Gå til innhold

Syk Baptistmenighet, helt drøyt


Anbefalte innlegg

Drev å surfet på Dagbladet.no da jeg fant denne artikkelen:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/01/06/419487.html

 

Denne tror jeg topper alle utsagnene som har kommet i forbindelse med flodbølgekatastrofen i sørøst asia.

 

Om kirkene i lokalmiljøet sier hun følgende:

 

- De bærer på en stor løgn om at Gud elsker alle. Elsker han de menneskene som har brent i helvete siden flodbølgen?

Oida, tror døden blir en "nedtur" for min del :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
dette er en liten gruppe mennesker som ikke har en dritt de skulle ha sagt i samfunnet.

Knapt.

 

Liten gruppe mennesker får det til å høres ut som det er 100 enkelt individer. Sånn som jeg forsto det så var det en og samme slekt denne menigheten besto av, som 10 (kan det vært opp til 20) tilhengere? :D

 

Puny and insignificant. ;)

Endret av kag
Lenke til kommentar
hva så? dette er en liten gruppe mennesker som ikke har en dritt de skulle ha sagt i samfunnet. dere må slutte å henge dere opp i småting som dette.

Det er vel omtrent 50 millioner "new bourns" i USA. Alle disse er selvfølgelig ikke like sprø som dette, men jeg tror ikke du skal lete lenge i de nyevangeliske miljøene i USA for å finne nut cases...

Lenke til kommentar
hva så? dette er en liten gruppe mennesker som ikke har en dritt de skulle ha sagt i samfunnet. dere må slutte å henge dere opp i småting som dette.

Det er vel omtrent 50 millioner "new bourns" i USA. Alle disse er selvfølgelig ikke like sprø som dette, men jeg tror ikke du skal lete lenge i de nyevangeliske miljøene i USA for å finne nut cases...

Det vil jo uansett ikke forandre noe at disse menneskene mener dette. Katastrofen har skjedd, og det vil ikke bli gitt noe mindre støtte fra verden pga disse uttalelsene.

Lenke til kommentar
hva så? dette er en liten gruppe mennesker som ikke har en dritt de skulle ha sagt i samfunnet. dere må slutte å henge dere opp i småting som dette.

Det er vel omtrent 50 millioner "new bourns" i USA. Alle disse er selvfølgelig ikke like sprø som dette, men jeg tror ikke du skal lete lenge i de nyevangeliske miljøene i USA for å finne nut cases...

Det vil jo uansett ikke forandre noe at disse menneskene mener dette. Katastrofen har skjedd, og det vil ikke bli gitt noe mindre støtte fra verden pga disse uttalelsene.

Nei, men det var den gjengen her som sørget for at ikke Kerry vant valget i USA, og det forandre mye. :cry::cry::cry:

Lenke til kommentar
hva så? dette er en liten gruppe mennesker som ikke har en dritt de skulle ha sagt i samfunnet. dere må slutte å henge dere opp i småting som dette.

Det er vel omtrent 50 millioner "new bourns" i USA. Alle disse er selvfølgelig ikke like sprø som dette, men jeg tror ikke du skal lete lenge i de nyevangeliske miljøene i USA for å finne nut cases...

Det vil jo uansett ikke forandre noe at disse menneskene mener dette. Katastrofen har skjedd, og det vil ikke bli gitt noe mindre støtte fra verden pga disse uttalelsene.

Nei, men det var den gjengen her som sørget for at ikke Kerry vant valget i USA, og det forandre mye. :cry::cry::cry:

Ærlig talt. Skjerp deg. Jeg planlegger ikke å ta en bush vs kerry diskusjon i denne tråden, men du kan spare deg for "alle dumme stemte bush" holdningen der. Uansett hvor mange morro-bilder du ser om dette, eller hva du lærer på skolen så er ikke bush hjernedød.

 

Dette forandrer INGEN TING. USA vil IKKE trekke tilbake sin økonomiske støtte i dette tilfellet. Det eneste det vil føre med seg er at folk vil mislike denne gruppen med mennesker. La de stakkarene få gjøre og si som de vil, så får resten av verden gjøre og si som vi vil. Ytringsfrihet kalles det.

Lenke til kommentar

Ærlig talt. Skjerp deg. Jeg planlegger ikke å ta en bush vs kerry diskusjon i denne tråden, men du kan spare deg for "alle dumme stemte bush" holdningen der. Uansett hvor mange morro-bilder du ser om dette, eller hva du lærer på skolen så er ikke bush hjernedød.

 

Dette forandrer INGEN TING. USA vil IKKE trekke tilbake sin økonomiske støtte i dette tilfellet. Det eneste det vil føre med seg er at folk vil mislike denne gruppen med mennesker. La de stakkarene få gjøre og si som de vil, så får resten av verden gjøre og si som vi vil. Ytringsfrihet kalles det.

For det første har ikke jeg sagt hverken det ene eller det andre. Jeg har ikke sagt at de dumme stemte Bush og jeg har ikke sagt at Bush er hjernedød. Du må gjerne tillegge meg tullete meninger, men det får stå for din regning.

 

Mitt hovedpoeng var en del kristne med fundamentalistiske kristne ideer har reel makt i USA. De er nok en hetrogen grupper som de fleste andre grupper av en viss størrelse, men de stemmer stort sett på den samme presidentkandidaten. Dette er jo ikke særlig kontroversielt er det?

 

Det var alt.

 

Hva jeg lærer på skolen(?), eller ser på film(?), vet du jo fint lite om gjør du ikke?

Lenke til kommentar

Om kristne ideer har reel makt i USA er vel irrelevant. Denne gruppen det er snakk om her er for liten til å ha noe som helst makt. De er IKKE titalls millioner mennesker som alle har en stor mening.

 

Jeg er kristen, men deler IKKE disse meningene alikevel.

 

Men jeg ser at ytringsfriheten er ikke-eksisterende da folk reagerer så kraftig på en såpass ubetydelig gruppe menneskers meninger.

Endret av invictus
Lenke til kommentar
Om kristne ideer har reel makt i USA er vel irrelevant. Denne gruppen det er snakk om her er for liten til å ha noe som helst makt. De er IKKE titalls millioner mennesker som alle har en stor mening.

 

Jeg er kristen, men deler IKKE disse meningene alikevel.

 

Men jeg ser at ytringsfriheten er ikke-eksisterende da folk reagerer så kraftig på en såpass ubetydelig gruppe menneskers meninger.

Kristne fundamentalistiske ideer.

Lenke til kommentar

Vel i dette tilfellet eksisterer det 100 mennesker som er medlem av denne menigheten i følge dagbladet. Alikevel er det rimlig å anta at ikke 100% av menneskene har en stor mening. Hvorfor er under 100 personers mening så mye å reagere på i en verden som består av flere milliarder mennesker?

 

Jeg hadde sett "problemet" hvis 4 milliarder mennesker hadde ment dette, men da ville jo majoriteten av verdens befolkning ment det så da ville aldri denne meningen vært så absurd.

 

At denne meningen som kommer fra en gruppe på under 100 personer i et annet land kommer i våre aviser sier vel sitt om ytringsfriheten. At ytringsfrihet er helt greit frem til det trosser den vanlige manns meninger. Da må alle reagere kraftig.

Endret av invictus
Lenke til kommentar
Men jeg ser at ytringsfriheten er ikke-eksisterende da folk reagerer så kraftig på en såpass ubetydelig gruppe menneskers meninger.

Kan du forklare det? Det ser da ut som disse får ytret seg utmerket.

I mangel på ytringsfrihet er det ingenting som hindrer for å uttrykke seg heller. Det er reaksjonene på ytringen som avgjør ytringsfriheten, eller mangelen på den.

Lenke til kommentar
Men jeg ser at ytringsfriheten er ikke-eksisterende da folk reagerer så kraftig på en såpass ubetydelig gruppe menneskers meninger.

Kan du forklare det? Det ser da ut som disse får ytret seg utmerket.

I mangel på ytringsfrihet er det ingenting som hindrer for å uttrykke seg heller. Det er reaksjonene på ytringen som avgjør ytringsfriheten, eller mangelen på den.

Caplex: ytringsfrihet:

talefrihet, jur., retten til fritt å gi uttrykk for meninger om politikk, religion, moral og alle andre forhold. T. ble tidlig anerkjent som et av grunnvilkårene for et demokratisk styre, og er i Norge grunnlovfestet i Grl. § 100.

 

Det er ingen som har hindret denne menigheten i å ytre seg, er det det da? Det man derimot må gjøre når man oppfatter at noen ytrer seg på en måte man ikke liker er å konfrontere dem. Det skal man også kunne gjøre i ytringsfrihetens navn. Dersom de hadde blitt fengslet eller på annen måte forhindret i å ytre seg ville du hatt et poeng. Se for eksempel på Israels behandling av Mordcai Vanunu. Det er begrensning av ytringsfriheten det.

 

Edit: Mordecai Vanunu

Endret av iacob
Lenke til kommentar

Det er jo ikke til å stikke under teppet at det finnes svært mange, tildels fundamentalistiske, kristne i USA. Å trekke Kerry og Bush diskusjon har for øvrig liten relevans, og såvidt jeg husker forsøkte begge å fremstille seg som gode kristne. Man kan si at Bush, som var blitt frelst etter år med drukkenskap, klarte dette på best måte og at det sikret ham seieren. Begge var på hugg i forhold til saker som fri abort, homofili og andre saker som er i vinden i kristenmiljøene. Jeg må innrømme at jeg støtter iacobs bekymring ihht til antallet kristenfundamentalister i USA, jeg tror dette balnt annet er en reaksjon på årelang fientlighet mot muslimer, hvilket jeg videre tror forringer beslutningsprosessen i for eksempel Irak-krigen. En annen bekymring jeg innehar er den vanvittige indoktrineringen av kristne verdier, som vi har hatt i årrekker.

 

Jeg hadde sett "problemet" hvis 4 milliarder mennesker hadde ment dette, men da ville jo majoriteten av verdens befolkning ment det så da ville aldri denne meningen vært så absurd.

 

Ser du problemene rundt den særdeles sterke jødiske lobbyen i USA? Ser du problemet med Bush' uttalte støtte til kristen-evangelistene? Ser du problemet med at store deler av USA er mot homofilt ekteskap? Ser du problemet med at store deler av både Norge og særlig USA, mener homofili er en synd? Ser du problemer rundt krenkelsen av kvinners rett til fri abort? Ser du problemet med kristendom? Folkets opium...

 

Increase the peace! Word out..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...