Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp med oppgave om naturkatastrofen i Asia


Anbefalte innlegg

Hey

jeg har oppgave til i morgen og skrive om det som skjedde nede i Asia..

Og jeg kan ikke så mye om det...eller trenger egentlig mest hjelp med og finne ut ka vi kunne gjort visst vi visste at bølgen kom`?

-evakuert osv

takker for all hjelp! :thumbup:

Endret av Migr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å evakuere kunne de ha forsøkt å kontaktet de lokale myndighetene og fått politi o.l. til å be folk komme seg opp i høyden.

 

De hadde jo tross alt egentlig veldig god tid på seg fra jordskjelved de fleste stedene utenom i Indonesia, så evakuering tror jeg egentlig ikke hadde vært så problematisk; problemet var vel at ingen tørte å evakuere...

Lenke til kommentar

Sa de ikke i nyhetene at forskere og biologer nettopp hadde forsøkt å advare folk? Men at det ikke ble tatt hensyn til advarslene p.g.a. frykt for å gjøre det ubeleilig for turistene? Det er som en av de utallige naturkatastrofe filmene:

 

Helten (eller antihelten, whatever) oppdager forstyrrelser i jordskorpen og løper til bygda på -sett inn turistfelle her- og sier ifra. Tilfeldigvis er infranettet ubrukelig, samt at grådige pengehaier styrer hele sulamitten, og derfor blir det ikke advart på noe vis, særlig ettersom de ikke tror på eksperten. Så kommer katastrofen og vi vet alle hvordan det går. Det verste er at det virker som det er slik i virkeligheten og. Når skal vi lære?

 

Jeg leste for en stund siden om et samarbeidsprosjekt mellom mange nasjoner, som går ut på å bl.a. plante en rekke sensorer omkring på jordkloden, som skal kunne varsle tidlig om jordskjelv (med etterfølgende tsunami), orkaner og andre vanskelige og farlige værsituasjoner.

 

På toppen av dette har vi visse ekstremister som synes det er flott at en bråte svensker har dødd, fordi svensker visstnok er pedoer alle som en. Dette er verdenen vi lever i anno 2005. Kan ikke annet enn å ønske de neste generasjonene lykke til, hehe.

Lenke til kommentar

Det er mange som ikke forstår hva som forårsaket bølgen, hvorfor det ikke ble sagt ifra og hva en tsunami faktisk er. Du kan skrive om fenomenet tsunami. TV2 sendte en fin National Geographics dokumentar på mandag tror jeg. Den var litt gammel, men den forklarte likevel hyppigheten til tsunamier, skadene tsunamier har gjort opp igjennom, hvordan byer som har opplevd tsunamier forsøker å beskytte seg, hvorfor det er vansklig å forutsi OM det blir tsunami og HVOR STOR tsunamien vil bli. Se om du klarer å få tak i denne dokumentaren, og helst legge på litt nye kunnskap. F.eks så finnes det nå målere i Stillehavet, i dokumentaren eksisterer disse bare på tegnebrettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...