Gå til innhold

Veien videre fra 300d


Anbefalte innlegg

Hei og godt nytt år til alle fotofantaster her inne :-)

 

Er det lov å starte en tråd om følgende:

 

Jeg (feks) har en 300d. Meget fornøyd men - som vi vet - den har sine magler og svakheter.

Så da er spørsmålet : Er det verd å bytte til 20d ?

Har lest ørten hundre sider på diverse nettsteder om foskjeller og nytteverdi.

Men - the big Q is still : Er det nå vi må bytte ? Siden vi nå engang er kommet inn i dette utstyrsh------ det er å være lykkelig med DSLR.

Jeg bare spør :-)

Endret av Kvisten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg har skrevet i tidligere tråder om samme emne, tror jeg ikke oppgraderingene på 20D gjør at det er verdt å hoppe videre fra 300D, jeg ville heller brukt pengene på gode objektiver og fotobøker, og ventet 1-2-5-20 år med å oppgradere (avhengig av ambisjoner, økonomi, utvikling etc).

Lenke til kommentar

Har også et 300D som jeg har hatt i over et år nå, men har ikke siklet på 20D ennå. Synes ikke forskjellene er så store at det vil være verdt det. Det er ihvertfall sikkert at jeg ikke ville bli noen bedre fotograf av å bytte.

 

Hadde derimot Canon kommet med et nytt kamera som f.eks. hadde et innebygd "IS" system (slik som det nye Konica Minolta kameraet) ville ting kanskje stillt seg anderledes.

Lenke til kommentar

Har to objektiv som frister litt:

 

Sigma 18-50mm F2.8 EX DC

Sigma 70-200mm F2.8 EX APO

 

og en Sigma 1.4 X EX APO Tele-converter

 

Skulle gjerne ha hatt ett 100-300 F2.8 objektiv men det koster flesk :ohmy:

 

Så dette vil være min vei videre fra 300D.

Endret av stoners
Lenke til kommentar
Har to objektiv som frister litt:

 

Sigma 18-50mm F2.8 EX DC

Sigma 70-200mm F2.8 EX APO

 

Kjøpte Sigma 18-50mm F2.8 EX DC like før jul fra B&H.

Meget skarpt - flott zoom område - men av en eller anne grunn blir bildene mørkere her enn med CAnon EF 28-135 IS 3,5-5,6 USM.

Pussig sak . HAr ikke hatt tid å forske på det ennå

Men ogjektivet virker både solid og bra.

Lenke til kommentar
Hva ble sluttsummen på det? ink alt.

Kjøpte det sammen med flere ting.

Men objektivet kom på 3780 inkl moms og frakt( 35$) og eksp gebyr Nok120) til UPS levert på døren.

Bestillte tirsdag formiddag norsk tid - levert på døren kl 11:30 fredag samme uken.

Nøyaktig dobbelt s¨kjapt som et minnekort levert fra Komplett. det tok 9 dager.

Lenke til kommentar

Jeg hopper rask tilbake til starten av tråden: Er det et poeng å oppgradere fra 300D til 20D?

 

Jeg vil dele dette opp i noen kategorier avhengig av hva interesseområder:

 

1) Et av hovedpoengene for mange tror jeg har vært byggekvalitet. Som eier av 20D må jeg si at byggekvaliteten er bra, men jeg synes at 300D er mer enn bra nok. Byggekvaliteten har ikke noe å si for bildekvaliteten heller... (ei heller kamerahusets farge:-) Kameraet er ikke nevneverdig mer støv og vanntett enn 300D, så dette er heller ikke noe tema etter min mening. Men jøss, 20D ER jo litt tøffere da, og det er dessverre viktig for noen, selv om de ikke vil innrømme det...

 

2) Bildekvalitet: I området ISO100-400 er ikke bildekvaliteten vesentlig bedre enn 300D. "JOOO!!!", vil sikker mange si, men etter min mening er 300D hakk i hel på 20D. Resten er flisespikking. Den ekstra oppløsningen er kjekt, men ikke essensielt. Etter min mening er ikke dette argumenter som forsvarer en oppgradering.

 

3) ISO800 og ISO1600. 20D har svært lite støy ved ISO800 og gir gode resulateter ved ISO1600. Dette kan være det som skal til for å slippe blitz/stativ i dårlige lysforhold. ISO3200 er brukelig i svart/hvitt. Her er 20D klart forbedret fra 300D/10D. Avhengig av ditt bruksmønster, så kan det være et viktig poeng.

 

4) Blits-kontroll: Her er det mye å hente i forhold til 300D. E-TTL II gir fine bilder, og FEL, FEC og synk på 2. blender gardin gir mye mer kontroll. For de som jobber mye med bilts kan 20D virkelig være verd pengene. (Men man bør kanskje vurdere Nikon 3D-matrix)?

 

Nå kan man jo installere hacket firmware for å få disse finessene på 300D. Og har man man en 550EX-blits e.l. så kan man styre det derfra uten å tulle med firmware. Men E-TTL II må man kjøpe 20D for å få. For meg var dette et viktig argument for 20D istedet for 300D.

 

5) Følgefokus og bildehastighet: 20D har mye bedre følgefokus (AI servo) enn 300D og raskere bildetagning (ca 5 bilder/s i ca 25jpeg/6raw). Dette er uvurderlig når/hvis man driver med sport og actionbilder. Selv har jeg en 1-åring som raser rundt. Det er fint med et kjapt kamera for å fange ham inn.

 

Konklusjon: Ville jeg oppgradert om jeg hadde hatt et 300D? Neppe! Er du en ihuga sportsknipser, så hadde jeg vurdert det, men ikke ellers. Bruker du masse tid med blitsfotografering, så har du sikkert, eller skal kjøpe en ekstern blits. Da får du finessene 300D mangler i uansett.

 

En oppgradering vil sanns koste deg 6-8 tusen. Disse pengene hadde jeg heller lagt i andre ting. Som nyanskaffelse vil jeg si at 20D godt kan forsvare prisforskjellen, jeg er kjempefornøyd selv, men jeg ser ingen tungtveiende grunner til å oppgradere for andre en actionfotografer.

 

Om et år kommer det sikkert et enda fetere hus som du vil sikle etter, men god optikk, et godt stativ eller en god blits har du sannsynligvis i flere år.

Endret av 2roll
Lenke til kommentar
Takk til 2roll for en meget objektiv og saklig fremstilling.

Ga meg kanskje det jeg trengte for å kose meg videre med min 300d - og bruke penga på 70-200 2,8 L.

Gleder meg

Heisan.

Jeg deler 2roll sine synspunkter. Oppgraderte selv fra en 300D til en 10D i sin tid, og har "selvfølgelig" også vurdert å oppgradere til 20D. Har vært så heldig at jeg har (gjennom fotoklubben på jobb) lånt en 20D, og har sammenlignet forskjell i bildekvaliteten mellom 10D og 20D. Den er marginal. 10D/20D har noen fordeler fremfor 300D - blant annet det å kunne velge hvilken lysmåling du ønsker. Konklusjonen min er : jeg er kjempefornøyd med min 10D og kommer ikke til å oppgradere. Jeg tror heller ikke at de vil oppleve at forskjellen mellom en 20D og 300D verdt de 7-8000 du må ut med i cash. Bruk heller pengene på glass (L glass..). Har selv en Canon 17-40mm L og Canon 135 mm L, og kan egentlig ikke tenke meg å investere i noe annet enn L glass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...