Gå til innhold

CD-Interactive brukere i Norge?

plankeby

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Philips og Sony (m.fl.) hadde rundt 90-tallet en konsoll som tok CD-I media. Dette var diverse multimedia plater og spill, boksen tok også Video-CD.

Jeg eier en Philips CD-I maskin og skulle gjerne vite om det er andre her i landet som sitter på en slik. Jeg tør påstå at spillene hadde grafikk som var laaaangt føre sin tid, og er ganske bra også i dag. Noen spill var også basert på ekte video med ekte mennesker!

Sitter du eller noen kjente på spill og programvare i CD-I format, så hør i fra dere her.

Håper dette ikke er helt utenfor tema i dette forum. :roll:

Jeg vet at spill på CD-I plattformen kan skaffes i utlandet, men det vil være fint å kunne komme i kontakt med noen som sitter på slike spill her.

Endret av plankeby
  • 5 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Philips og Sony (m.fl.) hadde rundt 90-tallet en konsoll som tok CD-I media. Dette var diverse multimedia plater og spill, boksen tok også Video-CD.

Jeg eier en Philips CD-I maskin og skulle gjerne vite om det er andre her i landet som sitter på en slik. Jeg tør påstå at spillene hadde grafikk som var laaaangt føre sin tid, og er ganske bra også i dag. Noen spill var også basert på ekte video med ekte mennesker!

Sitter du eller noen kjente på spill og programvare i CD-I format, så hør i fra dere her.

Håper dette ikke er helt utenfor tema i dette forum. :roll:

Jeg vet at spill på CD-I plattformen kan skaffes i utlandet, men det vil være fint å kunne komme i kontakt med noen som sitter på slike spill her.

Er det ingen her inne som har, eller vet om noen som har en slik maskin ??

!!!

Skrevet (endret)

CD-I formatet ble lansert av Philips og Sony mot slutten av 80-tallet. Skikkelig lansering av formatet, med mange ulike spillere, ble gjort i 1991 (USA) og 1992 (Europa og Japan).

En CD-I spiller kan ta bl.a. følgende formater: CD-I, CDI-video,CD-DA,CD+G, PhotoCD, CD-rom (i modus2), CD-rom XA (i modus2) og video CD.

Selve CD-I formatet kombinerer tekst, grafikk, video m.m. (Green Book standard).

Grafikk: opptil 768x560, 16 mill. farger. Lyd: 16 Bit, stereo, 44,1Khz, og dolby surround.

Google etter "CD-interactive" og du finner en del info.

Konsollene er i playstation2/ "spillekonsoll"-størrelse eller DVD-avspiller/"stasjonær"-størrelse.

Selv har jeg kun et spill, dette spillet er ekte videoopptak hvor man beveger seg rundt og skal skyte banditter i Wille Vesten. Ingen grafikk kan hamle opp med ekte video og ekte mennesker! Jeg har en pistol hvor man så skyter i vei med å sikte på det som skjer på skjermen.

Les om spillet jeg eier her: http://www.classicgaming.com/blackmoon/rev...mdm/review.html

Synd ikke flere har dette formatet her i landet....!! Mye av det er flott selv i dag, år 2005.

Bildet er samme spilleren som jeg har.

Endret av plankeby

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...