Gå til innhold

er det noe bra å lakere en radiator?


Anbefalte innlegg

Men tror fremdeles at det lille du tjener på varmeavledning vil bli tapt i isolering.

Hadde nok hatt noe for seg ved mye høyere temperaturer. Men trodde også at en eller annen form for lys må være tilstede for at denne egenskapen for svart skal oppstå. Tenker bare andre veien, svart blir ikke oppvarmet uten uv belysning da svart ikke reflekterer noe som helst lys og derfor absorberer lyset og omdannes til varme-energi. Føler bare på meg at dette med avledning av varme har ett eller annet å gjøre med lys også.

Jeg postet en link til et dokument som inneholder,som jeg oppfatter det, seriøs og god informasjon om kjøling og som sier at for passiv kjøling så gir en svart overflate 10-15% forbedret ytelse når det gjelder kjølingen. Andre her har fortalt deg noe av det samme.

 

Dette er bare synsing/tipping.

 

Og den synsingen/tippingen gir jeg ikke mye for når seriøse firmaer som har kjøling som sitt levebrød påviser noe helt annet og velger å svarteloksere ribbene sine på tross av den økte kostnaden dette medfører. Og nei, jeg tror ikke for et øyeblikk at dette er noe de bare gjør for at det skal se "tøffere" ut like lite som jeg tror at de gidder å lakkere kjølerørene bak på et kjøleskap, som nesten aldrig vil synes, svarte for morro skyld. Har du noensinne sett et kjøleskap med hvitlakkerte kjølerør/grid ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med du leste dette Quoter; For porposes of this forced convection, it should be notet that the effects of black anodizing do not contribute to performance and can genarally be ignored.

 

Dette står på side 4, radiatorer i pcér er i 90% av tilfellene kjølt av en eller flere vifter som gjør den til "forced convection"..??

 

 

Og hvis du ser på tabellen på side 6, så ser du at black anodizing har fem ganger så høy termisk motstand som rent aluminium og 56 ganger høyere enn kobber.

 

 

Så etter det jeg klarer å tyde ut av dette, så ser det ut som ved viftekjølt radiator så vil en miste kjøle-effekt ved å svartlakkere radiatoren. Å husk også at eloksering (anodizing) har nok mindre termisk motstand enn vanlig svart lakk.

 

Og du kunne godt forklart påstanden din om at du får større kjøleareal ved lakkering av en radiator.

 

Mulig jeg har misforstått noe, så si fra hvis jeg tar feil. Men tror jeg forstod det rimelig greit.

 

Ps; Trenger ikke bli hissig, dette er et diskusjonsforum.

Endret av 8-Ball
Lenke til kommentar

Som dere etterhvert kommer frem til:

 

Sorte radiatorer har ingen betydning ved vannkjøing for pc der man benytter vifte på radiatoren. (aktiv kjøling) Til det er temperaturene og utvendig overflate av radiatorene alt for små. (En annen ting å tenke på i dette tilfellet er at en for øyet sort overflate ikke nødvendigvis er fysisk sort. Jamnfør sorte legemer i fysikken.)

 

Når man lakker radiatoren vil laget med lakk bli så tynt at det heller ikke har noen som helst betydning med hensyn til isolasjon av kjøleribbene. Lakken i deg selv har nok sikkert 100 ganger dårligere lednignsevne enn aluminium, men fordi det er så tynt snakker vi kanskje om 1/50 grad celsius.

 

Der lakken kan ha positiv effekt er, foruten det estetiske, ved motstanddyktigheten mot korrosjon. Dette har heller ingen betydning for oss.

 

Alt i alt, sort/rød/hvit/sølv/whatever lakkert eller ubehandlet, så lenge radioatorene i fysisk utførelse er like, vil det ikke være målbar (dvs. mindre 0,1 grad C) forskjell på dem. (det eneste som vil lage forskjell er ulik luftgjennomstrømning regulert av viftene)

 

kjemiingeniør (med lære om varmetransport)

space

Lenke til kommentar
Som dere etterhvert kommer frem til:

 

Sorte radiatorer har ingen betydning ved vannkjøing for pc der man benytter vifte på radiatoren. (aktiv kjøling) Til det er temperaturene og utvendig overflate av radiatorene alt for små. (En annen ting å tenke på i dette tilfellet er at en for øyet sort overflate ikke nødvendigvis er fysisk sort. Jamnfør sorte legemer i fysikken.)

 

Når man lakker radiatoren vil laget med lakk bli så tynt at det heller ikke har noen som helst betydning med hensyn til isolasjon av kjøleribbene. Lakken i deg selv har nok sikkert 100 ganger dårligere lednignsevne enn aluminium, men fordi det er så tynt snakker vi kanskje om 1/50 grad celsius.

 

Der lakken kan ha positiv effekt er, foruten det estetiske, ved motstanddyktigheten mot korrosjon. Dette har heller ingen betydning for oss.

 

Alt i alt, sort/rød/hvit/sølv/whatever lakkert eller ubehandlet, så lenge radioatorene i fysisk utførelse er like, vil det ikke være målbar (dvs. mindre 0,1 grad C) forskjell på dem. (det eneste som vil lage forskjell er ulik luftgjennomstrømning regulert av viftene)

 

kjemiingeniør (med lære om varmetransport)

space

Flott at en med kunnskap kunne bidra i denne tråden :thumbup:

Lenke til kommentar
Alt i alt, sort/rød/hvit/sølv/whatever lakkert eller ubehandlet, så lenge radioatorene i fysisk utførelse er like, vil det ikke være målbar (dvs. mindre 0,1 grad C) forskjell på dem. (det eneste som vil lage forskjell er ulik luftgjennomstrømning regulert av viftene)

Høres jo fornuftig ut med tanke på at enkelte radiatorer fås i flere farger. Det hadde jo vært rart hvis produsentene ga fra seg "gratis" kjøleevne ved å bruke en annen farge. Min radiator er forresten sandblåst tror jeg (ProCore), det kan kanskje ha en større innvirkning?

Lenke til kommentar
Regner med du leste dette Quoter; For porposes of this forced convection, it should be notet that the effects of black anodizing do not contribute to performance and can genarally be ignored.

 

Dette står på side 4, radiatorer i pcér er i 90% av tilfellene kjølt av en eller flere vifter som gjør den til "forced convection"..??

Hva 90% bruker er ikke hva jeg har tatt opp! Jeg siterer meg selv fra det første innlegget mitt i denne tråden: "For passiv kjøling er svart definitivt best."

 

Og hvis du ser på tabellen på side 6, så ser du at black anodizing har fem ganger så høy termisk motstand som rent aluminium og 56 ganger høyere enn kobber.

 

Så etter det jeg klarer å tyde ut av dette, så ser det ut som ved viftekjølt radiator så vil en miste kjøle-effekt ved å svartlakkere radiatoren. Å husk også at eloksering (anodizing) har nok mindre termisk motstand enn vanlig svart lakk.

 

Her havner du skjevt ut. Termisk motstand internt i materialet er ikke det samme som hvor godt materialet avgir varme til omgivelsene. Det du snakker om er "thermal conductivity" mens det som angir varmeavgivelse til omgivelsene er det som betegnes som "emissivity". Dette er et omfattende tema som du kan du søke etter selv på Google hvis du vil lære mer. Her er en Emissivity table som viser verdier for noen materialer. Her vises det også at forskjeller i overflatebehandling gir store variasjoner med hensyn til hvor godt materialet avgir varme til omgivelsene.

 

Og du kunne godt forklart påstanden din om at du får større kjøleareal ved lakkering av en radiator.

 

For å prøve å illustrere dette på en enkel måte. Tenk deg at du har en firkantet kloss hvor alle vegger er 10mm lange. Denne klossen har da totalt 6 overflater hver på 10x10=100mm^2 dvs. totalt 600mm^2. Hvis du nå dekker denne klossen med en overflatebehandling som er 1mm tykk så vil lengden på alle veggene ha økt til 12mm som gir en total overflate på 12x12x6=864mm^2. Jeg er selfølgelig klar over at ettersom et lag lakk er veldig tynt så vil overflateøkningen som en følge av denne være veldig liten, men som space allerede har påvist vil det da også gjelde for de isolerende egenskapene. Her spiller også hvordan radiatoren er konstruert inn.

Endret av six
Lenke til kommentar

Uansett, konklusjonen blir at:

 

1. I beste fall vil det gi en svært svært liten positiv effekt å male radiatoren svart.

2. I verste fall vil det ikke ha noen betydning.

 

Ergo: Bare lakk ivei.

 

(I alle verste fall, dvs. dersom man tetter igjen selve kjøleribbene med maling vil det selvfølgelig ha en negativ effekt, men slikt kan vi nok se bort ifra)

Lenke til kommentar
Uansett, konklusjonen blir at:

 

1. I beste fall vil det gi en svært svært liten positiv effekt å male radiatoren svart.

2. I verste fall vil det ikke ha noen betydning.

 

Ergo: Bare lakk ivei.

 

(I alle verste fall, dvs. dersom man tetter igjen selve kjøleribbene med maling vil det selvfølgelig ha en negativ effekt, men slikt kan vi nok se bort ifra)

Eg er enig om du skifter maling med lakk.

Maling er tjukke greier som gir termisk motstand.

Lakk derimot kan være like tynn som ein drink på ein indremisjonsfest.

 

Litt av årsaken til den dårlige effekten av varmestråling kan være at overflatene i radiatoren står parallellt. Dvs at mesteparten av strålingen stråler mellom platene i radiatoren. Ikkje ut til kaldare ting i rommet. Dermed mottar platene like mykje stråling som dei sender ut.

 

 

På kjøleskapet står ikkje platene parallellt mot kvarandre på samme måte, dermed vil strålinga "slippe unna".

 

Som allerede nevnt er jo den beste radiatoren, ProCore, sand/kalk-blåst.

 

 

Digresjon:

Eg las ein artig sak der kald nattehimmel kunne føre til frost på f eks biltak, til tross for at lufttemperaturen var over 0 C. :hmm:

Endret av Kvakksalveren
Lenke til kommentar
Hva 90% bruker er ikke hva jeg har tatt opp! Jeg siterer meg selv fra det første innlegget mitt i denne tråden: "For passiv kjøling er svart definitivt best."

 

Innlegget mitt var ikke ment bare til det du skrev men bare for å klare opp i at siden flesteparten kjøler rad med vifter så står det jo svart på hvit at det ikke er performance gain med å har kjøleren svart.

 

Flott du forklarte det med emission, skjønte ikke det helt før du forklarte det.

 

Men siden et lakklag er meget tynt så vil ikke det akkurat utgi noen nevneverdig økning i kjøleareal.

Lenke til kommentar
Digresjon:

Eg las ein artig sak der kald nattehimmel kunne føre til frost på f eks biltak, til tross for at lufttemperaturen var over 0 C. :hmm:

Har også lest/hørt noe lignende. Har også hørt at en svart bil blir hurtigere kjølig etter opvarming enn en hvit. Men dette er også som regel passiv kjøling.

Lenke til kommentar

Ufattelig frustrerende diskusjon ettersom ein del her velger å ignorere ein del fakta... Slik som at svartmala gjenstander avgir varme bedre enn gjennstander med andre farger. Dei leder ikkje varme bedre nei... men dei vil til luft avgi varmen raskere. Dette er etter min meining eit ubestridt fakta! Grunnen til at mangen velger å ikkje lakke svart er at det koster. Noen vil også ikkje gjøre det av estetiske hensyn. Noen sånn som dei fleste her på dette forumet ville faktisk ikkje visst at det ga ein auka kjøleytelse, medan firma som lager kjøleribber som må ha ein begrensa størrelse og vekt vil lakke dei svart visst det trengs. Visst dei ikkje har bruk for den ekstra kjøleytelsen så er det ikkje noko poeng i å kaste vekk penger eller manglande estetikk på det. Enkelte folk her innrømmer at dei velger å synse. Då veit ein tydeligvis ikkje kva ein snakkar om og burde gjerne heller kanskje latt være å uttale seg.

 

Mvh,

Produksjon elektroniker.

Lenke til kommentar
... men dei vil til luft avgi varmen raskere. Dette er etter min meining eit ubestridt fakta!

Ok det er tre måtar å utveksle varme, isolert sett vil lakkering vil bety:

 

1. Varmeledning - Ekstra termisk motstand, fører til at innsida av radiatoren blir varmare -> varmare vatn.

 

2. Konveksjon - Utsida av radiatoren har samme temperatur sidan radiatoren skal overføre samme effekt til lufta som før lakkeringa

 

3. Stråling - Bedre utstråling av varme - fører til at utsida av radiatoren blir kaldare og dermed også kaldare innside på radiatoren ->kaldare vatn.

 

Dermed er lakkering, eller ikkje, avhengig av kva punkt som er sterkast av 1 og 3.

Etter den tabellen som six kom med, virkar det som om fargen ikkje på død og liv må være svart for å gi god utstråling.

 

 

Ein anna ting er at strålinga ikkje vil virke mot luft. Kjøleribbene avgir ingen termisk stråling til luft!

Endret av Kvakksalveren
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Faktisk så er det eit stort poeng i å lakkere. Visst du ser på mange kjøle element så vil du merke at disse er svarte. Særlig passive kjølere. Grunnen til det er at svarte ting leder frå seg varme raskere enn kvite. Å lakkere noe kvit vil altså være ein dårlig ide, men svart vil faktisk føre til bedre kjøling. Så sant ikkje kjøle ribbene står så tett i radiatoren at du begrenser luftstrømmen.

 

hahaha den var gjennomtenkt! hva med at fargen under det svarte fortsatt er lik og det bare blir et stoff til å føre varmen gjennom?

si det til fysikklæreren min så slår han deg

Lenke til kommentar

Faktisk så er det eit stort poeng i å lakkere. Visst du ser på mange kjøle element så vil du merke at disse er svarte. Særlig passive kjølere. Grunnen til det er at svarte ting leder frå seg varme raskere enn kvite. Å lakkere noe kvit vil altså være ein dårlig ide, men svart vil faktisk føre til bedre kjøling. Så sant ikkje kjøle ribbene står så tett i radiatoren at du begrenser luftstrømmen.

 

hahaha den var gjennomtenkt! hva med at fargen under det svarte fortsatt er lik og det bare blir et stoff til å føre varmen gjennom?

si det til fysikklæreren min så slår han deg

Jaha. Så med din logikk så vil det heller ikke være noe vits med feks. en kobberkjøleblokk kontra en glasskjøleblokk som står oppå en CPU med aluminiumoverflate. Aluminiumoverflaten vil jo alltid være den samme uansett hva du setter oppå. Ta en prat igjen med "fysikklæreren" din du.

 

PS! Les hele tråden.

Lenke til kommentar

Ta en prat med fysikklæreren din selv du, og presenter han for denne teorien. Ikke tror jeg du trenger hjelm heller.

 

Du bør nok tone ned eplekjekkheten en smule, eller i det minste spare den til noe du faktisk har greie på...

 

Edit: Det her var til bassaddict

Endret av abraxa
Lenke til kommentar
en svart bil ute i sol lys blir som en ovn..kok varm utenpå.. en hvit bil blir ikke så varm men spørs hvordan det blir med radiator det tør jeg ikke påstå

 

Husker noen som testet dette. de fikk bare ett par grader varmere i en svart bil kontra en hvit. Avviket var så lite at det ikke nødvendigvis hadde noe med fargen på bilen å gjøre.

Lenke til kommentar
hva med at fargen under det svarte fortsatt er lik og det bare blir et stoff til å føre varmen gjennom?

Du tar feil. Fargen til det som er under lakken er svart, fordi det ikke kommer lys til. Fravær av lys = svart.

 

en svart bil ute i sol lys blir som en ovn..kok varm utenpå.. en hvit bil blir ikke så varm men spørs hvordan det blir med radiator det tør jeg ikke påstå

 

Husker noen som testet dette. de fikk bare ett par grader varmere i en svart bil kontra en hvit. Avviket var så lite at det ikke nødvendigvis hadde noe med fargen på bilen å gjøre.

Dette er jo veldig lett å utforske selv, bare vent til sommeren. La to omtrent like biler, én svart og én hvit, stå i sola et par timer, og ha et termometer i hver av dem. Rull igjen vinduene, og steng lufteanlegget.

 

Hvis de får samme lysforhold, men den hvite likevel er like varm som den svarte, skal jeg ete hatten min. Jeg må kanskje kjøpe en hatt først, men likevel.

Endret av atrax
Lenke til kommentar
atrax Skrevet 31/01/2005 : 13:18

Du tar feil. Fargen til det som er under lakken er svart, fordi det ikke kommer lys til. Fravær av lys = svart.

Jeg har ikke nok inngående kunnskap til å VITE hvilke teorier som er korrekte i denne diskusjonen.

Men hvis det atrax skriver her er riktig måte og forstå dette på, er vi jo litt tilbake til start, eller dvs hvis man har sin radiator i mørke (feks inni en pc uten intern disco) oppfører radiatoren seg som svart.

Utfra den teorien vil jeg jo i såfall påstå at resultatet av svart lakk kun er et minus, eneste effekten lakken da gir er termisk motstand. Er dette riktig forstått?

 

Hvis de får samme lysforhold, men den hvite likevel er like varm som den svarte, skal jeg ete hatten min. Jeg må kanskje kjøpe en hatt først, men likevel.
Deler gjerne den hatten med deg ;)
Lenke til kommentar

Vice  Skrevet 31/01/2005 : 09:13

 

QUOTE (-Bassaddict- @ 31/01/2005 : 00:40)

QUOTE

 

Faktisk så er det eit stort poeng i å lakkere. Visst du ser på mange kjøle element så vil du merke at disse er svarte. Særlig passive kjølere. Grunnen til det er at svarte ting leder frå seg varme raskere enn kvite. Å lakkere noe kvit vil altså være ein dårlig ide, men svart vil faktisk føre til bedre kjøling. Så sant ikkje kjøle ribbene står så tett i radiatoren at du begrenser luftstrømmen.

 

 

hahaha den var gjennomtenkt! hva med at fargen under det svarte fortsatt er lik og det bare blir et stoff til å føre varmen gjennom?

si det til fysikklæreren min så slår han deg

 

Jaha. Så med din logikk så vil det heller ikke være noe vits med feks. en kobberkjøleblokk kontra en glasskjøleblokk som står oppå en CPU med aluminiumoverflate. Aluminiumoverflaten vil jo alltid være den samme uansett hva du setter oppå. Ta en prat igjen med "fysikklæreren" din du.

 

PS! Les hele tråden.

 

 

hva i all verden snakker du om? å isolere varmen inne med maling, lakk, eller støv. det treger ned varmeoverføringa. et syltynt lag med stor dyse gjort av en med litt can-controll så skal jeg innrømme at man sikkert ikke merker noen praktisk forskjell,

men om radiatoren var den eneste flaskehalsen og du pøste på med lakk/maling tror jeg vanntemp ville blitt varmere. glasskjøleblokk har jeg aldri hørt om, men kobberet overfører varme bedre en glass, allikevel blir det et kompromiss siden gull overfører enda bedre. altså er et lag med lakk utapå stålet er en enda dårligere varmeleder enn stålet som originalt er overflata

 

dere får bare være uenige, men er en grunn til at ingen lakkerer intercoolern på bilen sin heller

 

EDIT: ser dere diskuterer hvor mye det har å si, mange små ting har mye å si til slutt uansett, er dere først vannkjølere kan dere like godt være kompromissløse, hva var forresten vitsen med lakkeringa? bedre ytelse eller stil (med et lite ytelsestap?)

Endret av -Bassaddict-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...