Gå til innhold

problem med NVIDIA driverne i FC3


Anbefalte innlegg

Når jeg installerte nvidia driverne, stoppet maskinen å boote mens det stod Setter kjerneparamentre eller noe slikt. Når jeg brukte rescue-disk og fikk endre inittab så standard runlevel ble 3. Fiksa det problemet seg. Så endret jeg /etc/X11/xorg.conf til å bruke "nv" driverne igjen, og jeg kunne bruke vanlig X, men nvidia - driverne ble ikke kjørt.

 

Så prøvde jeg å kjøre modprobe nvidia, det så ut til å fungere bra. Så endret jeg /etc/X11/xorg.conf tilbake til "nvidia" driverne (mens X kjørte) og restarta X (Ctrl + Alt + Backspace). Da kom det bare en hvit skjerm med NVIDIA på og så stoppet det. Når jeg endret tilbake til "nv", funket det igjen.

 

Jeg legger ved /var/log/Xorg.0.log.

 

Hvordan får jeg dette til å fungere?

 

Behøver jeg å bruke nvidia driverne for å kunne bruke mer enn 800 x 600 pixler, eller finnes det en annen metode?

 

EDIT: Glemte å legge til at jeg bruker Fedora Core 3

x_log.txt

Endret av sindreij
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde akuratt samme problem som deg: X kræsjer i oppstarten med en hvitt skjermbilde. Det løste seg ved å deaktivere RedHat graphical boot. Dette gjør du ved å fjerne 'rhgb' i kommandolinja Grub bruker i oppstarten. Denne ligger i /boot/grub/grub.conf. Bare fjern rhgb og restart maskinen.

(Du vil da ikke få noe fancy boot screen med progressbar osv).

 

Og ja, du kan ha høyere oppløsning enn 800x600 med 'nv' driveren, bare pass på at oppløsnigen er listet i xorg.conf. Fedora har et grafisk verktøy for å endre disse innstillingene, men kommer ikke på hva det heter. Det er ivertfall på menyen i Gnome et sted.

Lenke til kommentar

Det er ikke i oppstarten det skjer, det er i X. Jeg kan fint trykke Ctrl Alt F1 og logge inn i en terminal. Fant ut hvordan jeg fikk til større oppløsning. Jeg fikk plutselig mye mer lyst til å bruke Fedora fast når jeg så det i 1024 x 768. :love::w00t::thumbup:

Hva er egentlig vitsen med NVIDIA sine drivere da??? :hmm:

Lenke til kommentar
Det er ikke i oppstarten det skjer, det er i X. Jeg kan fint trykke Ctrl Alt F1 og logge inn i en terminal. Fant ut hvordan jeg fikk til større oppløsning. Jeg fikk plutselig mye mer lyst til å bruke Fedora fast når jeg så det i 1024 x 768. :love::w00t::thumbup:

Hva er egentlig vitsen med NVIDIA sine drivere da??? :hmm:

Hadde vert fryktelig kjekt om du forklarte hvordan.. sitter på 800x600 nå, og finner ikke ut, hvordan jeg kan endre det.

bruker forøvrig nvidia driverne.

 

G

Lenke til kommentar

Er ikke sikker på om du har samme problemet som jeg hadde, men dette funke for meg:

 

Først installerer du driveren. Så editer du xorg.conf (fjern "Load "dri" og sett "Driver "nvidia".

Så fyrer du denne:

 

su

/sbin/modprobe nvidia

cd /dev

cp -a nvidia* /etc/udev/devices

chown root.root /etc/udev/devices/nvidia*

 

 

Funket for meg. Selv om det er noen bugs enda, som at musepekeren er en gjeng med svarte prikker :p

Lenke til kommentar
Det er ikke i oppstarten det skjer, det er i X. Jeg kan fint trykke Ctrl Alt F1 og logge inn i en terminal. Fant ut hvordan jeg fikk til større oppløsning. Jeg fikk plutselig mye mer lyst til å bruke Fedora fast når jeg så det i 1024 x 768. :love:  :w00t:  :thumbup:

Hva er egentlig vitsen med NVIDIA sine drivere da??? :hmm:

Hadde vert fryktelig kjekt om du forklarte hvordan.. sitter på 800x600 nå, og finner ikke ut, hvordan jeg kan endre det.

bruker forøvrig nvidia driverne.

 

G

Gikk inn på Systemverktøy | skjerm

Endret skjermtype til CRT skjerm 1024 x 768 pixler

Endre oppløsning til 1024 x 768

 

Med forbehold om Feil. Sitter på windows og skriver etter hukommelsen.

 

Til kyrsjo:

Jeg har gjort akkurat som det stod i bruksamvisningen på nvidia.com Den kompilerte driver for meg, rart egentlig, siden jeg ikke har lastet ned kildekoden til kjernen.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor relevant dette er i denne sammenheng, men etter at jeg har installert nvidia's driver på mine Fedora bokser så har jeg vært nødt til å kjøre disse:

 

cp -a /dev/nvidia* /etc/udev/devices

chown root.root /etc/udev/devices/nvidia*

 

Når jeg skriver "mine Fedora bokser" så mener jeg alle to av dem:)

 

Edit: Leif selvfølgelig.

Endret av trost i taklampa
Lenke til kommentar
Vet ikke hvor relevant dette er i denne sammenheng, men etter at jeg har installert nvidia's driver på mine Fedora bokser så har jeg vært nødt til å kjøre disse:

 

cp -a /dev/nvidia* /etc/udev/devices

chown root.root /etc/udev/devices/nvidia*

 

Når jeg skriver "mine Fedora bokser" så mener jeg alle to av dem:)

 

Edit: Leif selvfølgelig.

Det samme måtte jeg.. samt å definere skjermen i system egenskapene.

 

først da virket det omsider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...