Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Olje i kjølevatn


ScadamiCa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

Er du helt sikker på at det er olje i kjølevannet? oransj-brunt vann er jo ikke uvanlig om det er lenge siden det ble byttet.

 

ellers må du jo som du sier spyle/rense systemet, og hvis det faktisk er ole i det er det som regel toppakning ja.

Hvis du syns toppakningbytte er "bare" , så er det jo bare og sette igang når du er sikker på hva som er galt.

Mange anbefaler trykktesting av toppen evnt plansliping i samme slengen, personlig har ikke jeg gjort det med midre det har vært totalhavari med koking og det hele.

 

Hvis du snakker om at det er lekkasje i toppdekselpakning og dermed mye oljesøl, er jo det en grei sak og bytte på de fleste biler. (men jeg ser ikke helt hvordan den oljen skal ha kommet i vannet..?)

 

Er du usikker, begynn med en grudig motor vask, ha på radiatorrens og følg bruksanvisning, også følger du med nøye hva som skjer fremover, hvor det lekker, om vannet blir oljete igjen osv.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Heisann.

Har nå merket at det er olje i kjøevannet. Helle greia er oransj-brunt.

Motoren er delvis dekket med olje. Så egentlig lurer jeg på om hva som må gjøres nå?

Er det bare å bytta topp-pakningen? Å spyle igjennom hele kjølesystemet?

Tøm kjølevannet å få på ny frostveske.

Jepp.

 

Har hatt samme problemet. Men har fått flusha systemet, og fått på nytt.

 

minner meg faktisk om at det er ei stund sia eg har sjekka fargen på det.. :hmm::blush:

Lenke til kommentar

Topp-pakning....vel, majones er ganske riktig et tegn på at pakninga er gåen, men ikke ensbetydende. Biler som har gått et stykke har ofte majones rundt oljepåfyllinga/under lokket etc., men dette skyldes like gjerne temperatursvingninger og kondens.

 

All fukt vil presses ut og opp når olja blir varm, og det kan samle seg majones her og der. Viktig å følge med, da majonesenkan tette vakumslanger/fryse og skape såpass stort trykk at toppdekselet faktisk kan sprekke.

 

Ellers er majones i lett-versjon å foretrekke i disse etterjulstider. På maten. Ikke i motoren. ALDRI i motoren.

 

T'Weed

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...