Gå til innhold

Råd om teleobjektiv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har prøvd begge og var også i tvil om hvilket jeg skulle velge. Optisk er nok sigma-objektivet best. Det har også større blender som er en stor fordel. Byggekvaliteten er best på Canon, selv om det ikke er dårlig på sigma-objektivet.

 

Jeg ville valgt Sigma, da jeg personlig fikk best "feeling" med dette!

 

Uansett er begge objektivene fantastisk bra objektiver!

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har hatt et Sigma 70-200mm/2,8 i noen måneder og har vaert veldig godt fornöyd med det. Også hos meg sto valget mellom de to nevnte objektivene, og jeg angrer ikke på at jeg valgte Sigmaen. Litt tungt er det riktignok, men bildene blir utrolig skarpe og fine, og 2,8 blenderåpning er god å ha for å få ned lukkertiden i litt dårlig belysning, spesielt hvis motivet er i bevegelse.

Så vidt jeg har skjönt er den optiske kvaliteten på Sigmaen mer eller mindre lik Canons 70-200/2,8L som jo er et betydelig dyrere objektiv. Jeg synes også byggekvaliteten er god, og tror at du må bruke objektivet veldig hardt hvis det skal bli et argument mot Sigmaen.

Et annet viktig punkt er at til Sigmaen fölger det med stativfeste. Det er ekstrautstyr hos Canon(ca. 1500kr så vidt jeg vet).

 

Oppsumert: Jeg ville absolutt gått for Sigma 70-200/2,8 en gang til.

 

 

MVH

 

Sigurd HD

Lenke til kommentar

Hei,

 

Har ikke prøvd sigmaen men har selv canon objektivet. Blenderåpning 2.8 i stedet for 4 er et stort pluss for sigmaen, men tror canon sine objektiver er optisk bedre men til en dyrere penge. Merk forøvrig at 70-200 F4L regnes som kanskje det canon objektivet hvor du får mest igjen for pengene. Optisk så tror jeg F4L regnes som bedre enn både F2.8L og F2.8L IS, og det stemmer også med resultater jeg har sett brukere på dpreview har. Personlig valgte jeg canon objektivet fordi jeg syntes det allerede var i det største laget, men skulle selvfølgelig ønske det hadde større blenderåpning. Her er mine prioriteringer i dag:

 

Hvis jeg hadde ubegrenset med penger ville jeg kjøpt meg F2.8L IS pga bildestabiliseringen. Det gir meg 1 reell + kanskje 3 "stabiliserte" stops forbedring på lukkertiden.

 

Hvis jeg absolutt ville ha F=2.8 ville jeg sjekket grundig ut sigmaen og sannsynligvis kjøpt den i stedet for canon sin F2.8 uten bildestabilisering.

Men siden et F2.8 kun gir meg en halvering av lukkertiden i forhold til F4, så kommer jeg nok til å beholde F4L objektivet til jeg eventuelt skulle få råd til F2.8L IS.

Endret av foton
Lenke til kommentar

Om du skal ta portretter innendørs i tilstedeværende lys er blender F4 for dårlig. Fotografering i idrettshaller ol. blir også vanskelig med F4 kontra F2.8. Dette gjelder forsåvidt i dunkelt lys utendørs til fugler også.

 

Sigmaen får skryt av de fleste som har den, så den er nok er godt kjøp.

Har selv flere Sigmaobjektiver i EX-serien og de er alle meget gode.

Lenke til kommentar
Om du skal ta portretter innendørs i tilstedeværende lys er blender F4 for dårlig. Fotografering i idrettshaller ol. blir også vanskelig med F4 kontra F2.8. Dette gjelder forsåvidt i dunkelt lys utendørs til fugler også.

 

Har selv flere Sigmaobjektiver i EX-serien og de er alle meget gode.

Kjøpte selv Sigma DC 18-50 1:2,8 EX like før jul

Har tatt ca 250 med det - og er meget fornøyd. Skarpt - klare farger og meget behagelig størrelse som standardobjektiv.

sigma 70-200 2,8 er jo et litte bil lass i forhold antar jeg - og bør vel spandere med stativringen ( 150 $ ekstra )

Noen som kan si noe om hvordan dette er å håndtere på "frihånd" - hender jo ikke så sjelden at portretter ( les- ansikter ) bare er tilgjengelig en meget kort stund -

Lenke til kommentar

Bruker en EF 80-200/2.8L endel til uteportretter (og mye annet) selv og syns tyngden er grei. Vekten på Sigmaen er vel ikke så langt unna. Personlig foretrekker jeg endel tyngde når jeg skal fotografere slik på frihånd, da man ikke rister så lett på utstyret da (med bevegelsesuskarphet som resultat).

300D m/vertikalgrep m/2 batterier og 80-200 m/1.4x konverter kommer opp i rundt 4 kg, men det går greit å jobbe noen timer med dette oppsettet før armene sier takk for seg.

Uten vertikalgrep og konverter blir det kiloen lettere og da er det mulig for de fleste å klare med tyngden.

 

God lysstyrke er bare så enormt greit å jobbe med. At bicepsene vokser noe ved bruk får man ta som en positiv bivirkning ;)

Lenke til kommentar
Hei!

 

Har hatt et Sigma 70-200mm/2,8 i noen måneder og har vaert veldig godt fornöyd med det. Også hos meg sto valget mellom de to nevnte objektivene, og jeg angrer ikke på at jeg valgte Sigmaen. Litt tungt er det riktignok, men bildene blir utrolig skarpe og fine, og 2,8 blenderåpning er god å ha for å få ned lukkertiden i litt dårlig belysning, spesielt hvis motivet er i bevegelse.

Så vidt jeg har skjönt er den optiske kvaliteten på Sigmaen mer eller mindre lik Canons 70-200/2,8L som jo er et betydelig dyrere objektiv. Jeg synes også byggekvaliteten er god, og tror at du må bruke objektivet veldig hardt hvis det skal bli et argument mot Sigmaen.

Et annet viktig punkt er at til Sigmaen fölger det med stativfeste. Det er ekstrautstyr hos Canon(ca. 1500kr så vidt jeg vet).

 

Oppsumert: Jeg ville absolutt gått for Sigma 70-200/2,8 en gang til.

 

 

MVH

 

Sigurd HD

Joda, hiver meg på denne jeg!

 

Den er litt tungre, men jeg ser det bare som en fordel! Holder det en del stødigere da!

Lenke til kommentar
Et annet viktig punkt er at til Sigmaen fölger det med stativfeste. Det er ekstrautstyr hos Canon
sigma 70-200 2,8 er jo et litte bil lass i forhold antar jeg - og bør vel spandere med stativringen ( 150 $ ekstra )

 

Er det noen som kan si litt om dette?

Generelt virker det som om Sigmaobjektiver kommer med "alt", mens en må kjøpe solblender og stativfeste ekstra til Canon. Men jeg har hørt alt følger med L-objektivene til Canon?

Hvis en ser på f.eks. 70-200mm f/2.8 hos bhphotovideo, så ser det ut til at stativfeste følger med Canonobjektivet, men er ekstrautstyr til Sigmaobjektivet. Altså omvendt av "normalt"..

 

Noen som vet sikkert? :dontgetit:

 

 

(Ikke at jeg har tenkt å kjøpe for øyeblikket, men.. :roll: )

Lenke til kommentar

Er det noen som kan si litt om dette?

Generelt virker det som om Sigmaobjektiver kommer med "alt", mens en må kjøpe solblender og stativfeste ekstra til Canon.

 

Stativfeste følger med Canon 70-200 2,8 men ikke med 4,0

 

Stativfeste følger med Sigma 70-200 2,8 men det er også mulig å kjøpe et større ( stødigere?) feste i tillegg for ca 150 $.

 

Solblender følger med i alle tre tilfeller.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt 70-200 f/2.8L og syntes denne ble for stor til allround-fotografering. Brukte den enten på full tele eller full vidvinkel. Solgte den derfor og kjøpte meg en 200mm f/2.8L og 85mm f/1.8. For pengene jeg fikk til overs kjøpte jeg også en Tokina 17mm f/3.5.

 

Legger ikke skjul på at jeg er storfornøyd med denne dealen. 200mm er skarpere enn 70-200mm(på 200) og gir bedre bilder. 85mm er vel det nærmeste canon kommer perfekt når det gjelder portrettbruk(med unntak av 85/f.1.2).

 

17mm er faktisk den jeg bruker mest(ved siden av 28-70/f.2.8L). Rett og slett en utrolig god linse, med bildekvalitet som langt på vei matcher f.eks. 17-40/f.4L.

 

:!:

Lenke til kommentar

Nå er "nyeobjektivet" kommet i hus .

Det ble Sigma 70-200mm f/2.8 EX APO IF HSM .

Og du verden for et verktøy :-)

Har bare så vidt prøvd det - men det ser meget lovende ut - kvivskarpt - lys sterkt - flotte farger og kontraster.

Dette blir storveis.'

Skal legge ut noen bilder etterhvert hvis interesse for det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...