Gå til innhold

Hjelp til kjøp av digitalt stillbildekamera


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tror jeg skal bruke pengene til overs fra Jul til å kjøpe meg et digitalt stillbildekamera. Her er kriteriene:

 

-Det skal være veldig bra kvalitet (minimum 3 mpix og ikke billigmerke)

-Det skal helst være av Olympus/casio eller annet merke med godt ry

-Mulighet for å filme videosnutter ville vært kjekt (ikke sånne korte 10 sekunder snutter)

-Skal kunne sammenlignes med speilbilderefkleks kameraer helst.

-Og gjerne under 5.000kr helst under 2.000 : )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
-Skal kunne sammenlignes med speilbilderefkleks kameraer helst.

-Og gjerne under 5.000kr helst under 2.000 : )

Finn et slikt kamera, så blir jeg imponert! Du må opp i 8k for å få kvalitet som nesten kan sammenlignes med DSLR. Sony f828 heter det.

 

Sånn på billigfronten er vel kanskje Fuji Finepix 5500 et greit alternativ?

Lenke til kommentar

Mårn!

 

Jeg tror nok kanskje du håper å få litt vel mye ut av pengene dine.

 

1) 3Mp er ikke "veldig bra kvalitet", langt i fra. Dessuten er kvaliteten på kamera og objektiv nesten vel så viktig. Ikke misforstå; du kan få et helt flott og greit kamera med 3Mp, MEN: man kan ikke i det tilfellest snakke om veldig bra kvalitet.

 

2) De fleste større kameraprodusenter i dag har godt ry. Sony, Canon,Casio, Olympus, Nikon, HP osv. er alle helt kurante. De du bør passe deg for er ekstreme billigkameraer som Trust og Mustek.

 

3) Hvis du skal ha et godt stillbildekamera, bør du ikke vektlegge videofunksjon alt for mye. Et slikt kamera er først og fremst beregnet til å ta bilder.

 

4) Til en pris under 5000,- får du ikke noe som kan sammenlignes med speilrefleks. Langt på nær under 2000,- Det du kan få under 2000,- er et kurant og greit 3Mp kamera. Riktignok uten de store mulighetene til manuelle innstillinger.

 

 

Håper dette hjalp litt. Lykke til!

Lenke til kommentar

Nå lurer jeg litt på hva du mener med:

"Skal kunne sammenlignes med speilbilderefkleks kameraer helst."

 

Du vil ikke få ett kamera til 2000-5000 som har samme (bilde)kvalitet som ett SLR til 10000 kr ++. Men ett s5500 er jo relativt likt da, i form ihvertfall :p Og ett relativt godt kjøp egentlig, med mindre man er ute etter noe som er kun "pek og skyt" og lett i lommen.

Lenke til kommentar

Joda, jeg er helt enig. HP er et helt elendig merke. Men; hvis det er en amatør som ønsker seg en introduksjon til digitalkamera-markedet, så bør jo f.eks en R707 kunne være et bra valg.

 

Jeg er derimot helt uenig i at HP er like dårlig som Mustek. Tro meg, jeg har prøvd alternativene. Det første digitalkameraet jeg hadde var en elendig HP. I seg selv en helt tragisk sak, MEN; da jeg fikk en Mustek til jul, fant jeg ut hvor "fantastisk" HP-kameraet var i forhold.

 

Hvis man virkelig skal ha kvalitet er det Canon, Sony, Olympus og Nikon som gjelder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...