Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Erfaringer ed lukket 12" JBL CS-1200T kr 990,- ?


deo123

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg var helt sikker på at jeg hadde lagt med en link :-)

 

Forsterkeren er Sony XM-504Z

 

 

Dette er (RMS) 4 x 50 W eller 2 x 50 W + 1 x 120 W

 

Jeg har i første omgang bare tenkt å kjøre 1x120w på subben

 

Jeg er bare litt usikker på hvordan man skal tolke slike data, om forsterkeren leverer 120w rms, og subben er 125 rms, passe det da liksom sammen?

 

Det er ikke noe "rått" anlegg jeg lager meg her, men noe billig som spiller OK

 

 

Hvorfor kaller de en slik forsterker 500w? Hva betyr egentlig maks utgangseffekt?

 

Hvor stor sikring skal man ha på noe slikt?

 

Takk for alle tips! Jeg er utrolig takknemmelig for at noen vil hjelpe en stakkar :-)

Lenke til kommentar

Sikringen fester du, som du sikkert vet, rett ved batteriet. Størrelsen på sikringen skal etter hva jeg har hørt beregnes ut ifra tykkelse og lengde på strømkabelen, IKKE noe annet (husk at jeg sa "etter hva jeg har hørt"). Det skal sitte en sikring i forsterkeren som beskytter selve forsterkeren. Så lenge den er hel er det ikke noe å bry seg om.

 

Det at det er oppgitt 125W på subben, sier vel bare noe om hvor mye effekt den yter. Grunnen til at forsterkeren "kalles" 500W er nok at den har en maks effekt på 500W, eller at den maks kan trekke 500W.

 

Maks utgangseffekt er den største effekten som kan leveres av forsterkeren. Du må vite at en forsterker "bruker" ganske mye strøm som går bort i varme. Jeg regner med at forsterkeren din ikke har en effektivitet på stort mer enn 50%. Det betyr at den kan trekke 500W, men bare levere 250W. Rockford har jeg hørt er veldig bra på effektiviteten, og har en effektivitet på rundt 70-80%. Digitale forsterkere er kanskje det mest effektive?

 

Hvis det er noen som vet hvordan man regner ut størrelsen på en sikring ut ifra tykkelse og lengde på strømkabelen, så vis meg gjerne. Det er noe jeg har lurt på lenge!

Lenke til kommentar

Jeg har nå installert sub + forsterker.

 

Jeg brukte en 8mm2 +12v kabel fra batteriet, og samme 8mm2 til jording.

 

JBL subben fungerer overaskende bra, det puffer bra inni bilen.

 

Det er VELDIG mye vibrasjon og ulyder fra selve bilen (Ford Mondeo) og .. ford er jo kjent for å vibrere litt.

 

 

 

Konklusjon: VELDIG BRA

Lenke til kommentar
Regner me at det er denne du mener....

 

Det vil jeg tru blir litt "overkill" hvis du skjønner...

 

Har fire av de forsterkerene og de skal drive 8 av disse

 

så da ser du hvor jeg vil....

beklager at eg nett skifter tema. ser du har 8 av den sony suben. kva syns du om subben? er den bra? vurderer å kjøpe den men har høyrt så mange ulike reaksjoner på subben.

Lenke til kommentar
Jeg har nå installert sub + forsterker.

 

Jeg brukte en 8mm2 +12v kabel fra batteriet, og samme 8mm2 til jording.

 

JBL subben fungerer overaskende bra, det puffer bra inni bilen.

 

Det er VELDIG mye vibrasjon og ulyder fra selve bilen (Ford Mondeo) og .. ford er jo kjent for å vibrere litt.

 

 

 

Konklusjon: VELDIG BRA

Hehe.. Det er godt å høre!

Lenke til kommentar
Sikringen fester du, som du sikkert vet, rett ved batteriet. Størrelsen på sikringen skal etter hva jeg har hørt beregnes ut ifra tykkelse og lengde på strømkabelen, IKKE noe annet (husk at jeg sa "etter hva jeg har hørt"). Det skal sitte en sikring i forsterkeren som beskytter selve forsterkeren. Så lenge den er hel er det ikke noe å bry seg om.

 

Det at det er oppgitt 125W på subben, sier vel bare noe om hvor mye effekt den yter. Grunnen til at forsterkeren "kalles" 500W er nok at den har en maks effekt på 500W, eller at den maks kan trekke 500W.

 

Maks utgangseffekt er den største effekten som kan leveres av forsterkeren. Du må vite at en forsterker "bruker" ganske mye strøm som går bort i varme. Jeg regner med at forsterkeren din ikke har en effektivitet på stort mer enn 50%. Det betyr at den kan trekke 500W, men bare levere 250W. Rockford har jeg hørt er veldig bra på effektiviteten, og har en effektivitet på rundt 70-80%. Digitale forsterkere er kanskje det mest effektive?

 

Hvis det er noen som vet hvordan man regner ut størrelsen på en sikring ut ifra tykkelse og lengde på strømkabelen, så vis meg gjerne. Det er noe jeg har lurt på lenge!

1. Sikringsstørrelsen bør være lik summen av strømtrekket til komponentene som er koblet til den aktuelle kretsen. Summen av sikringene i forsterkerne er et godt mål på hvor stor sikringen bør være

 

2. Et element yter ikke effekt men har effekttolleranse. Somregel oppgis RMS og MAX verdier av denne. En forsterker kan avgi effekt, men er avhengig av stabil strømleveranse fra bilens elektriske system, først og fremst dynamo, for å fungere optimalt.

 

3. Klasse A/B forsterkere har en typisk virkningsgrad på 60% - 65%. Dette varierer litt fra merke til merke. Digitale forsterkere og klasse D forsterkere er to helt forskjellige ting. Det som det refereres til her er klasse D forsterkere som har en typisk virkningsgrad på rundt 80% - 85%.

 

4. En forsterker kan ikke bli for stor eller kraftig for et element. Den vanligste feilen folk gjør er å sette en pinglete forsterker med dårlig strømforsyning til å drive store elementer som krever muskler for å bli kontrollert. Resultat: Ødelagt element.

 

5. Tykkelsen på strømkabelen er direkte relatert til strømtrekket til forsterkerne.

Sjekk denne tabellen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...