Gå til innhold

Linuxrc, for lite minne


Doleo

Anbefalte innlegg

Hei

 

Holder på å installere Suse på en gammel bærbar pc jeg har. Får beskjed av linuxrc at det ikke er nok minne på maskin, det er 64 mb, og blir bedt om å skrive inn swap partition. Jeg har brukt et partisjonerings program for å lage linux swap partisjon på 80 mb, og dette er den eneste partisjon som er på maskinen nå.

 

Men når jeg skriver inn at jeg vil bruke partisjon /dev/hda1 som swap partisjon under installasjon finner han den ikke. "Error activating swap space". Har også prøvd med /dev/sda1 men får samme svar.

 

Er det mulig å få se "navneverdiene" henholdsvis hda1, hda2, osv på en eller annen måte?

 

Hvis det er noen som vet hvordan man eller kan løse det må de gjerne si fra

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Holder på å installere Suse på en gammel bærbar pc jeg har. Får beskjed av linuxrc at det ikke er nok minne på maskin, det er 64 mb, og blir bedt om å skrive inn swap partition. Jeg har brukt et partisjonerings program for å lage linux swap partisjon på 80 mb, og dette er den eneste partisjon som er på maskinen nå.

 

Men når jeg skriver inn at jeg vil bruke partisjon /dev/hda1 som swap partisjon under installasjon finner han den ikke. "Error activating swap space". Har også prøvd med /dev/sda1 men får samme svar. 

 

Er det mulig å få se "navneverdiene" henholdsvis hda1, hda2, osv på en eller annen måte?

 

Hvis det er noen som vet hvordan man eller kan løse det må de gjerne si fra

Hvilket partisjoneringsprogram var så dette? Brukte du et program som ikke formaterte partisjonen er du nødt til å fikse det før du kan bruke det som swap:

#Gjør en ferdig partisjon brukbar til swap
mkswap /dev/hda1
# Aktiver partisjonen
swapon /dev/hda1

Forøvrig ville jeg lagt swap etter root-partisjonen (men før /home), og med mindre du skal kjøre "lette" programmer eller har planer på å oppgradere i nærmeste fremtid, burde du vurdere å øke størrelsen på swap-partisjonen.

 

/dev/sda1 er filnavnet til den første partisjonen på den første scsi-harddisken, evt. S-ATA, noe jeg finner usannsynlig for en gammel laptop.

 

Jeg vet ikke hva du mener med å vise "navneverdiene", men vil du liste partisjonene skriver du fdisk -l /dev/hda på kommandolinjen. Da vil du liste partisjonene på harddisken (primary master).

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...