Gå til innhold

Sony DSC-P150 eller Fujifilm Finepix F810?


Anbefalte innlegg

P150 kan ta uendelig med bilder i burst på 1mp, mens F810 kan ta 40 bilder i 2mp. P150 kan ta flere bilder i burst av gangen enn F810 på alle oppløsninger, men er tregere. Er hastighet på det området viktig så får man ta F810. For mange point and shoot kjøpere tror jeg ikke det er den funksjonen som er det mest viktige men. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
P150 kan ta uendelig med bilder i burst på 1mp,...

 

Nei, den kan som sagt ta 16 bilder i en "burst". Disse 16 bildene har samlet en størrelse på 1 MP. Hvert bilde er knøttlite, det vil si 0,0768 MP.

 

...mens F810 kan ta 40 bilder i 2mp.

 

Her er hvert av de 40 bildene på 2 MP. Disse 40 bildene har altså en samlet størrelse på 80 MP.

 

Er hastighet på det området viktig så får man ta F810. For mange point and shoot kjøpere tror jeg ikke det er den funksjonen som er det mest viktige men. ;)

 

Den funksjonen er faktisk ikke så dum. Dersom du for eksempel skal ta bilde av sønnen din som stuper fra 5-meteren for første gang, er det ikke lett å få timingen helt perfekt ved vanlig fotografering. Så da kan bruk av kontinuerlig modus være ganske nyttig.

Lenke til kommentar
P150 kan ta uendelig med bilder i burst på 1mp,...

 

Nei, den kan som sagt ta 16 bilder i en "burst". Disse 16 bildene har samlet en størrelse på 1 MP. Hvert bilde er knøttlite, det vil si 0,0768 MP.

Det er forskjell på burst og multi-burst funksjonen. Det er her multiburst du snakker om, mens Blurpy snakker om vanlig burst-mode.

 

Her kan man ta 41 bilder med 1MP, 17 med 3MP, 11 med 5MP og 8 med 7MP. Så sånn er den saken.

Lenke til kommentar

Takk for mange innspill SBS og Putin. Mye nyttig stoff. Jeg har nå fått tid til å se nærmere på bildene som ligger hos dpreview og kommer til samme konklusjon som Putin. F810 har litt bedre bildekvalitet. Etter min oppfatning også ved 6 mp.

 

Batteritiden betyr ikke så mye for meg, da jeg uansett kamera vil ha dobbelt sett.

 

Det er ingen tvil om at begge kameraene er meget gode, men antatt bedre bildekvalitet gjør at jeg tror F810 er det beste valget for meg. Jeg har sett en del utendørsbilder tatt med F810 av en bekjent. Bildene ble tatt i auto en høstdag med lav sol, og både lys og skyggeområder ble meget godt gjengitt, også i forbindelse med vannspeil.

 

Det som gjenstår å avklare er fargegjengivelsen, kan jeg få den nøytral nok?

 

Hva er din erfaring med fargegjengivelsen Putin? Hvor nøytral er den? Hvis den ikke er like nøytral er den lett å korrigere? Hvor vid er fargejusteringen (hvor mange trinn)?

Lenke til kommentar
P150 kan ta uendelig med bilder i burst på 1mp,...
Nei, den kan som sagt ta 16 bilder i en "burst". Disse 16 bildene har samlet en størrelse på 1 MP. Hvert bilde er knøttlite, det vil si 0,0768 MP.
You can only take a limited number of shots in a single burst - 5 at the 7MP/fine setting, rising to 9 at 3MP/fine. Incidentally, if you drop the resolution all the way to 1MP you can shoot in burst mode indefinitely.

Siden vi først er inne på quoting fra tester, så tolka jeg det som uendelig bilder i 1mp størrelse. Siden hastigheten øker ettersom størrelsen blir mindre så er det sikkert ikke så gal hastighet på 1mp burst bilder heller.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg ville gått for P150, KUN på grunn av autofokusen. Autofokusen er og blir det mest undervurderte på et digitalkamera. Når et dårlig kamera bruker 2-3 sekunder i svakt lys på å fokusere, for så å ta et bilde som er usannsynlig uskarpt, så er det ikke rart man blir sliten i hodet. Autofokusen på P100 (som jeg har) har reddet mange bilder.

Lenke til kommentar

Hva er din erfaring med fargegjengivelsen Putin? Hvor nøytral er den?

 

- Jeg er veldig fornøyd med normalinnstillingene på kameraet. Jeg synes fargene ser nøytrale ut.

 

Hvis den ikke er like nøytral er den lett å korrigere? Hvor vid er fargejusteringen (hvor mange trinn)?

 

Det er to fargeinnstillinger (+ svart/hvitt). Slik er det på P150 også. Den ene kalles "standard" og den andre "chrome". Sistnevnte kan med fordel brukes i situasjoner der det er skarpe overganger mellom ulike farger, for eksempel ved fotografering av blomster.

 

Hvitbalansen påvirker jo også fargene. Denne har 6 ulike forhåndsinnstillinger + manuell innstilling (custom) og autojustering.

 

Skulle du komme borti vanskelige forhold, så går det altså an å manipulere med hvitbalansen for å få mer nøytrale farger. Denne muligheten har du ikke med P150.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...