Gå til innhold

Hvorfor stor forskjell på popularitet (php/perl)?


Anbefalte innlegg

Synes egentlig det er veldig rart at det er så stor forskjell på populariteten til perl og php. I perl boardet her er jo aktiviteten lik null, mens php suser av gårde som bare det.

 

Folk flest kjenner jo ikke til perl engang. Mange erfarne php vet jo knapt hva perl er! Hva skyldes dette egentlig? Det er jo et kraftig programmeringsspråk og har stort sett like store muligheter som php?! Driver mest med perl og har satt meg inn i det, og synes ikke det virker noe vanskeligere enn php.

Og internasjonalt er php litt større, men der er perl aktiviteten relativt stor også. Betydelig større enn på forumet her. Og nå tenker jeg ikke på antall folk, men størrelse sammenliknet.

 

Noen som har et fornuftig svar på dette? Hvis det er noen her da..

 

 

Emnetittel redigert. "Hvorfor så stor forskjell" sier liten om trådens innhold. Prøv å være så beskrivende som mulig i emnetittelen. PoleCat

Endret av PoleCat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

perl-guruer bruker andre forumer, da bruker også perl-noobs det også.

 

Skal lære meg perl, perl har større muligheter enn php - php er jo basert på perl.

 

Selv har jeg hatt planer om å lære meg perl i flere år, helt siden konfirmasjonen min for 5-6 år siden. men siden jeg allerede bruker litt php på sidene mine, så er jeg da mer aktiv her enn perl der jeg nesten ikke kan noe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV

PHP var skrevet i Perl frem til versjon 3.x

Den storste grunnen til at det ikke ser saa mye aktivitet her er pga at Perl folk sansynlig vis prover litt selv og soker paa Google FOR de sporr etter ting. Noe som ikke er saken med de fleste som er nye paa PHP.

 

Mine 2 cent.

Lenke til kommentar

Tror Torbjørn har rett der ja. Veldig mange som ikke bryr som om programmeringen, men bare vil ha små kode snutter på sidene sine.

Ikke noe problem å lage dem i Perl!

 

Og når vi snakker om sammenlikning. Det ble jo nylig oppdaget en stor sikkerhetsfeil i php, som skapte masse styr rundt alle forumene(phpBB spesielt) som måtte fikses.

Dette er det jo ikke i Perl, og YaBB reklamerer ganske godt med dette. Flere som bytter vekk fra phpBB til YaBB nå. Har brukt det masse og er kjempe fornøyd med det. Liker å støtte de Perl scriptene som er der ute.

 

Kunne ikke noen sette opp en liste over de beste Perl scriptene og en link til dem her? Hadde vært kjekt sånn at nybegynnere får se virkelig hva perl kan brukes til!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e

Jeg tror felere driver med php av den grunden Torbjørn nevner!

PHP er vel mye mer "utbredd" til bruk webprogramering :hmm:

 

Uansett.. Jeg har holdt på med php kanskje ett års tid nå!

Begynte faktisk og leike meg med perl for ett par dager siden. Og jeg tror nok att perl fort kan ta over en del for php hos meg nå!

 

Er det foresten noen bra norkse forum som tar for seg perl litt mer en her ? Eventuelt andre språk også!

 

EDIT: Skriveleif og feiformatering så det holder :hrm:

Endret av Slettet-df17e
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Festlig å notere seg at folk som tilsynelatende bruker perl, eller har interesse for perl, har (unnskyld uttrykket) sabla mye skrivefeil.

 

Forøvrig var det noen som nevnte at PHP opp til v3 ble skrevet i Perl, tror du bør ta deg ei bolle og sjekke faktaene dine. Henviser til http://groups-beta.google.com/group/comp.i...c7d43454d64d133 og føler øvrig kommentar er unødvendig.

 

Det var også noen som nevnte at det ikke er mange webhotell som tilbyr perl, også dette er bare nonsens. Jeg har ennå til gode å se en seriøs webhost som IKKE tilbyr mulighet for å kjøre perl som cgi.

Endret av Oracel
Lenke til kommentar

Eh, festlig? Hvorfor? Er det noe som tilsier at perl folk skulle være bedre til å stave enn andre?

 

Men hvorfor hakke på folk som staver feil? Hva er egentlig vitsen? Så lenge en kan forstå hva som formidles, så er det vel greitt? Ikke alle kan være hackere i "stil-skriving" vet du "Oracel"..

 

PHP var *opprinnelig* skrevet i perl (kilde:http://no2.php.net/history), men det var vel før den releasen som du henviser til..

 

Hvor mange web-hotell som kjører windows IIS tilbyr perl? Siden IIS har 20% markedsandel, så skulle det (kanskje) medføre at det er endel web-hotell som ikke tilbyr perl?

Finnes garantert noe statistikk på dette et sted..

Lenke til kommentar

"oracel" er en kombinasjon av engelske "oracle" og norske "orakel". Jeg valgte det fordi kallenavnet "oracle" alltid er opptatt på engelske websider, og "orakel" er alltid opptatt på norske websider, og "oracel" er et godt kompromiss.

 

Forøvrig vil jeg understreke at jeg ikke klaget på noens skrivefeil, jeg bare påpekte hvor festlig det var at perl-brukere osv.

Lenke til kommentar
Eh, festlig? Hvorfor? Er det noe som tilsier at perl folk skulle være bedre til å stave enn andre?

 

Men hvorfor hakke på folk som staver feil? Hva er egentlig vitsen? Så lenge en kan forstå hva som formidles, så er det vel greitt? Ikke alle kan være hackere i "stil-skriving" vet du "Oracel"..

 

Perl er et temmelig rufsete språk som gir deg mange veier å gå for å løse et problem, og gjerne svært komplekse og uleselige veier. Det var dette tankekorset som gjorde det hele så festlig. Vil igjen understreke at jeg ikke hakket på noen, jeg bare kommenterte det hele som festlig. Synes det er rart at folk tar seg så nær av slikt når de antakelig får en skyllebøtte hver gang de poster på et forum, man skulle jo tro de ble herdet med tiden? ;)

 

PHP var *opprinnelig* skrevet i perl (kilde:http://no2.php.net/history), men det var vel før den releasen som du henviser til..

 

Det var ikke jeg som henviste til "PHP opp til versjon 3", det var nettopp dette jeg kommenterte. Vil be deg unngå å legge ord i munnen på meg på en slik måte at det kan føre til grunnleggende misforståelser.

 

Hvor mange web-hotell som kjører windows IIS tilbyr perl? Siden IIS har 20% markedsandel, så skulle det (kanskje) medføre at det er endel web-hotell som ikke tilbyr perl?

Finnes garantert noe statistikk på dette et sted..

 

Synes dette er et fjasete og lite gjennomtenkt argument, leverandører av webhotell kjører som regel IIS som et tillegg til dominerende tjenester, og det er temmelig langt mellom leverandører som *bare* leverer IIS. Det sier seg jo selv at dette ville bli en ganske slunken business i lengden. Dette inkluderer selvsagt leverandører av Microsofts .Net-løsninger, selv om det her finnes unntak.

Lenke til kommentar

Tror en av grunnene til at PHP er mer i skuddet enn perl er den måten som PHP kan flettes sammen med HTML.

For folk som driver og lærer seg HTML og etterhvert begynner å se litt videre, så blir PHP en naturlig vei å gå siden PHP-kode kan legges inn i sammen med HTML koden.

 

Dette er jo selfølgelig mulig i perl også, men man må kunne en del om perl programmering først for å kunne gjøre seg bruk av de forskjellig template systemene som finnes.

 

PHP krever heller ikke noe særlig forkunnskaper samt at det er en kort vei før man kan faktisk begynne å lage noe "nyttig" til en hjemmeside i PHP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...