå for en 20" LCD blir saken en helt annen. Skjermen blir stor nok, og jeg får benyttet meg av alle godene ved NEC's 2080 mtp fargegjengivelse, skarphet, etterslep. Problemet er at native oppløsning er 1600x1200, og at dette kan bli i minste laget for samboern. På en 21" så hadde det nok fungert, da skjermflaten er større. Men dette vil igjen gå utover etterslep og ikke minst lommebok.

 

Finnes det noen tips/oppmuntrende ord til en stakkars kar som drømmer om 20/21, men som må ta til takke med 19?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikkje "så" stor forskjell på ein 20" og 21".

Kjører dual med 2080ux+ og 213T, har ikkje fått klager frå min bedre halvdel om at det blir for smått på 20"eren.

 

Anbefalinga mi vil være å gå for 20" ern, pris, og dei andre fordelene med 20" opphever fordelen med 1,2 ekstra tomme.

 

mvh

JanEirk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...