Gå til innhold

Databasen igjen....


Anbefalte innlegg

Så vidt jeg skjønner så kjører dette forumet på en mySQL database.

 

Jeg (og sikkert mange andre) har erfart at noen ganger virker det som hele forumet henger seg.

Dette skjer når flere (les: mange) prøver å lese en tråd samtidig. (trenger ikke å være samme tråd)

mySQL er laget på den måten at når et script (forumet) spør etter data i databasen, låses tabellen slik at kun dette scriptet får tilgang.

Dette resulterer i kø når mange prøver å lese tråder...

 

Har hw.no tenkt over dette problemet?

Har dere evt tenkt å gjøre noe med det?

F.eks oppgradere til annen databaseserver?

Altså ikke mySQL, lurer på om postgresSQL ikke låser tabellene på samme måten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


christt skrev (2002-06-07 18:00):

Så vidt jeg skjønner så kjører dette forumet på en mySQL database.


Jeg (og sikkert mange andre) har erfart at noen ganger virker det som hele forumet henger seg.


 

mySQL håndterer mange tusen connections per minutt om nødvendig, så det er ikke snakk om noe kritisk ytelsesproblem. De siste dagene har vi brukt databaseserveren til å generere en del statistikk, som har krevd en del av ytelsen på boksen. Derfor har forumet vært litt tregere enn normalt.

I dag, f.eks. ser jeg at serveren har minimalt med last, og forumet virker raskt.

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-08 10:27, amund skrev:

mySQL håndterer mange tusen connections per minutt om nødvendig, så det er ikke snakk om noe kritisk ytelsesproblem.


 

Det stemmer, _men_ mySQL støtter ikke mange oppslag i samme tabell samtidig! Det er en stor forskjell...!

Lenke til kommentar

Det _kan_ også ha innvirkning dersom reklame må hentes ned. Ofte er reklameservere overbelastet slik at den ikke får sendt ut svar på requests fort nok. Men dette gjelder ikke for frames - versjonen av forumet, må vite.

Bare en tanke. Vet ikke om dette er grunnen. Se for øvrig Amund's svar.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok ikke reklame er årsaken, da forumet ikke inneholder særlig mye reklame. I hvert fall ikke som jeg kan se.

 

Jeg tør fortsatt påstå at mySQL har skylden, selv om mySQL skal ha skryt for sin hastighet når det gjelder oppslag i databasen, problemet kommer som sagt når mange sessions prøver å slå opp i samme tabell samtidig. Da blir det kø dannelse...

Lenke til kommentar

Quote:


Dj_Offset skrev (2002-06-11 12:11):

PHP er derimot et annet kapittel.


 

Vet at PHP ikke er av de raskeste. Men kombinasjonen mySQL og PHP er svært bra, og effektiv. Slik situasjonen er nå har vi ingen problemer med ytelsen til disse.

 

Quote:


JSP og/eller servlets skalerer mye bedre.


 

Hmmm.. Java er ikke kjent for å være raskt. Har ingen konkrete tall og henvise til, bare "rykter" jeg har snappet opp rundt omkring.

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Quote:


PHP er derimot et annet kapittel.

JSP og/eller servlets skalerer mye bedre.


 

PHP er faktisk meget raskt! Det kan nok hende at Java servlets er grannet raskere i og med at disse er kompilert til bytekode. Men at PHP er tregere enn JSP, det skal du ikke få meg til å tro.

 

Har kodet masse PHP og en del JSP og Java, så jeg kjenner begge språk. PHP er som kjent kodet i C, C er igjen kjent for å ha den beste og mest optimaliserte koden av programmeringspråk.

Men det hører jo med til historien at PHP er intepretert.

 

Men igjen: Det er mye opp til den som koder hvor rask en løsning blir.

 

Jeg skal heller ikke nekte på at og/eller servlets skalerer mye bedre, men i dette tilfellet er det nok ikke scriptspråket som er problemet, men heller måten mySQL håndterer oppslag i tabellene på.

 

BTW: Zend.com leverer bl.a software som kompilerer opp php scriptene dine slik at de kjører opp til 3 ganger raskere. Så PHP er ingen sinke.

Lenke til kommentar

For meg ser det ut som tallene du nevner er verdien av variabelen TIMES. Kan du forklare litt nærmere hvordan denne testen utføres?

 

Glem, det... skjønte det nå...

 

Java ja... Men hva med JSP?

PHP er jo intepretert da, så det er jo egenlig ikke så rart at den ikke kan måle seg mot Java.

 

Det med Perl var jo litt interessant da.

 

[ Denne Melding var redigert av: christt på 2002-06-12 00:19 ]

Lenke til kommentar

Stemmer, JSP kompileres og legges i f.eks tomcat sin work cache. En JSP side vil være ganske treg å få opp første gang, men raskere neste gang da den ligger i cache.

 

Men jeg skulle gjerne likt å se flere benchmarks på JSP/Servlets i bruk opp mot PHP. Synes dette er et meget interessant emne da jeg driver med webprogrammering til vanlig.

 

Kanskje vi skal flytte diskusjonen som går på spåk over til en annen kategori enn "Tilbakemeldinger"?

Lenke til kommentar

Quote:


christt skrev (2002-06-12 12:46):

Diskusjonen omkring hvilket språk som er "best" er flyttet
.


 

Ja, naturlig å flytte slike diskusjoner. God innsats!

 

Quote:


Amund; det hadde vært artig om du kunne kjørt en stat på mySQL serveren slik nevnt...


 

Jeg laget en ny tråd i programmeringsforumet for dette.

 

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...um=45&replies=0

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...