Gå til innhold

noen ord om ubuntu


Anbefalte innlegg

kjøpte meg nettopp laptop, en elitegroup g556e. har brukt linux en del, hjemme, jobb og skole, men aldri gått helt over til den andre siden. men nå, NÅ skulle jeg over. hadet bra til m$ (vel, jeg holder da dualboot i tilfelle jeg vil teste et spill. til jeg setter opp en fungerende emulator)! men jeg var bekymret for at jeg ikke skulle få til wlan og ati-kortet, noe som er temmelig nødvendig. jeg begynnte med arch, for den høres fin ut. jeg ga opp. slitsom installasjon.

 

så ubuntu, som jeg har på min gamle pc uten å bruke så mye (er lei av fedora). ALT GIKK GLATT! wlan og grafikk var null problem. nå har jeg ikke spilt noe enda, så jeg vet ikke om 3D-akserlerasjonen er i gang, men alt annet. strømsparingsfunksjoner, lyd.. deilig. distroen er ren og enkel. små fixer må alltid til. her måtte jeg skaffe mp3-støtte, noen bedre videospillere og et skript fra ubuntuforumet for å fixe sleep.

 

jeg er fornøyd!

 

ubuntu passer bra for nybegynnere og vidrekommende. men kanskje ikke for de som vil gjøre ALT selv. jeg er hvertfall imponert at det ikke er noen flere barnesykdommer ettersom den er så ny (versjon 0.7 eller noe). anbefales!

 

legger ved et screenshot, bare for å få litt farge i forumet =)

post-27-1104587635_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ubuntu er en skikkelig god distro. Helt enig med deg der.

Det er for tiden to relativt små distroer som markerer seg voldsomt. De to er Ubuntu og Mepis. Begge er basert på debian og forskjellen er stort sett at Ubuntu har Gnome desktop mens Mepis har KDE. Ellers er de nokså like. Oppfordrer alle til å finne sin favoritt :yes:

Lenke til kommentar
Den vanlige oppfatning her på forumet er at såkalte windowsdistribusjoner som Ubuntu, Xandros, Fedora og Lycoris er å starte i feil ende. Kom tilbake når du kjører Slackware med openbox.

Var det ment som tull? :hmm:

 

 

Jeg er klar over at det er en del folk her på forumet som skriker Gentoo og Slackware til enhver nykommer, men de framstår jo som latterlige...

Lenke til kommentar

Ubuntu virkar som ein distro som er perfekt for laptop'ar.

 

No kan eg berre sei at NEI, ATi-drivarane vert ikkje lagt inn automagisk, då det ikkje er lov å gjere. Det som kanskje er lov er å legge drivarane inn i oppdateringar, slik som SuSE gjer med NVIDIA.

 

Kva køyrer Ubuntu av XFree og Xorg? Hugs at ATi-drivarane ikkje fungerar med Xorg 6.8.0 eller kernel 2.6.10.

 

Forøvrig kjem det nye, mykje betre (skal vere det i alle fall) drivarar i Januar ein gong.

Lenke til kommentar

Jeg oppdaget nettopp at TheOpenCD fremmer ubuntu og ble nysgjerrig på hva det var.

Kan noen forklare meg forskjellen på ubuntu / fedora (f.eks.) ?? fordeler/ulemper?? trenger bare enkle stikkord, da jeg uansett har tenkt å kjøre beggei VM en stund for så å kjøre dualboot med den jeg liker best. (eller kanskje en annen distro).

Lenke til kommentar

Ubuntu er debian basert. Apt-get følger med som standard. Ubuntu bruker den nye debian installereren, som er meget god, den finner hardware osv. Den kan likevel virke litt "skremmende" siden det ikke er en grafisk innstallerer som fedora har. Ubuntu bruker Gnome som default, akkurat som Fedora.

Lenke til kommentar

Ubuntu er herlig! Eg anbefalar han til alle, - eg køyrer Ubuntu på. hmm. 3, snart 4 pcer

no. Og eg håper det blir fleire :] -- Min eigen PC køyrer eg fortsatt Arch på, fordi eg

likar den betre. Men ein (eg iallfall) kan ikkje ha fleire enn ein Arch-pc. Er STRESS å

ha 2! -- Så eg køyrer Ubuntu på alt anna. -- Eg hadde i motsetning til deg et og anna

punkt der eg synast Ubuntu hadde nokre vonde fødselsfeil. Han kan vere litt vanskeleg

til tider. Spesielt når det kjem til multimedia som du allereie skreiv.

 

Er ikkje så alt for oppdaterte pakker til distroen heller, - men det kjem vel med tida,

dessutan kan ein bruke debian sine arkiv - som er meget hendig. Men ikkje så enkelt

og innlysande for «normale» brukarar. Sjølv måtte eg kompilere mange libaries fordi

eg ikkje fekk dei med, eller fann deii i apt. Menmen, - slikt kjem med tida.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...