Gå til innhold

70°C XP 2000+, kabinett 45°C... :-/


mbst

Anbefalte innlegg

Lurer på om den nye maskina mi er litt vel varm, selv om den har vært stabil hittil.

Overklokker ikke, CPU-spenning standard, 1,75V.

 

-AMD XP 2000+

-Abit KX7-333R

-Alpha PAL8045 m/19dB Papst 80mm

-Arctic Alumina pasta

-Asus GF4 4400

 

-NoiseControl miditower m/matter og 1 ekstra 19dB Papst 80mm

-NoiseControl 370W PSU

 

Kabinett-temp ~45°C

CPU-temp 62~70°C (avh av load)

Rom-temp ~25°C

[*]Kabinett-tempen er svært høy, men hvor stor innvirkning har den på CPU-temp? Hadde jeg feks hatt 35°C, kunne jeg da ha ventet mellom 50 og 60°C på CPU?

[*]Er denne CPU-tempen alt for høy? Folk flest har vel jevnt over kjøligere CPUer? Eller..?

[*]Kan det tenkes at hovedkortet mitt viser feil temp / måler unøyaktig etc? Har lest dette er tilfelle med noen Asus-HK..

[*]Evt noen ideer om hva jeg kan gjøre for å få ned tempen? (Dette er ikke så viktig, er nok best om jeg finner en løsning som passer for mitt oppsett selv...)

 

På forhånd takk!

:smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:



[*]Kabinett-tempen er svært høy, men hvor stor innvirkning har den på CPU-temp? Hadde jeg feks hatt 35°C, kunne jeg da ha ventet mellom 50 og 60°C på CPU?



Jeg forestiller meg at det er proporsjonalitet mellom cpu-temp og kabinett temp. Med det mener jeg at hvis du senker kabinett temperaturen med 10grader, så vil du etter all sansynlighet se mere enn 10grader forskjell på cpu. Kanskje 15-18grader på cpu (?)

Quote:



[*]Er denne CPU-tempen alt for høy? Folk flest har vel jevnt over kjøligere CPUer? Eller..?

Ja, over 70 grader synes jeg er mye. Da tenker jeg ikke bare på prosessoren, men også de andre komponentene i maskinen som ikke liker ekstrem varme, så som harddisk f.eks.

Quote:



[*]Kan det tenkes at hovedkortet mitt viser feil temp / måler unøyaktig etc? Har lest dette er tilfelle med noen Asus-HK..

Ja, abit hovedkort har det ryktet på seg. Hva viser BIOS da? Har du prøvd Motherboard Monitor?

Quote:



[*]Evt noen ideer om hva jeg kan gjøre for å få ned tempen? (Dette er ikke så viktig, er nok best om jeg finner en løsning som passer for mitt oppsett selv...)

Vet ikke hvordan papst vifta på Alpha`en reagerer på å bli snudd, slik at den suger? Teste det? Kanskje vurdere enda en kabinettvifte på 19dB bak?

Du kan helt sikkert også tjene noen grader på å bruke artic silver III. Vær nøye med å vaske core/ribbe med f.eks isopropanol før du påfører as3. Gjør som det står forklart på hjemmesiden til articsilver: masser inn sølvpastaen i ribba, og bruk til slutt et kredittkort el til å få et tynnt jevnt lag as3.







Lenke til kommentar

Jeg hadde et Asus A7A266 med 1.33 GHz AMD og fikk samme problem. Måtte inn med ekstra vifter og ett Enermax Power som har 2 vifter. Fikk kasse temp ned i 30 Grader og CPU til 52/62(100%).

 

Men jeg ble lei av å ha en PC som høres ut som en støvsuger, så nå har jeg skiftet til Asus P4S533 med en 2 GHz P4. Ingen ekstra vifter, bare power og CPU. Det er nå 27 Grader i skyggen ute. Kabinett temp 34, CPU temp 34/46.

 

Jeg tror Intel ligger et hakk foran teknologisk. Må kanskje kjøpe meg varmovn til vinteren :smile:

Lenke til kommentar

Quote:



Den 2002-06-09 18:53, torspe skrev:


...


Jeg tror Intel ligger et hakk foran teknologisk. Må kanskje kjøpe meg varmovn til vinteren :smile:


...



 

Hva med ClawHammer...?

 

http://www.tecchannel.de/hardware/937/7.html

 

Jeg siterer:

 

"While testing the system the aluminium heatsink with its relatively quiet fan didn't even get hand-hot. That says something about the low power consumption of the rather small die."

 

Intel vil måtte klokke hardt på NW for å holde følge...

Lenke til kommentar

Kabinett tempen har mye å si.

Jeg hadde 47grader system temp før.

Etter å ha skiftet kabinettet fra Aopen til Chieftec, med 3 Enermax vifter,fikk jeg 32grader max system temp.

 

Cpuen fra 64grader til Max 48grader.

 

Så det lønner seg å ha bra system kjøling.

Lenke til kommentar

Jeg siterer:

 

"While testing the system the aluminium heatsink with its relatively quiet fan didn't even get hand-hot. That says something about the low power consumption of the rather small die."

 

Intel vil måtte klokke hardt på NW for å holde følge...

Hmmm,den derre clawhammern var jo bare på 800MHz,bli'kke varmt av det vet du..

Lenke til kommentar

som msh sa er det veldig viktig å få ned kabbinet tempen,i mitt gamle kabbinet var tempen høy og pcu vifta hørtes ut som f-16 motor,i mitt nye er kabbtempen 37c cpu 34c hdene er 35c,det er bra i denne varmen,har i 3 vifter.

Kjetil

 

[ Denne Melding var redigert av: Kjetil Lura på 2002-06-09 22:27 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-09 20:19, uberboss skrev:

Jeg siterer:


"While testing the system the aluminium heatsink with its relatively quiet fan didn't even get hand-hot. That says something about the low power consumption of the rather small die."


Intel vil måtte klokke hardt på NW for å holde følge...

Hmmm,den derre clawhammern var jo bare på 800MHz,bli'kke varmt av det vet du..



 

800 MHz fsb...

Lenke til kommentar

Quote:


Hmmm,den derre clawhammern var jo bare på 800MHz,bli'kke varmt av det vet du..


 

ånei? min Duron 800MHz er da veldig varm med 50 grader med Taisol CGK 760..

 

Quote:


Den 2002-06-09 21:22, TomasK skrev:

800 MHz fsb...


 

Nei, den cpu _prototypen_ kjører faktisk med en klokkefrekvens på 800MHz..

Lenke til kommentar

Cpu'en min går på mellom 35-43 Grader avhengig av hva jeg driver med... Har 5 Kabinettvifter da..

Ossen ligger tempen an hos dere a? Har en AMD XP 1900+ med ALPHA PAL 8045 med en Papst vifte på.(Blåser).

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...