Gå til innhold

Scanning av fremkalt 35mm film


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Løsninger;

1: Fotobutikk (blir ikke bra) Billig

2: Trommelscan (opptil 1000 kr pr film) Dyrt

3: Få noen til scanne til timepris/fastpris (beregn 5-10 min pr. bilde)

4: Scanne selv (Sikkert det beste om man har scanner) Billigst

 

Hvilken kvalitet trenger dere? skal bildene etterbrukes på noen måte?

For en vanlig person vil sikkert scanning av en fotobutikk holde, og er det helt

vanlig feriebilder holder det nok uansett..

Lenke til kommentar
Løsninger;

1: Fotobutikk (blir ikke bra) Billig

Løsning 1 blir samme kvalitet som om dere hadde fått de scannet samtidig som de ble fremkalt.

 

Vet ikke helt hva prisene ligger på, men hvis negativene er klippet opp med 4-5 bilder på hver stripe, medfører det mye ekstraarbeid. Når vi har gjort det der jeg jobber, har vi vanligvis tatt startkostnad på 89 kroner, pluss fem kroner per bilde.

Det tar akkurat for lang tid til at det kan forsvares at han står der og venter på bildene, og akkurat for kort tid til at han kan gå og gjøre noe annet i mellomtiden. Derfor må vi ta en relativt stiv pris i forhold til om bildene ble scannet rett etter fremkalling, og før negativet blir klippet opp.

 

Bildene blir da scannet i ca. seks megapixler, og da bruker vel hvert bilde 5-10 sekunder.

Lenke til kommentar
Tror vi har en 30-40 ruller som skulle vært digitale :hmm:

Det kan fort bli over 5000 kroner det om du skal få en butikk til å gjøre det. Du får en meget bra flatbedscanner til halve prisen, men det er mye jobb.

 

Og kjøper du en flatbedscanner, så tro ikke automatisk at det å scanne selve negativet blir best. Vanligvis er flatbedscannere best på papirkopier, så prøv deg frem til hva som gir best resultat... papirkopiene (hvis du fortsatt har de) eller negativene. Det forutsetter jo at papirkopiene er i god stand, og at de er fremkalt/kopiert på et godt fotolaboratorium.

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at en flatbed med dias-mulighet blir bra. Jeg har ikke mye erfaring, bare testa en slik, og det ble absolutt ikke bra. Ikke spesielt høy oppløsning, og lysspredningsmarkisa ga mønster. Jeg ville testa før kjøp!

 

Alternativ er å melde seg inn i en fotoklubb med tilgang til utstyr. Eller kjøpe en diasduplikator. Har ikke testa siste forslag i praksis. Og du må passe på at den passer til digitalkamera med mindre brikke enn analog kamera hvis det skal brukes med speilrefleks.

Lenke til kommentar
Jeg tviler på at en flatbed med dias-mulighet blir bra. Jeg har ikke mye erfaring, bare testa en slik, og det ble absolutt ikke bra. Ikke spesielt høy oppløsning, og lysspredningsmarkisa ga mønster. Jeg ville testa før kjøp!

Ingen problem å scanne på hvilken som helst flat-bed, gjorde i julen en

test på en Epson scanner til 1100 kr, denne scannet dias superskarpt og med

utmerket fargedybde. Min fars Nikon dias scanner til 7000 kr (noen år siden)

scanner IKKE så mye bedre at en slik prisøkning er verdt det.

 

Det er som regel hos operatør av scanner det svakeste leddet er, kan man det

ikke blir resultatet deretter. En proff får et mye bedre resultat på en dårlig scanner,

enn en amatør vil få til på en dyr... Det er et fagfelt som alle andres må læres.

 

Vi bruker kun flatbed, og det til trykk og videreproduksjon av kunst, denne

scanneren fanger skarphet, farger og mørke partier bedre enn hva til-og-med

de fleste trommelscannere greier...

 

En annen ting man må ha i bakhodet ved scanning av dias/negativ, skal du ha

skikkelig resultat trenger du icc-profiler til hver type film.

 

Konklusjon;

Flatbed holder for det fleste her, du får utmerket resultat om man kan faget...

ikke tru at du scanner bedre med en dyr scanner. Dog en stor fordel med film-

scanner er at du kan scanne fra rull, sørg da for at filmen ikkje blir klipt.

Lite arbeid å scanne mange filmer da.

Endret av kvikks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...