Gå til innhold

Sony DSC-P150 eller Fujifilm Finepix F810?


Anbefalte innlegg

Fordeler P150:

-Bedre autofokus

-1 megapixel mer

-Bedre batterikapasitet

 

Fordeler F810:

-Mer optisk zoom, 4x

-Større og nyere bildesensor

-Manuell hvitbalanse

-Blitskompensasjon

-RAW-format

-Mulighet for dykkerhus

-Bedre bildekvalitet?

 

Jeg tror F810 er det beste valget, men er usikker på forskjell i bildekvalitet og pris på minnekort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
-Blitskompensasjon

-Mulighet for dykkerhus

Vet ikke helt hva du mener med blitskompensasjon, men du kan stille på hvor mye blits det skal være (+, - og normalinnstilling) også kan du lage forsinkelse mellom blitsen og kameraet.

 

Det er også en del innstillinger for hvitbalanse, men kanskje ikke så manuelt som du vil ha det.

 

Dykkerhus finnes til P150, med kontrastfilter og undervannslykt. Det finnes også ekstra linser med filter til P150 og du får kjøpt ekstern blits.

 

Du må jo først og fremst tenke på dine behov hva gjelder størrelse, brukevennlighet, manuelle innstillinger osv.

Lenke til kommentar
Vet ikke helt hva du mener med blitskompensasjon, men du kan stille på hvor mye blits det skal være (+, - og normalinnstilling) også kan du lage forsinkelse mellom blitsen og kameraet.

 

På Akams produktoversikt står det at F810 har blitskompensasjon og P150 ikke. Detaljer om blitskompensasjonen er ikke beskrevet.

Lenke til kommentar
Fordeler P150:

-Bedre autofokus

-1 megapixel mer

-Bedre batterikapasitet

 

Fordeler F810:

-Mer optisk zoom, 4x

-Større og nyere bildesensor

-Manuell hvitbalanse

-Blitskompensasjon

-RAW-format

-Mulighet for dykkerhus

-Bedre bildekvalitet?

 

Jeg tror F810 er det beste valget, men er usikker på forskjell i bildekvalitet og pris på minnekort.

 

Jeg har hatt samme dilemma som deg, men er nå glad for at jeg valgte Fujifilm Finepix F810.

 

Du får faktisk litt bedre bildekvalitet med F810 enn P150, selv om sistnevnte har 0,9 flere effektive megapixler. Super CCD i F810 gjør at man får bedre bilder enn de 6,3 megapixlene skulle tilsi.

 

Sitat fra www.dpreview.com:

"The P150 certainly stacks up well against the considerably more expensive Canon PowerShots, though the quality of Canon's optics shows in the higher resolution. Most impressive here is actually the Fujifilm F810, which has managed to push the limits of our test chart, though there is evidence of rather heavy sharpening. The P150's results look a little soft, but they are very clean and artefact-free, meaning they respond well to a gentle Unsharp Masking."

 

Fuji-kameraet er mye kjappere når det gjelder å ta flere bilder rett etter hverandre (Continous mode). Dersom du går litt ned på bildestørrelsen, kan du faktisk avfyre 4 bilder med så lite som 0,2 sekunders mellomrom. Det går forøvrig ganske kjapt selv om du bruker max bildestørrelse også.

 

Blitzen på F810 er mye sterkere enn på P150. Dette er medvirkende til at Sony-kameraet får så bra batteritid og er kjappere enn F810 til å ta blitzbilder. Men F810 kan ta bilder med ISO 800. Dette betyr at du for eksempel kan ta bilder i selskap og lignende, uten å bruke blitz.

 

Det var testen til Akam, av Hr. Wirak, som gjorde meg usikker. Men heldigvis leste jeg flere tester. Wirak påstår blant annet at skjermen er dårlig både inne og ute. Dette er direkte feil. Lysstyrken kan stilles i mange trinn, og jeg synes normalinnstillingen er akkurat passe. I sterkt sollys får man ikke noe større problem med F810 enn de fleste andre sammenlignbare kameraer.

 

På www.dpreview.com skriver de følgende:

 

"The 2.1-inch LCD screen is very bright, and at 173,000 pixels, very clear."

 

Og:

 

"The lack of an anti-reflective coating can cause problems in very bright light, but low light performance is very good indeed."

 

Wirak irriterer seg også over at den store skjemen ikke utnyttes fullt ut i bredde når man ikke bruker widescreen-modus. Men han glemmer å nevne at man for eksempel også har nytte av hele skjermen når man scroller gjennom bildene man har tatt tidligere.

 

Når det gjelder autofokusen, skriver Wirak følgende:

 

"Autofokusen er dessverre elendig i svakt lys, og uten hjelpelampe sliter kameraet i ganske normal innebelysning."

 

Mens www.dpreview.com skriver følgende:

 

"The focus speed - especially at the wide end of the zoom - is excellent, and the shutter lag (S1>S2) superb. Focus is also very reliable, meaning hunting is rare except in low light at the long end of the zoom outside the range of the AF illuminator."

 

Og jeg er forøvrig meget godt fornøyd med F810s raske autofokus.

 

 

Wirak slakter batteritiden til F810. Jeg er heller ikke her enig med Wirak. Jeg tok over 150 bilder + et par videosnutter før jeg måtte lade batteriet. Dermed hadde jeg fyllt opp begge minnekortene mine (512 MB + 16 MB) før batteriet var tomt. At Sony-kameraet har ekstremt god batteritid er en annen sak.

 

Dessuten: På samme måte som man kan kjøpe ekstra blitz til P150, så kan man jo kjøpe ekstra batteri til F810. Og dét batteriet er garantert mye billigere enn den ekstra blitzen.

 

Sjekk ut linkene linkene under:

 

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf810/

 

http://www.dpreview.com/reviews/sonydscp150/

 

 

PS: Til slutt kan jeg ta med følgende "gullkorn" fra Hr. Wirak:

"Under installasjonen av programvaren måtte vi restarte pcen 3 ganger! Det sier det meste om Fujifilms utviklingsavdeling."

 

Da kan jeg informere om at jeg bare måtte restarte PCen én gang. Er det noen som har hatt en dårlig dag på jobben hos Akam?

Endret av WladimirPutin
Lenke til kommentar

Du tar jo ingen skikkelig bilder med blits innendørs... ødelegger nå bildene synes jeg.

 

Og det med continous mode så kan det hende at Finepix kameraet er litt kjappere, P150 bruker ihvertfall godt under sekundet på 7MP-bilder etter hverandre (Også har du multiburst-mode, som tar veldig kjappe bilder med 1MP).

 

Og det at Fujifilm bruker kraftig sharpening på sitt kamera ser jeg ikke på som videre positivt, heller litt mykere bilder med flere detaljer. Sharpening kan man gjøre i PS etterpå.

 

Dette er forresten ikke noe fanboyfakter fra min side, bare legger ut fakta og egne erfaringer...

Lenke til kommentar

Jeg er fortsatt usikker på hvilket kamera som har best bildekvalitet. Jeg tror det beste alternativet er et kamera som har nøytral fargegjengivelse og ikke har prosesser som går på bekostning av detaljer/skarphet i bildet.

 

Fargegjengivelsen er vanskelig å manipulere slik at den blir korrekt i ettertid. Støyfjerning og interpolering kan vel gjøres i ettertid, men så lenge det ikke "ødelegger" bildet på noen måte er vel den beste løsningen at det skjer i kameraet?

 

At F810 har interpolering ser jeg ikke på som noe stort pluss, så lenge bilder tatt med P150 kan etterprosesseres tilsvarende.

 

Jeg er usikker på hvilket av kameraene som har mest korrekt fargegjengivelse og om den er nøytral nok. Jeg liker faktisk at et kamera gjengir farger korrekt. De som synes de er "blasse" kan jo manipulere i ettertid.

 

P150 mistenker jeg å ha støyfjerning som forringer detaljer.

 

SBS, slik jeg forstår deg mener du at interpolering ødelegger detaljer. Hvordan skjer det?

 

Mr Putin, hvordan kan du vite at F810 har bedre bildekvalitet enn P150?

 

En direkte sammenligning av F810 og P150 er vel det eneste som gir svaret.

Lenke til kommentar
SBS, slik jeg forstår deg mener du at interpolering ødelegger detaljer. Hvordan skjer det?

Jeg har forsåvidt ikke sagt det, men interpolering kan jo ikke trylle frem fler detaljer enn bildebrikken "ser".

 

Uansett så snakket jeg om kunstig økning av skarphet i kameraet og at dette kunne gå utover detaljrikdommen på bildet.

 

edit:

 

Merk at jeg ikke har erfaringer med F810, bare kommenterer ting jeg har lest om det.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Du tar jo ingen skikkelig bilder med blits innendørs... ødelegger nå bildene synes jeg.

 

Det argumentet faller på sin egen urimelighet.

 

For det første kan blitz gi meget bra resultater. Og blitzen er som sagt mye bedre på F810 enn P150. Dette er et av de svakeste punktene på P150.

 

For det andre vil F810 også være best i stand til å takle situasjoner der du ikke vil ha blitz, på grunn av muligheten for ISO 800. Denne muligheten har du ikke på P150.

 

Når det gjelder ISO-instillinger så har F810 følgende muligheter: 80, 100, 200, 400 og 800.

 

P150 har: 100, 200 og 400.

 

F810s ISO 80-instilling kan gi ekstra gode resultater i skarpt sollys, for eksempel i påskefjellet.

 

 

Og det med continous mode så kan det hende at Finepix kameraet er litt kjappere, P150 bruker ihvertfall godt under sekundet på 7MP-bilder etter hverandre (Også har du multiburst-mode, som tar veldig kjappe bilder med 1MP).

 

P150 bruker ikke godt under sekundet på 7 MP-bilder. Det står oppført med 0,6 til 0,9 bilder i sekundet. Dette tilsvarer 1,1 til 1,7 sekund per bilde. F810 tar glatt 3 bilder i sekundet med høy oppløsning. Ved å gå ned på bildestørrelsen kan man som sagt ta 4 bilder med 0,2 sekunds intervaller, eller man kan ta 40 bilder med 0,6 sekunds intervaller. Da er bildestørrelsen 2 MP.

 

Og det at Fujifilm bruker kraftig sharpening på sitt kamera ser jeg ikke på som videre positivt, heller litt mykere bilder med flere detaljer. Sharpening kan man gjøre i PS etterpå.

 

Sharpening i F810 kan justeres både opp og ned i forhold til normalposisjonen.

 

Dette er forresten ikke noe fanboyfakter fra min side, bare legger ut fakta og egne erfaringer...

 

Da er det en fordel om fakta virkelig er fakta.

Lenke til kommentar
Fargegjengivelsen er vanskelig å manipulere slik at den blir korrekt i ettertid..

 

Du kan justere fargegjengivelsen i F810.

 

 

Støyfjerning og interpolering kan vel gjøres i ettertid, men så lenge det ikke "ødelegger" bildet på noen måte er vel den beste løsningen at det skjer i kameraet?

 

Støy er ikke lett å fjerne med godt resultat. Jeg kan ellers informere deg om at det er mer enn bare interpolering som foregår når man stiller inn F810 på 12 MP-modus.

 

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf810/page11.asp står det følgende:

 

"12MP compared to 6MP (upsampled in Photoshop)

Here's an interesting comparison; two identical resolution chart shots, one at 12MP Fine setting and one at 6MP JPEG setting upsampled to 12MP using Photoshop CS's excellent 'Bicubic Smoother' option. From these it is clear that there is more to Super CCD than mere interpolation; the resolution is considerably higher on the 12MP image, even taking into account the different levels of JPEG compression used. Note also how the 12MP image has much less visible sharpening halos."

 

Mr Putin, hvordan kan du vite at F810 har bedre bildekvalitet enn P150?

 

Jeg har lest veldig mange tester av begge kameraene.

F810 og P150 er jo blant annet sammenlignet direkte i de testsidene jeg har henvist til noen ganger nå. Jeg sitérte jo også direkte fra testen i mitt forrige innlegg til deg.

 

Om F810 kan jeg også sitére fra http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1304701:

 

"Bildekvaliteten dette kameraet serverer, smaker av dessert. Det er rett og slett svært bra.

 

Nydelig fargegjengivelse og god kontrast - og blir ikke mor fornøyd med bildet av seg selv tatt med dette apparatet, ja, så er det knappest kameraets skyld."

 

Og om P150 sitért fra http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1304472:

 

"Bildene blir fine, med både god kontrast og tidvis strålende fargerespons og detaljgjengivelse."

 

Konklusjon:

P150 er et bra kamera, men jeg mener at F810 i alle fall er bedre for meg. Hva som passer best for deg, er det vel bare du som vet.

Lenke til kommentar

Godt under sekundet var kanskje litt overdrivelse... Tok tiden på det nå og jeg brukte litt under 4 sekunder på 4 bilder i 7MP.

 

Uansett... Kan jo bare legge til konklusjonene til de testene du linket til her. Så får trådstarter bestemme selv.

 

F810

 

Conclusion - Cons

No control over quality (JPEG) settings at 6MP

Slightly high contrast - cannot be changed in-camera

Tendency towards slight underexposure (exposes for highlights)

6MP images look over sharpened (changing sharpness setting helps slightly)

4-shot limit in continuous mode

Purple fringing at wideangle

Maximum F5.6 aperture at tele end (can lead to camera shake)

RAW converter offers no control, RAW mode offers no quality advantage

Screen can be hard to see in very bright light

Optical viewfinder not very impressive

Battery life only 115 shots

 

dpreview: Recommended

 

 

P150

 

Conclusion - Cons

Limited manual controls

No manual/custom white balance mode

Flash underpowered, occasional underexposure

Some edge softness at wide apertures

Small amount of chromatic aberration - not visible in normal shots

Visible noise in shadows at 200 and 400 ISO, though noise is lower than expected

Accessing some advanced functions via menus is a bit long-winded

Only two aperture settings

Design can exacerbate camera shake at lower shutter speeds

Limited continuous shooting capabilities

Some focus problems with nearby subjects, will take a picture without focus confirmed

 

dpreview: Highly Recommended

 

 

Så hvis det er noen av de negative tingene på et av kameraene som trådstarter ikke kan leve med så velger han det andre. Ferdig med den saken.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvordan F810 kan ta 3 bilder i sekundet, samtidig som det bare klarer 6 bilder på 10 sekunder i følge testen til akam. P150 derimot klarte 7 bilder.

Det er fordi Akam ikke har brukt Continous Mode. Da er det slik at man holder knappen nede, og så blir bildene tatt fortløpende helt til man slipper knappen.

Lenke til kommentar
Det er fordi Akam ikke har brukt Continous Mode. Da er det slik at man holder knappen nede, og så blir bildene tatt fortløpende helt til man slipper knappen.

4-shot limit in continuous mode... Som forsåvidt bare er en mindre enn P150 (har 5-shot limit på 7MP) (tatt fra dpreview sin anmeldelse).

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Det er fordi Akam ikke har brukt Continous Mode. Da er det slik at man holder knappen nede, og så blir bildene tatt fortløpende helt til man slipper knappen.

4-shot limit in continuous mode... Som forsåvidt bare er en mindre enn P150 (har 5-shot limit på 7MP) (tatt fra dpreview sin anmeldelse).

Du kan ta flere bilder i max størrelse enn 4, men det er bare de 4 siste som da blir lagret.

 

Så kan du lese det jeg skrev om 40 bilder med 2 MP størrelse, med 0,6 sekunds intervaller.

 

Der sliter P150... :D

Lenke til kommentar
Du kan ta flere bilder i max størrelse enn 4, men det er bare de 4 siste som da blir lagret.

 

Så kan du lese det jeg skrev om 40 bilder med 2 MP størrelse, med 0,6 sekunds intervaller.

 

Der sliter P150... :D

Ja, P150 sin funksjon er litt annerledes der...

 

Der tar den 1MP bilder med 0.033s mellomrom og 16 bilder.

Lenke til kommentar
Godt under sekundet var kanskje litt overdrivelse...

Eller feil som noen kaller det.

 

Tok tiden på det nå og jeg brukte litt under 4 sekunder på 4 bilder i 7MP.

 

Vel, vel, vi får vel ta det også med en neve salt.

 

Uansett... Kan jo bare legge til konklusjonene til de testene du linket til her. Så får trådstarter bestemme selv.

 

For all del, men da må du jo også ta med fordelene. Man bør jo ikke basere et kjøp kun på opplysninger om ulempene ved produktene.

 

Så da kan jo jeg liste opp fordelene:

 

F810

 

Conclusion - Pros

 

Excellent resolution in 12MP mode, very good in 6MP mode

Vivid, vibrant colors

Low noise

ISO 800 setting (only 3MP, but low noise)

Clean, sharp results

Excellent photographic controls

Useful 32.5 - 130mm zoom range wider than normal

Fast start-up, very low shutter lag

Program shift function

Superb build and handling

Good flash performance

Excellent movie mode

Fast file writing (>2MB/s)

Fast, reliable focus

RAW mode (though see cons, below)

Comprehensive and logical controls

AF Illuminator

USB 2.0

PictureCradle dock included

Bright, high resolution screen

 

P150

 

Conclusion - Pros

 

Excellent results

High resolution

Virtually no purple fringing

Good dynamic range

Superb build quality

Very fast and responsive

Easy to use

Good movie mode

Decent macro mode

Good battery life

AF illuminator

Flash works really well at very close distances (throttles down well)

High resolution screen with high refresh rate

Wide range of optional accessories

 

Så hvis det er noen av de negative tingene på et av kameraene som trådstarter ikke kan leve med så velger han det andre. Ferdig med den saken.

 

Så de positive tingene skal liksom ikke være av betydning... Jeg tror ikke det er mange som er enig med deg der.

Lenke til kommentar
Du kan ta flere bilder i max størrelse enn 4, men det er bare de 4 siste som da blir lagret.

 

Så kan du lese det jeg skrev om 40 bilder med 2 MP størrelse, med 0,6 sekunds intervaller.

 

Der sliter P150... :D

Ja, P150 sin funksjon er litt annerledes der...

 

Der tar den 1MP bilder med 0.033s mellomrom og 16 bilder.

Også her driver du og fusker med fakta.

 

Jeg sitérer fra http://www.dpreview.com/reviews/sonydscp150/page4.asp:

 

"The P150 has a single burst mode plus a 'multi burst' setting, which produces a single 1280x960 pixel image containing a grid of 16 consecutive exposures in around 0.5 seconds."

 

I løpet av 0,5 sekunder lages det altså et bilde på 1,2288 MP (1280 x 960). Dette bildet er delt opp i en "grid" av 16 veldig små bilder.

 

Tidsdifferansen mellom hvert av disse småbildene er 0,5s / 16 = 0,03125s Hvert av disse småbildene er da på ynkelige 0,0768 MP, altså 76,8 kilopixler (1,2288 MP / 16).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...