Gå til innhold

Video fra dv, ferdig redigert - aaalt for stor fil


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har redigert ferdig en fil på ca. 1 time og 30 min(bruker premiere 7.0), og nå har jeg kommet så langt at jeg vil eksportere filmen, og gjøre den klar for dvd-børning. Alle videoklippene er fra dv-kamera, og etter å ha eksportert filmen som dv-avi sitter jeg igjen med en film på noe rundt 12 gig. Hvordan kan jeg få plass til denne filmen på en dvd disc, uten at kvaliteten blir dårligere?

 

Takk på forhånd

 

ps. Jeg har også hatt problemer med at musikken på filmen skurrer når det er høy musikk, og litt lavere lyd fra selve filmen i bakgrunnen, noen som vet hvorfor det er slik? Når jeg tok preview i premiere så var det IKKE slik.. hm...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1 time og 30 minutter er ganske mye for en 1-lags-DVD, som jeg regner med at du bruker. Du må komprimere, sånn er det bare. Jeg liker at det er høy kvalitet og pleier ikke å komprimere mer enn å gjøre 1 time (ca. 12 gb) til 4,7 gb. Jeg vil anbefale at du deler filmen på to DVD-filmer. Men du må jo da uansett komprimere. Det er ikke tydelig på TV'en når det handler om så lite, men på PC'en kan man se noe. Jeg pleier å brenne filmen, litt komprimert, ut på DVD, og ta backup på en DV-kassett i full kvalitet.

 

Merk: Filmer på DVD som du kjøper i butikken er alltid litt komprimert, men det er som regel 2-lags DVD'er slik at de får plass til 2 timer eller mer i akseptabel kvalitet.

 

Når det gjelder lyden; hvor var det lyden var så dårlig? Da du så den i Preview på Premiere funket det fint? Har du sett filmen på en ukomprimert DV AVI-fil? Hvis det var da det var dårlig lyd, så må du sjekke hva du har gjort.

Lenke til kommentar

Kan ikke annet enn lure litt på hvorfor det i dette og andre fora jevnlig skrives at det blir dårlig kvalitet når man legger mer enn 1 times film på en ett-lags DVD - når proffene kan legge minst tre timer film på en to-lags DVD, uten at jeg synes kvaliteten på f.eks. Atter en konge på 3 t. 15 min. blir spesielt dårlig av den grunn... Og kapasiteten til en to-lags DVD er litt mindre enn det dobbelte av kapasiteten på en ett-lags DVD (som for øvrig er 4,38 gigabyte, ikke 4,7 gigabyte som det gjerne og feilaktig står på DVD-platene). Dermed burde en ett-lags DVD kunne romme godt over 1 1/2 time film uten at den tekniske kvaliteten blir noe dårligere enn på kjøpefilmer. Eller...?

 

For øvrig tror jeg publikum flest er mer opptatt av om innholdet er interessant enn av hvor mye man har komprimert filmen.

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar

Kodinga som «me» gjer er dårleg. Difor blir kvaliteten dårleg. -- Men det skal vere fullt

mogleg å gjere det betre. Ting som interlacing og kvaliteten til referansebilete speler

óg inn. Men ja, - ein skal klare å presse 1,5t inn ganske bra. Men det er om ein gjer det

skikkeleg, og ikkje lar tøyseprogram som Studio 9 gjere det (hehe, måtte berre :] Veit

det kan brukast til ekte ting).

Lenke til kommentar

Når det gjelder lyden..

 

Du må åpne audiomikseren og sjekke at hovedkanalen ikke topper ut. Skjer gjerne når du legger to lydspor over hverandre. Premiere mikser tydeligvis lyden på to forskjellige måter når du bare kjører filmen fra timelinen og lager ferdig fil av den. Merkelig og irriterende!! Det er ikke sånn i premiere 6.5...

Lenke til kommentar

Takk for svar, men jeg er ikke 100% med, per, hvor finner jeg audiomixeren? Jeg har lydene i sine egne spor, hvis det var det du mente, ikke oppå hverandre. Jeg bruker btw premiere 7.0, så det er litt rart at det ikke er sånn i 6.5, hmm...

forresten, når jeg eksporterte filmene som mpeg-2 ble filstørrelsen myye lavere, og kvaliteten var godkjent den også, og etter hva jeg forstår er det denne filtypen som filmen skal ha hvis den skal brennes på dvd, eller hva? Og etterpå var filmen delt i 2 filer, video og lyd, hvorfor er det slik?

 

Jeg vil bare ha gjort filmen helt klar for dvd, og slik at jeg slipper å konvertere til en annen filtype senere, etc. Orginalfilmene tar nemmelig veldig stor plass på disken(50+ gig) så jeg vil gjerne ha alt klart så jeg kan slette orginalene.

Lenke til kommentar

Nå er det dessuten verdt å ta med i betraktningen at vi komprimerer til DVD fra et allerede komprimert format nemlig DV. DV førstegenerasjon ser jo ganske bra ut på TV, men på en høyoppløslig skjerm kan man definitivt se komprimering en del steder. For å gjøre vondt verre er dessuten DV-codec'en en fast komprimering av hvert bilde, mens DVD komprimeres i forhold til bevegelige bilder. Resultatet kan aldri bli helt optimalt.

 

Hollywoodfilmer komprimeres gjerne til DVD fra et ukomprimert HD-format. Dessuten er jo gjerne bildet en smule bedre i utgangspunktet. ;)

 

For opptimal komprimering bør man dessuten gjøre en 2-pass hvor man finner ut hvilke deler av filmen man kan slippe unna med kraftigere komprimering, slik at man kan komprimere minst mulig der det vil gjøre mest "skade"...

Lenke til kommentar

Audiomixeren finner du ved å klikke window/audio mixer. Den er ganske selvforklarende.

 

Premiere 6.5 og 7.0 er helt forskjellige programmer. det er derfor 7.0 ikke heter 7.0 men pro 1.0. Dermed forskjellen :).

 

Men det er litt rart uansett.. ..at det ikke går ann å stille det til slik at det fungerer i pro 1.0 som i 6.5.

Lenke til kommentar

Takk for hjelp

Men den skurringen jeg snakker om, er altså IKKE når jeg tar preview i premiere, men bare når jeg har eksportert filmen! Og hvis du skjønte det riktig, hvordan fikser jeg det med audiomixeren? Denne skurringen er altså når musikken og lyden fra filmen er omtrent like høy. Jeg kan jo legge til at jeg er ganske grønn når det gjelder videoredigering, så teskje-mating settes pris på

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...