Gå til innhold

Desperat hjelp til installasjon av linux


dabear

Anbefalte innlegg

Jeg har nå bestemt meg for å installere linux på ei gammel maskina

fujitsu siemens SCENiC eT (10gb, 64mb ram , 0.5ghrtz).

Den har win 98 fra før av. Jeg har tidligere alsta ned fedora 1, og jeg bestemte meg for å prøve å installere det. Så reboot->F2 (bios) -> skifte boot rekkefølge så cdrom er før hardisk. Men det er her problemet kommer.

 

Etter jeg har lagra instillingene, satt i cd1 og gått ut av bios kommer kun en svart skjerm opp med en blinkende hvit strek øvert i venstre hjørne.

Slik står maskina helt til jeg rebooter, tar ut cd'en og skifter boot-rekkefølge i bios. Ettersom jeg har prøvd med både linux cd og en xp professional- kan det ikke være noe feil med cdene (de funker på ei anna maskin).

 

Noen som veit hva jeg kan gjøre for å få til å installere linux?

Hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert pcen som ikke vil boote fra cd.

Du kan prøve å lage en oppstartsdiskett, for å gjøre det setter du cden i en annen pc.

Så setter du en diskett i diskettstasjonen.

På cden skal det ligge et program som heter rawritexp (evt rawritewin for andre versjoner av Windows), det ligger muligens under dosutils.

Når du så kjører det så skal du finne imaget boot.img som ligger under images, og skrive det til disketten.

Så setter du opp bios til å boote fra diskett, så setter du inn både disketten og cdromen og booter.

Lenke til kommentar

Jeg fant rawrite på andrecden til fedora, la bootdisk.img på disketten, restarta, og valge å starte fra diskett i bios. Men uheldigvis skjedde det samme. En svart skjerm med en hvit blinkende strek øverst i venstre hjørne. Så her sitter jeg, på windows 98 med internet explorer, fordi opera er så treig til å starte opp 8)

Lenke til kommentar
Jeg fant rawrite på andrecden til fedora, la bootdisk.img på disketten, restarta, og valge å starte fra diskett i bios. Men uheldigvis skjedde det samme. En svart skjerm med en hvit blinkende strek øverst i venstre hjørne. Så her sitter jeg, på windows 98 med internet explorer, fordi opera er så treig til å starte opp 8)

Du kopierte vel ikke bare bootdisk.img rett inn på disketten?

Lenke til kommentar
Du kopierte vel ikke bare bootdisk.img rett inn på disketten?

Ja, gjorde det. Men det virka ikke å starte opp fra hverken cdrom eller diskettstasjon, men innpå win98, så virker både cd-stasjonen og disketten-stasjonen helt fint

Hvis jeg forstår deg rett så kopierte du image filen bare rett inn på disketten?

Du må kopiere filen via rawwrite...

Lenke til kommentar
Ser du har to cdrom/brenner(e). Har du prøvd å boote med begge to? Hvis det er som Gimper tror, en hardware-feil.

En brenner og en vanlig leser ja. Skal prøve begge en gang til, men fikk det ikke til å virke. Hva har det seg at det ikke går å boote fra diskett/cd, når begge enhetene virker perfekt under windows 98?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...