Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger en Switch/router til LAN


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og 3 andre skal hoste et LAN den 14. Vi skal kjøpe inn en Switch eller router som skal stå som "core" mellom 2 24 portere.

Vi har ikke skaffet den beste linja kan man si så vi vil slå hardt ned mot misbruk og unødvendig bruk av linja. Derfor lurte jeg på om det finnes noen Routere/switcher som jeg kan stille veldig mye på. Her snakker vi om at jeg kan så og si bruke den som en PC med skjerm osv. Evt bare en console eller managedment side som jeg kobler meg til. Jeg trenger slik at jeg kan velge hvor mye av internett linjen enkelte har lov til å bruke (mengden må kunne variere fra bruker til bruker) og også kunne kutte enkelte IP'er fra å få koble til nettet.

Det som hadde vært en bonus er om jeg også kan styre om den og den IP'en fikk lov til å bruke nettverket generelt.

 

Så det jeg trenger er:

- Gode styringsmuligheter

- Mulighet til å stille på hver enkelt om hvor mange % av linja de kan bruke

- Blokkere/stenge folk ute fra nettverket

 

Noen som vet om noen fra ca.0-1000 kr?

Endret av thomas_c24
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan prøve å søke på nettet om du finner en Cisco router, de skal være en av de beste til formålet ditt, men de er svindyre!

 

Den billigste løsningen trur jeg hadde vert hvis du har en gammel maskin, installer linux på den, og sette opp derfra, kan desverre ikke hjelpe deg om hvilket program og sånt du skal bruke, men jeg vet det går ann...

Lenke til kommentar

En router i av det kalibret du ser for deg koster en DEL mer enn 1000,- og krever en DEL mer kunnskap enn du gir uttrykk for at du sitter inne med. Det jeg vil foreslå er at dere (hvis dere klarer det) er å sette opp en smoothwall/clarkconnect eller lignende, hvor dere bruker firewall-funksjonen til å sperre de store synderne som f.eks dc, torrent osv. Vet det finnes flere geniale ferdige script/plug-ins som sperrer all p2p, men husker desverre ikke noen av disse heter. Jeg må igrunn bare anbefale dere om å sette dere ned å lese mest mulig om f.eks Clarkconnect eller smoothwall og lese masse på forumer om disse. Bruk google til å søke etter løsninger på ting dere er ute etter osv. Jeg kan garantere dere at de funksjonene dere er ute etter i router'n deres er mulig uten så altfor mye jobb bare dere er villige til å sette dere ned og teste og lese en del. Dere har jo fortsatt en god uke på dere til å sette opp en slik maskin og få testet den.

 

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...