Gå til innhold

Ladetid på samsung E330...


Anbefalte innlegg

Jeg har nettop fått meg Samsung E330 og har satt den til lading.

I brukermanualen står det at en full utlading av batteri tar ca. 130 min.

 

Spørsmålet mitt er om dette stemmer? Tar det virkelig så kort tid å lade opp en ny mobiltelefon? Jeg har nemlig hørt at man skal lade i 12-13 timer første gang man lader en mobiltelefon.

 

 

-klammeform-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg skrev i en annen tråd:

 

QUOTE (Holberg @ 21/12/2004 : 18:16)

Jepps, så det sto 90 i manualen, men han karen på lefdal sa jeg skulle la den stå over natta. Typisk butikkfolk eller?

 

 

Står ofte 90-180 min i manualene, men når verkstedene vi butikkfolk sender og får telefoner fra sier at det er viktig å la det stå til lading i 15-16 timer så tror vi på det.

 

Er fullstendig klar over at den nye typen batterier ikke har såkalt minneproblem, og er heller ikke det som er årsaken til den lange ladingen, men noe verkstedene kaller trimming av batteriet.

 

Er visst kjekt å gjøre en gang imellom og det kan påvises en positiv effekt om man gjør dette.

 

Altså, du kan bruke batteriet tomt når du kjøper ny telefon (er altid halvveis ladet opp fra frabrikken), men så må du lade i 15-16 timer.

 

Nå er det sikkert mange som er uenig med meg, men det er også mange som er uenig i at forskjellige kabler gir forskjellig lyd i HiFi-verdenen og at to CD-spillere ikke kan høres forskjellig ut fra hverandre da de begge er digitale.

Lenke til kommentar

som det står i amobil sin mobilguide:

 

"Lithium-batterier er vanskelige å skade ved lading, ettersom de inneholder avansert elektronikk som skal beskytte mot feilaktig lading. Man trenger heller ikke bekymre seg for minne-effekten siden denne batteritypen ikke påvirkes av dette problemet.

 

Lithium-batterier blir i motsetning til NiMH ikke varme når de lades, og laderen slutter automatisk å tilføre strøm når batteriet er fulladet. Det er derfor ikke noen kjente bivirkninger ved å la laderen være plugget i etter at batteriet er fullt."

 

Hva er vitsen med å lade batteriet 10-24 timer når batteriet ikke tar imot mer strøm når det er fullt?!

 

 

hele artikkelen her:

 

http://amobil.no/art.php?artikkelid=5117

Lenke til kommentar
Men nå lyser det "fulladet" på mobilen. Så du mener at det er greit å la den stå i kanskje 10 timer til altså? Det var nemlig det jeg også trodde...

Fordi det står at mobilen er fulladet er den nødvendigvis ikke det. På mange mobiler står det at den er fulladet etter bare f.eks 30 minutter osv. Den må da stå i laderen en stund til for å bli helt fulladet.

Lenke til kommentar

Er mange forskjellige meninger om lading, men jeg regner med at det er en grunn til at verkstedene "trimmer" batteriene. Ellers hadde de jo ikke brukt dyrebar tid på dette.

 

Er også en merkbar effektforskjell på de batteriene som innimellom blir ladet helt ut for så å topplades igjen kontra de som klattlader konstant.

 

Hva én fyr med tilknytning til amobil mener om det er irrelevant.

Lenke til kommentar

Det er jo akkurat det som diskuteres her! Hvorfor måtte hun lade i 16 timer. Hvilke fakta beviser at hun måtte det?

Og hvorfor bør man lade i 24 timer første lading, og hvorfor varer batteriet lengre da? Vet du egentlig det?

 

Svaret er nei, dere skriver det dere har hørt, og det er ikke det det handler om.

Kan noen egentlig komme med fakta, annet enn at han fyren på Elkjøp sa at den helst burde lades en uke, ellers funker ikke Bluetoothen og displayet vil bare få 256 farger hvis du ikke rister mobilen før bruk?

 

Værsåsnill, noen?

Endret av Holtemann
Lenke til kommentar
Det er jo akkurat det som diskuteres her! Hvorfor måtte hun lade i 16 timer. Hvilke fakta beviser at hun måtte det?

Og hvorfor bør man lade i 24 timer første lading, og hvorfor varer batteriet lengre da? Vet du egentlig det?

 

Svaret er nei, dere skriver det dere har hørt, og det er ikke det det handler om.

Kan noen egentlig komme med fakta, annet enn at han fyren på Elkjøp sa at den helst burde lades en uke, ellers funker ikke Bluetoothen og displayet vil bare få 256 farger hvis du ikke rister mobilen før bruk?

 

Værsåsnill, noen?

Det er påvist at batteritiden blir bedre om man lader leeenge en gang i mellom.

 

Nøyaktig hvorfor vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
Følg bruksanvisningen! Skjønner ikke at nordmenn har så vanskelig for å lese, skulle nesten tro de fleste ikke kan lese..

I manualen står det lad til displayet viser at batteriet er fullt. Vis meg en manual som sier noe annet!

 

Basta!

Bruksanvisningen er skrevet for at den skal være lett å forstå. Alt er forenklet også ladesekvensen. Lettere å forklare at man skal lade til batteriet er fullt enn å liste opp mange unntak, som at den skal lades leeenge første gang og en gang i mellom og helst lade batteriet heeelt ut en gang i blant.

 

Dette blir bare forvirrende for de enkle menneskene som har behov for å lese bruksanvisninger.

Lenke til kommentar
Det er påvist at batteritiden blir bedre om man lader leeenge en gang i mellom.

 

Nøyaktig hvorfor vet ikke jeg.

Hvem har påvist dette? Selv tror jeg det er nyttesløst å lade batteriet i 24t hvis det er fult allerede etter 1t. Hvis laderen slutter å tilføre strøm til batteriet når det er fult, så sier det seg selv at det er unødvendig å la den ligge lenger.

Endret av Citizenx
Lenke til kommentar
Det er påvist at batteritiden blir bedre om man lader leeenge en gang i mellom.

 

Nøyaktig hvorfor vet ikke jeg.

Hvem har påvist dette? Selv tror jeg det er nyttesløst å lade batteriet i 24t hvis det er fult allerede etter 1t. Hvis laderen slutter å tilføre strøm til batteriet når det er fult, så sier det seg selv at det er unødvendig å la den ligge lenger.

Jeg gjengir bare hva jeg har hørt fra Deltaservice som utfører reparasjoner for 300 mobilforhandlere i Norge.

 

Tipper de har peiling på dette.

 

Selv om laderen slutter å tilføre strøm en liten stund, så setter den igang igjen så snart batteriet er litt tøm. Slik fortsetter den i 16 timer, noe som da trimmer batteriet.

Lenke til kommentar

Jeg tar et eksempel.

 

Nokia 9500. Du finner ikke så mange dyrere mobiler, som også har et stort strømforbruk.

 

Mobilen er ment på business-folk som er flinke til å bli vant med teknologi og bruke den. I manualen står det ikke et ord om at man trenger lang førstegangslading. En av minusene med slike telefoner er batteritiden.

 

Tror du ikke at Nokia (i dette eksempelet) ville nevnt noe om at man skulle lade den lenge første gang hvis det var slik? De vil vel ha kunder som er fornøyd med batteritiden.

 

Som sagt bare et eksempel. Jeg ser ingen grunn til at det skal være spesiell førstegangslading om ikke manualen sier så.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...