Gå til innhold

vertical-align på bilder i div [LØST med tables]


Anbefalte innlegg

Nå har jeg strevd og søkt mye, men har ikke funnet noen løsning på problemet mitt: Hvordan får jeg bildet på GAMMEL LINK til å få bunnen like langt ned som den nederste rød-stiplete linjen?

 

OBS! Løst ved hjelp av tables. Linken er ikke lenger relevant annet enn som en mulig løsning. Se heller skissen under:

 

Hvis kildekoden min er for rotete, her er en prinsippskisse:

 

------------------------------div-------------------------------------
-                   ---------------------------------------------------  -
-  -----------    -                           div                              -  -
-  -   bilde -    -                                                             -  -
-  -           -    -                                                             -  -
-  -----1-----    -                                                             -  -
-                    ------------------------2-------------------------  -
-                                                                                     -
----------------------------------------------------------------------

Hvordan få "1" like langt ned som "2", og begge i bunnen av div'en?

 

Takker for all hjelp!

Endret av anderlin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

Vertical-align brukes til å styre den vertikale posisjonen til inline-element i forhold til hverandre på én og samme linje.

Jeg vet det, jeg bare brukte vertical-align fordi det enklest forklarte hva jeg mente. Problemet er at jeg ikke vet høyden på bildet. Men hvis jeg ikke får det til, så får jeg bare kutte bildet.

Endret av anderlin
Lenke til kommentar

Ja, ulik høyde på bildene kan bli et problem. Vertical-align midtstiller også elementene i en tabell-celle vertikalt, men å legge til en div rundt bildet med display: table-cell, og tilpasse den, tror jeg er enda mer arbeid. Dessuten funker det ikke i IE heller.

Endret av satyrium
Lenke til kommentar
han sa ikke at du skulle bruke table,

men du kan bruke display attributten til å gjøre

så en div får egenskaper ifra en table.

display: table;

det å bruke table blir helt feil mener jeg.

Takk for oppklaringen!

 

Den eneste forskjellen blir jo navnet på taggene, men jeg er enig i at det er bedre semantisk sett. Men siden det ikke fungerer i IE må jeg holde meg til table.

Endret av anderlin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...