Gå til innhold

Zalman Reserator 1... Northbridge-fix.


Anbefalte innlegg

Jeg skaffet Reserator1 her før jul og kjøpte like godt GPU(VGA)-blokken for å se om jeg kunne få den til å passe på Northbridge chipsettet. Hovedkortet mitt er et Abit IC7-G.

 

Som de fleste skjønner - det passer jo ikke i hele tatt... men jeg ville nødig bruke termisk epoxy - bl.a. fordi overflaten på chipsettet er såpass liten... og når den først er festet så vil den jo aldri av... det er alt ettersom man ser det..

 

Jeg er heldigivs godt utstyrt med metall verktøy - og fikk nå anledning til å teste hva Dremel-greiene mine var gode for.

 

Zalmanblokken har en skrueløsning - mens Abit-kortet har kroker til å henge fast klemmer...

 

Løsningen ble å lage to små metallbroer - som har et par hakk slik at de fester seg i krokene dersom de blir presset oppover. Dette blir da forsåvidt samme patent som brukes på innfesting av CPU-blokka. Metallbroene er svakt bøyd og passer dermed fint til de avrundede krokene... I midten av hver bro borret jeg et 2,5 mm stort hull og lagde gjenger i dem (M3).. jeg hadde først testet ut om jeg hadde gjengejern som passet til Zalmanskruene... skruene var litt lange og truet med å gnage seg inn i hovedkortet så Dremelen måtte frem igjen.. kuttet dem ca 2mm - og rundet av kanten. Alle metalldeler ble så stålbørstet for å fjerne skarpe kanter etc... Og alt ble gjort i et annet rom... stålspon i hovedkortet er jo nødvendigvis ikke så bra...

 

Jeg testet først funksjonaliteten - så på med termisk pasta og inn med saken...

 

...og så skjønte jeg hvorfor denne løsningen var å foretrekke... det viste seg at å sette slangene på GPU-vannblokka trengte såpass med kraft at jeg risikerte å knekke hovedkortet... skrudde den ut igjen - satte på slanger og la i ny pasta...

 

Den sitter som et fjell! Skrueløsningen til Zalman er ganske fleksibel så det gikk greit å passe den over skruehullene. Den sitter faktisk bedre enn CPU-blokka (som kan snus selv om den er festet... ).

 

Hva broene ble laget av?? Noe metallskrot jeg hadde liggende - ganske solid (tror det har vært til å feste noen kjøkkengreier med en gang...) "kjekt-å-ha"...

 

Nå må jeg bygge ferdig resten av PC'en før jeg kan fortelle mer..

-------------

 

 

 

...oi - en liten ting.. jeg har et slot-hull ovenfor AGP sloten... det hadde vært veldig kjekt om jeg kunne bruke det som inngang/utgang for slangene... men i Zalman manualen benyttes den nederste PCI-åpningen... ( - mens andre steder antyder arbeidstegningene at det burde gå helt greit...) Men det vil gi meg lengre slanger... jeg kan korte ned slangelengden betydelig dersom jeg kan bruke det øverste hølet... (jeg har et Chieftec Dragon fulltower kabinett)...

 

Jeg skulle mene at det gikk fint??? Noen som har motforestillinger mot det??

 

(og så synes jeg at forumet burde ha en egen seksjon for kjøling! :D - hvis noen drar kjensel på dette - så er det fordi jeg har postet nesten identisk innlegg i supportforumet til microplex - ok?)

Endret av eivindfivelsdal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...