Gå til innhold

Ny laptop til studio- og livebruk


Kriff

Anbefalte innlegg

Hallorm, og godt nyttår, folkens!

 

Jeg har vært flink gutt i desember og jobbet hardt. Dermed har jeg opptjent nok penger til å kunne kjøpe meg laptopen jeg har gått og siklet etter i all overskuelig fortid.

I den anledningen lurte jeg på om dere har lyst til å hjelpe meg litt?

Jeg kommer til å kjøpe maskinen gjennom en bekjent som jobber i bransjen, så jeg får den antakeligvis til innkjøpspris + mva. Ikke så altfor mye, med andre ord.

Maskinen skal i all hovedsak brukes til audio-opptak og live-jobbing med vst-instrumenter av ymse slag. Derfor har jeg tenkt å kjøpe et eksternt lydkort og ekstern HD i tillegg.

 

Lydkort :

- Bør jeg satse på lydkort med USB2 eller IEEE1394(FireWire)-tilkopling? Eller kanskje PCMCIA? Noen som har et forslag til kort som passer til denne bruken?

På grunn av livejobbing bør kortet selvfølgelig ha så lav latency som mulig (3-6ms), og gjerne flere utganger (helst fire, slik at jeg eventuelt kan sende klikkspor til trommis på scenen). 2 innganger er jo selvfølgelig nødvendig for å kunne ta opp stereosporm og da gjerne med ålreite Mic-preamper, slik at jeg slipper å dra mikseren med overalt.

 

Harddisk :

- Satser på en ekstern harddisk på rundt 200 Gb. Hva er mest stabilt av USB2 og FireWire? Vet at USB2 har en teoretisk raskere overføringshastighet enn IEEE1394, men er ikke dette marginalt?

 

Prosessor :

- Jeg har forhørt meg med kompiser, og de sier at jeg bør satse på Intels Centrino-prosessorer. Hadde tenkt meg en 1,6 Ghz. Hva tilsvarer dette sånn omtrentlig i Pentium 4-land?

 

Minne :

- 512 Mb eller mer er jo en selvfølgelighet når man skal jobbe med lyd som overgår en viss mengde kanaler. Er det noe spes jeg bør vite her?

 

Skjermkort :

- OK, jeg innrømmer det. Kanskje jeg kommer til å få behov for å knekke litt monsterhoder i HL2 mens jeg reiser fra jobb til jobb. Den viktigste prioriteten her er likevel at skjermkortet ikke går på en smell i audio-land. Har alle laptoper delt skjermkortminne, eller får man kjøpt maskiner med dedikerte kort? Har dette noe særlig å si for opptak/VST-instrumenter?

 

Skjerm :

- Når jeg sitter på scenen kan det være viktig å se hva som foregår på maskinen. Derfor er det definitivt en tanke å ha en viss størrelse på skjermen. Hva er realistisk å tenke her? 15"? 16"? 17"?!

 

Kontroller :

- Til livejobber skal jeg bruke en MIDI-kontroller gjennom et MIDI-interface (Emagic MT4) til å kontrollere VST-instrumentene. Noen gode forslag til et 76-tangenters MIDI-kontrollerer, gjerne med noen ekstra kontrollere til å styre MIDI-parametre (for eksempel Leslie-funksjonen på B3-synther, cutoff og resonans på analogsynther). Veide tangetnter er oxo et must!

 

Ellers noe jeg bør tenke på i forhold til maskinen? Alle innlegg mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lydkort ville jeg helt garantert gått for et eksternt firewire eller USB2 oppsett.

 

Harddisk ville jeg gått for firewire grensesnitt, da dette ofte viser seg å være raskere og mer stabilt (selv om USB2 tilbyr høyere teoretisk båndbredde ;) )

 

Prosessor ville jeg muligens vurdert en mobile AMD64. Alternative er Intel sin Pentium-M med 2MB cache. Begge prosessorene vil nok gjøre en utmerket jobb.

 

Minne ville jeg MINST tatt 512MB, gjerne 1024MB.

 

Skjermkort vil du f.eks. ha et mobilt Radeon 9000 med dedikert minne. 32MB burde være mer enn nok. Da får du også mulighet for toskjermsløsninger om det skulle være behov for det.

 

På skjermfronten vil nok en 15" med 1400x1050 eller høyere oppløsning være tilstrekkelig. Jeg vet hvor digg det er å få plass til så mange spor samtidig på skjermen som overhode mulig :D

 

MIDI-kontroller er jeg dessverre helt utdatert på.

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Angående lydkort så har eg hatt litt dårlig erfaring med usb og små pauser i lyden. Trur det har skyldest at nettverks kortet mitt brukte samme irq som nettverkskortet. Dette er noko windows meiner går bra, men i praksis så gjer det tydligvis ikkje d. Firewire ligg bruker mindre cpu kraft enn usb. Det er jo ein stor fordel når du jobber med krevende audio program. Eg har sjølv eit Tascam lydkort, men det anbefaler eg ikkje. Ikkje i usb variant i alle fall.

 

Kor mykje minne du trenger avhenger av om du bruker mykje samples eller om du bruker vsti. Visst du i hovedsak bruker vsti så holder det med 512. Visst du bruker mykje samples så ville eg vurdert å kjøpt ein god del meir.

 

Eg har sjølv ein pentium M 1,7GHz med 1mb cache (Banias). I dei audio programmen eg bruker så yter den vel ca som ein p4 2.8. Nye Pentium M med 2mb cache (Dothan) yter vel jevnt over rundt 5-10% meir på samme klokkehastighet. Ellers ville eg ikkje utelukka ein AMD prosessor...

 

Det er ingen problem å få tak i skjermkort med dedikert minne. Mobility Radeon 9800 er jo feks. eit veldig greit eit. No er det også komt Mobility Radeon x800 men eg veit ikkje kor lett det er å få tak i. Har sjølv Mobility 9000. Er fornøyd med det. Styr unna innebygde intel skjermkort. Dei buker av system minnet, og har elendig ytelse.

 

Som "hce" nevner. Så er det kjekt med høg oppløsning. Synest eg i alle fall. Finnes mange bra pcer med 15" 1400x1050.

 

Går ut i frå at grunnen til at du kjøper bærbar er at du treng den til live bruk? Visst ikkje så vil du få veldig mykje meir for pengene om du kjøper ein stasjonær. Dette har du sikkert tenkt over allerede... Ville berre nevne det!

 

Koz deg med den nye pcen, godt nytt år!

Lenke til kommentar

ACM mobile pro er en aopen 1557 ALS som du kan få mye billigere hos netshop enn hos ACM.

 

Når det gjelder eksterne lydkort har proffkortene vært nesten enerådene på USB i lengre perioder. Det har såvidt begynt å komme firewire kort nå, men disse har foreløpig endel driverproblemer. Spesielt har SP2 med WinXP gjort endel rart med firewire, som har gjort flere av firewirelydkortene ubruklige. Microsoft jobber visstnok med en løsning, men det tar nok litt tid før det blir fikset.

 

Av bærbare maskiner er det mye å velge i, men jeg ville valgt en maskin som ligger litt under 3 kg pga det da er litt enklere å ta den med seg. Og jeg ville ventet til litt ut i januar da sonoma/alviso kommer for fullt.

 

Det du må se etter er:

grei nok prosessor (pentium -m 1,6 eller raskere, mobile athlon 64 LV 2700+ eller høyere).

nok ram: helst 1024 MB

Dedikert skjermkort: ATi eller Nvidia

Solid brikkesett: F.eks. Intel sine har vært meget solide til audiobruk

Forholdsvis høy oppløsning: 1400X1050, 1600X1200, 1680X1050, 1920X1200

Firewire tilkobling

Solid slik at den takler et liv på veien

3 eller flere USB2 tilkoblinger

Det er også å foretrekke at den har det meste av nettverk, trådløst og slikt integrert slik at du ikke trenger å tenke på dette. F.eks. er det også noen lydenheter som begynner å få bluetooth integrert slik at man kan enten få lyd fra en enhet eller sende lyd til en enhet.

Lenke til kommentar
Når det gjelder eksterne lydkort har proffkortene vært nesten enerådene på USB i lengre perioder. Det har såvidt begynt å komme firewire kort nå, men disse har foreløpig endel driverproblemer.

Er helt uenig i din påstand her. Hadde det stått 2/1 2004 evt. 2003 i datofeltet så kanskje. USB 1.1 som de fleste lydkort har har rett og slett for liten båndbredde, og har veldig mye problemer med klikking og hakking på lyden. Har brukt mange forskjellige firewirelydkort på både pc og mac uten noen som helst problemer. Å kjøpe noe annet enn firewire lydkort evt. pcmcia lydkort vil jeg ikke anbefale til bærbar.

 

Når det gjelder å bruke laptop live, så fungerer det utmerket har gjort det i snart 2 og et halvt år.

 

Angående minne, så kan du aldri få nok. Du bør hvertfall ha 768, gjerne en gig.

 

Midikontrollere nå til dags har eget midi interface innebygget, så du kobler dem bare til med usb og du er oppe og går uten å måtte tenke på strøm og midi kabler. Vil anbefale deg å sjekke ut M-Audio Keystation 88. Den gir mye for pengene og har mye å skru på. Sjekk ut http://www.procom.no De er veldig billige på proff audio.

 

Som tidligere nevnt av andre er firewire tingen å satse på når det gjelder harddisk. Kjøp et kontrollerkort med 6pin firewire da 4pin som er standard på de fleste bærbare har en lei tendens til å falle ut og ikke er så robust.

 

Pentium M yter helt drøyt på audio og anbefales på det varmeste.

 

Lykke til med laptop til livebruk. Min tok kvelden i går, så må vel få meg en ny etterhvert. :(

Endret av Hobbes
Lenke til kommentar
Midikontrollere nå til dags har eget midi interface innebygget, så du kobler dem bare til med usb og du er oppe og går uten å måtte tenke på strøm og midi kabler. Vil anbefale deg å sjekke ut M-Audio Keystation 88. Den gir mye for pengene og har mye å skru på. Sjekk ut http://www.procom.no De er veldig billige på proff audio.

 

Jess. Sjekka ut ProCom, men fant faktisk Keystation Pro 88 til tusenlappen billigere på Prolyds nettsider. Jeg bruker faktisk et Emagic MT4 til maskinen min i skrivende stund, men tanken på å kople én enkelt kabel til laptopen virker absolutt besnærende :dribble: ....

 

Forresten : Tusen hjertelig takk til alle som har tatt seg tid til å svare så langt. Setter virkelig pris på slik entusiasme :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...