Gå til innhold

Ny PC til fattern, rundt 8000kr


Anbefalte innlegg

Har nå fått oppgaven å handle inn ny PC til fattern. Skal bruke rundt 8000kr på den, og være en PC som holder i mange år fremover. Han skal vel bruke til diverse oppgaver som videoredigering, bildemanipulering, surfing/tekstbehandling/ol, men ikke spilling. Maskinen bør også være støysvak.

 

- Burde jeg velge AMD64 eller P4? 64-bit frister, og siden PCen skal holde en stund fremover er det kanskje et greit valg? Har dog hørt at P4 er bedre til videoredigering, så jeg er ikke sikker.

 

- PCI-E? Er det noe vits? Med tanke på støy er det flere kort innen AGP som kun kjøles med kjøleribbe enn PCI-E kort.

 

- Har også hørt at Seagate sine SATA disker bråker en del i forhold til IDE versjonene. Bør jeg da gå for Samsung SpinPoint diskene?

 

- Trenger DVD brenner. Har hatt en kompis over i en uke nå, som hadde med seg en Samsung TS-H552B (den de har på komplett). Fungerte veldig fint, og koster kun 600kr. Dessuten bråkte den ikke stort mens den brant eller leste. Burde jeg se på en annen, eller er dette også et greit valg?

 

- Strømforsyningen i Chieftech kabinettene, bråker de mye? Og er 360W nok til PCen jeg skal bygge?

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

#1: Intel er best til videoredigering, AMD er best til spill. Gå for Intel, men AMD er en god del billigere. Og det med 64-bits, for at programmer skal kunne dra nytte av det, må de være skrevet i 64-bits kode, noe ingen programmer er gjort i dag (sett bort fra spesialversoner av XP og sånn), tror jeg. Og når alt er skrevet i 64-bits, vil en prosessor du kjøper i dag være utdatert likevel, så Intel vil være best for dere, men AMD har en del mer for pengene.

 

#2: PCI-E trenger du definitivt ikke, AGP holder i massevis til alt enda (hvis ikke du er utenomjordisk kresen). Du kan jo bare velge og vrake, men husk å lese erfaringene så du finner ut hva som passer deg best! :thumbup:

 

Resten kan jeg ikke svare deg på, der er jeg ikke noe god. Men husk for all del 1 gig RAM hvis du skal bruke den til videoredigering!

Lenke til kommentar
#1: ...Og når alt er skrevet i 64-bits, vil en prosessor du kjøper i dag være utdatert likevel, så Intel vil være best for dere, men AMD har en del mer for pengene.

PCen vi har nå ble kjøpt i '99 en gang, og jeg vil nok regne med at denne vil holde like lenge. Windows XP for 64 bit har jo eksistert i over et år nå (om jeg husker rett), så hvor lenge er det ca til andre programmer også blir skrevet for 64 bit?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...