Gå til innhold

Koble PC til TV


bærger

Anbefalte innlegg

Har et skjermkort med S-videoutgang.

 

Kan jeg koble PC'n til TV'n med en S-videokabel selv om ikke TV'n har S-videoinngang? Tenkte det fantes spesielle SCART-plugger med mulighet for tilkobling av S-video, eller at det fantes overganger fra S-video til video.

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn i tilfelle andre skulle lure på det samme.

Så har Biltema (trur det var de) sånn plugg som kobler sammen Luminans og krominans signalet i en S-Video kabel slik at du kan plugge den i en vanlig compositt inngang (gul phonoplugg) eller en SCART overgang med en slik gul phonoplugg.

Lenke til kommentar

Her må jeg få kaste meg på.

 

Jeg har byttet skjermkort fra Gainward (mx440) til Sapphire r9800 np. Før funket TV-tilkoblingen, men nå funker det ikke. Jeg bruker en plugg som fulgte med Gainwardkortet, en overgang fra S-video til phono.

 

Det er vel slik at S-video er en standard, slik at feilen må ligge i maskinen/instillingene av skjermkortet? Problemet er at jeg får svart/hvitt bilde, og ja jeg har søkt på forumet uten at jeg har funnet ut av det.

 

-Anders

Lenke til kommentar

Det er vel slik at S-video er en standard, slik at feilen må ligge i maskinen/instillingene av skjermkortet? Problemet er at jeg får svart/hvitt bilde, og ja jeg har søkt på forumet uten at jeg har funnet ut av det.

 

-Anders

Hmm. merkelig.. Har svart på dette spørsmålet en 5-6 gangar like før jul...

 

link

 

 

 

Noken TV-ar støttar ikkje s-video. ..... s-video splitter signalet i crominance og luminance (trur eg). Reknar med du brukar ein scart-overgang.....

 

Viss du opnar scartovergangen og tar ut pin15 og puttar den inn samme med pin20 (helst lodde den fast, men det går uten også) så skal du få farger. Då blir signala nemlig satt sammen igjen. (composit)

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Jeg kobler PC'en inn i videomaskinen (med phonoplugger, høyre og venstre lyd, pluss gul for bilde), som igjen er koblet i TV'en med scartkabel. Det har fungert greit inntil jeg byttet skjermkortet.

 

TV'en var veldig fin i -92, men den har ikke egen S-video inngang. Men jeg kan velge s-video i oppsettet på TV'en.

 

Det kan være at pluggen som fulgte med Gainward-kortet ikke er god nok for Sapphire-kortet, men det virker litt merkelig. Jeg får kanskje prøve å kjøpe en ny overgang.

 

-Anders

Lenke til kommentar
Det er vel slik at S-video er en standard, slik at feilen må ligge i maskinen/instillingene av skjermkortet? Problemet er at jeg får svart/hvitt bilde, og ja jeg har søkt på forumet uten at jeg har funnet ut av det.

Problemet er at overgangene som følger med GeForce-kortene ikke er koblet etter standaren. Overgangen fra Biltema det er linket til og liknende skulle løse problemet (hvis andre instillinger er riktige).

Lenke til kommentar
Viss du opnar scartovergangen og tar ut pin15 og puttar den inn samme med pin20 (helst lodde den fast, men det går uten også) så skal du få farger. Då blir signala nemlig satt sammen igjen. (composit)

Anbefaler ikke å gjøre dette. Du kobler to forskjellige kretser i skjermkortet direkte sammen.

Det beste er å ha en eller annen kondensator som "skiller" kretsene likestrømsmessig, men som blander bildesignalene, siden de får passere kondensatoren.

 

Har sett koblingsskjerma for hvordan man kan gjøre det.

Har skjønt det slik at den Biltema dingsen til kr 30 er laget slik.

 

Kjipt hvis skjermkortet tok kvelden for at man skal spare 30 kroner. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...