Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

HJELP: Oppkobling av nettverk


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har akkurat kjøpt og innstallert Dlink 514 trådløs router.

 

Når jeg har innstallert opp mot min bærbare pc, så må jeg for å få tilgang, legge det inn uten sikring (kryptering.)

 

Hva er prosedyrene for å begrense trådløse nettet til 3-4 pcer, samtidig som det legges inn 128 kryptering..?

 

Prøvde å legge inn 128 kryptering, men da kom jeg ikke inn på nettet..

 

Håper på raske svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må du generere et WEP-passord i ruteren. Dette gjøres ved å skrive inn et «passord» som igjen genererer et visst antall forskjellige HEX-koder. Kopier den første HEX-koden (HEX: A-F, 0-9). Videre må du inn i innstillingene til det trådløse kortet på maskina di. Dette varierer fra maskin til maskin, men rot litt rundt i driverne. Velg at nettverket krevet WEP, lim inn koden i det første feltet, og det skal funke fint.

 

Videre kan du, for å begrense nettet til 3-4 forskjellige PC-er, legge inn MAC-adresser (unik ID på nettverkskortet i hver maskin) manuelt i ruter-firmwaren, slik at bare disse kan få tilgang. Gidder ikke skrive så utfyllende om det nå, men er det aktuelt kan jeg sikkert skrive noe mer.

Lenke til kommentar

FIkk opp skjermbilde hvor jeg valgte WEP og 128 kryptering. Laget som jeg da ble bedt om et passord.

 

Når jeg prøver å logge på nettet trådløst senere, får jeg beskjed om å skrive inn passordet.

 

Men denne 128 krypteringen, er det kun passordkryptering for å få tilgang, eller er det kryptering også for informasjonen som sendes? Tenker da på hvor "sikker" min oppkobling er nå kontra med vanlig ADSL kabel direkte fra modemet.

 

Ut fra hvordan oppsettet har blitt nå, tror jeg det er kun nødvendig for de "godkjente" pcene å ha tilgang til WEP passordet, så kommer de inn på nettet. Det sjekker jeg ikveld.

 

Men det viktige spørsmålet er hvor sikker er infoen jeg sender over trådløst nettverk kontra basert på kabel..??

Lenke til kommentar

Men det viktige spørsmålet er hvor sikker er infoen jeg sender over trådløst nettverk kontra basert på kabel..??

 

 

En kabel du har på et lokalt nettverk er jo ikke noe noen får tak i. (Bortsett fra å "bryte" seg inn på maskina di. Et trådløst nettverk kan jo kanskje naboen eller andre utenfor ditt hus logge seg på. Men med kryptering strenger du ute de fleste!

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...