Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Oppsett av ADSL for fleire maskinar


Anbefalte innlegg

Dette er på grensa til pinleg. Eg kom heim til foreldra mine for jula, og pappa har fått seg Telenor ADSL til heimekontoret. To karar frå Bravida kom for å ordna det tekniske, men så overlet dei resten til meg...

 

Eg har ikkje peiling på dette, ettersom eg aldri har vore borti ADSL før. Kort forklart:

 

På kontoret har pappa ein ruter som har ei direkte linje til jobben. På same kontoret har me ein privat maskin, som er kopla opp mot ein switch med åtte portar. Karane frå Bravida sa at det var fullt muleg å kopla både heimekontoret og privatmaskinane opp på same linja.

 

Det me har fått er to boksar. Den eine heiter ZyXEL Prestige 600 (modemet) og den andre heiter ZyXEL ZyWALL 2. Denne har eg ikkje peiling på korleis eg skal bruka...

 

No har eg berre kopla modemet rett på den gamle switchen, men problemet då er at berre ein maskin om gongen kan surfa på nettet.

 

Det eg ønskjer er at alt skal vera kopla på switchen slik at det berre er å plugga ein nettverkskabel i maskinen for å vera på nett. Samstundes vil eg ikkje at jobbmaskina til pappa skal vera kobla mot switchen. Er dette muleg? Korleis gjer eg det? Går ikkje ut ifrå at det er så altfor vanskeleg, men ein plass må eg jo starta...

 

På førehand, takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første spørsmål:

Hvor har dere fått denne ZyXEL ZyWALL 2 fra? Er den levert fordi jobben til faren din har bestillt den? Telenor pleier ikke å levere ut brannmurer til adsl-kunder.

 

Jeg har sjekket litt og etter det jeg forstår kan denne Zyxel boksen ikke deles opp i 2 forskjellige nettverk, dvs. farens pc med jobbforbindelse i det ene nettet og alle andre maskiner direkte mot internett i det andre nett.

 

Dvs. hvis du kobler switchen inn i Zyxel enheten og alle andre pc'er inn i switchen ... vil alle kunne koble seg til farens bedriftsnettverk ... som nettverksadmin hadde jeg satt lite pris på det.

 

Hvis dette er satt opp mht. at faren din skal koble seg mot jobben på en sikker måte hadde jeg nok ikke rørt det.

 

Det dere egentlig trenger er en router som settes forran zyxel enheten, dvs. adsl-modem, router, zyxel ... farens pc kobles til zyxel boksen og de andre mot den andre routeren. Spørsmålet er bare om Zyxel boksen må omkonfigureres og om den takler at den skal må gjennom enda en router.

 

Men hvis du hadde sjekket litt nærmere hadde du funnet følgende:

 

Manual på engelsk

 

Quickstartguide på engelsk

Lenke til kommentar

Alt me har fått har me fått gjennom jobben til faren min, ja.

 

Eg trur ikkje at denne ZyXEL ZyWALL er forhåndskonfigurert på nokon som helst måte. Frå før av har pappa ein ruter, Cisco 760, som han alltid har kopla seg opp til nettverket på jobben gjennom.

 

Kan det vera meininga at han skal kopla seg opp mot denne ruteren, som igjen koplar seg opp gjennom ZyWALLen?

Lenke til kommentar
Det er helt korrekt Cisco 760 er en isdn router ... ikke bruk den i denne sammenhengen. Jeg går ut i fra at faren din brukte den i før tiden med adsl ...

 

Enda en gang er det tydelig at antall innlegg ikke har noe med kvaliteten i selve innleggene å gjøre ...

Takk for komplimentet...

 

Eg skal få pappa til å kontakta dei ansvarlege på jobben, for å finna ut det me treng å vita. Takk for all hjelpa!

Lenke til kommentar

Hvor høyt er Zyxel modemet deres ?

Det finnes to typer, en som er ganske høy, 5-6 cm som ikke har innebygd router, så har du den som vi stort sett leverer til bedrifter som er 3-4 cm høy, denne har innebygd router.

 

Om dere har den laveste av disse så skal du koble fra modem til zywallen og så til switchen deres.

 

Om dere har modem av den høye typen så må dere nok ha en router i tillegg.

Lenke til kommentar
Hvor høyt er Zyxel modemet deres ?

Det finnes to typer, en som er ganske høy, 5-6 cm som ikke har innebygd router, så har du den som vi stort sett leverer til bedrifter som er 3-4 cm høy, denne har innebygd router.

 

Om dere har den laveste av disse så skal du koble fra modem til zywallen og så til switchen deres

 

Som jeg har skrevet tidligere ... hvis du gjør som Techpoint skriver ... vil Zyxel enheten antagelig gi alle som er tilkoblet den (alle som kobles til switchen) får adgang til jobb-nettverket til faren din ... dette er ikke lurt.

Lenke til kommentar

Hei,

 

det er rart hva en tenker på 1. juledag før kl. 8.30 ... mens man sitter med første kaffekoppen.

 

Jeg kom på noe som jeg ikke har tenkt på før .... koble slik:

 

Koble switchen in i ADSL modem - og Zywallen inn i switchen - koble så farens pc in i Zywallen og de andre pc'ene inn i switchen.

 

Slik burde faren fortsatt kunne tilkoble seg bedriftens nettverk men ikke de andre som burde kunne koble seg mot internett.

 

Det forutsetter dog at ADSL-modemet har en innebygget router.

 

Prøv - gi meg gjerne tilbakemelding.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...