Gå til innhold

Prosjekt Waterpower: Kortslutning i PSU, eller?


Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd meg på Prosjekt Waterpower. Nå har jeg kommet så langt at jeg har har forlengt og lodda på alle transistorene. Så testet jeg litt med multimeteret for å sjekke om alt var i skjønneste orden, meen neida. Jeg er litt usikker, fordi mellom pin 1 og 3 på alle transistorene i den nederste rekka (se bildet) er det kun 0,6Ohm! Det er jo nærmest kortslutning! Men kan det likevel være at det skal være en så lav verdi der?

 

Jeg synes det var litt merkelig lave verdier på mange av transistorene. Se forøvrig bildet for "alle" verdiene.

 

Det skal være to transistorer til i øverste rekke, men de virker fine og er egentlig irrelevante, derfor har jeg ikke tatt med dem.

 

Sorry for dårlig bildekvalitet, jeg tror faktiskt at det kameraet jeg brukte ikke har noe fokus-funksjon, derfor sugern helt sjukt på nærbilder. Håper dere skjønner illustrasjonen da...

post-112-1103632920_thumb.jpg

Endret av mr1989
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du prøvde vel ikke å måle motstanden i transistoren mens det var spenning på?

 

Hvis du gjorde det, så tror jeg resultatet ditt stemmer (0,6 ohm mellom kollektor og emitter).

 

Husk at du ikke får korrekt måling når du skal måle motstanden i en komponent, så lenge du har spenning på.

Endret av ylox
Lenke til kommentar

Hvis du mener med spenning på, at PSUen stod på, så er svaret nei. Men det er vel dog litt spenning fra multimeteret så den kan måle resistansen, vel? Hvis det var det du mente....

Det som også er litt rart er at resistansen på de andre transistorene (på den øverste rekka) var rundt 2,5K ohm.

Lenke til kommentar

Hvis du vil sjekke om transistoren fungerer, kan du gjøre følgende:

 

Dette er hvis transistoren er av type NPN:

 

1. Still multimeteret på diodetester

 

2. Mål over pin 2 og 3 ( basis og emitter ), hvor du tar + på pin 2 og - på pin 3. Da skal du få ca. 0,6 V

 

3. Mål over pin 2 og 1 ( basis og kollektor), hvor du tar + på pin 2 og - på pin 1. Da skal du få ca. 0.6 V

 

4. Mål over pin 1 og 2 (kollektor og basis), hvor du tar + på pin 1 og - på pin 2. Da skal multimeter ditt vise 1, eller OL. Som betyr at det er brudd.

 

5. Mål over pin 3 og 2 ( emitter og basis), hvor du tar + på pin 3 og - på pin 2. Da skal multimeter ditt vise 1, eller OL. Som betyr at det er brudd.

 

 

Dette er metoden jeg bruker når jeg skal sjekke en transistor. Det er kanskje ikke helt riktig, derfor tar jeg forbehold om enkelte feil. ;)

Lenke til kommentar

Her er resultatene etter at jeg gjorde som du sa:

Transistor 1=Øverst til venstre

Transistor 2=Nederst til venstre

Transistor 3=Nederst til høyre

 

2. Transistor 1: Ingenting...

Transistor 2: 10

Transistor 3: 162

3. Samme resultater som over

4. Transistor 1: 845

Transistor 2: 10

Transistor 3: 121

5. Transistor 1: 867

Transistor 2: 10

Transistor 3: 121

 

Jeg vet ikke om det er volt eller hva slags enhet det er....og jeg vet heller ikke hva slag transistorer det er...

det som er verdt å merke seg er at transistor 2 alltid er 10...

Lenke til kommentar

Her er et bilde for å illustrere hva jeg mener med kollektor, basis, og emitter.

transistor.JPG

 

Slik jeg ser det har du fått riktige resultater for transistor 1 (Du har nok byttet om + og -). På målingene dine har du bare tatt med 3 transistorer, jeg trodde du hadde 4.

 

Også her blir målingene feil dersom du hadde spenning på, når du gjorde målingene.

Endret av ylox
Lenke til kommentar

[Edit:]Sorry, trykka 2 ganger på svar...

 

Testet nettopp med en vanlig NPN-transistor, og da fikk jeg de verdiene du skrev over her (640, tilsvarer vel 0,64V tipper jeg). Så jeg tror jeg har testa på riktig metode...både nå og istad...

Endret av mr1989
Lenke til kommentar

Har lodda ut de fleste transistorene nå, og jeg fant ut at ohm-verdien i kretskortet på de stedene jeg målte sist, er akkurat det som både med og uten transistorene!

 

Dessuten får jeg helt andre og mer normale verdier når jeg utfører diodetesten på transistorene nå...

 

Noen som har peiling på hva dette kan være, kortslutning noen steder kanskje?

 

Skulle gitt mye for å få vite hva ohm-verdiene var før jeg begynte å mekke på PSUen...men det tenkte jeg selvfølgelig ikke på da....

Lenke til kommentar

Jeg fant ut at jeg hadde en helt identisk PSU nedi kjelleren :D Så jeg har tatt den fra hverandre og sjekka verdier. Alle verdier er det sammme som i den modda PSUen min. Det er jo positivt.

 

Men en ting jeg merka meg, var at PSUen ikke ville starte mens den lå åpen (ingen av dem ville det). Det var først når jeg skrudde den sammen osv. at jeg fikk starta den umodda PSUen.

 

Dog vil den andre PSUen fortsatt ikke starte :gråte: Jeg skjønner ikke hvorfor. Alle verdier skal jo være like (ok, jeg testa kanskje ikke _absolutt_ alt da...) og de skal jo i teorien være identiske. Kan det ha noe betydning at transistorene er forlenga? Skal vel ikke ha noe å si det...

 

eller kanskje de har lagt inn en sikkerhetsfunksjon så den nekter å starte så lenge kjøleribba er tatt bort? :neeeh: kan da ikke være...

 

plz, jeg tar imot absolutt _alt_ av tips, om det så måtte være at noen alien kan ha zappa og herpa den eller at julenissen synes at jeg har vært slem i år..._alle_ teorier mottas med takk og varme :p

Lenke til kommentar
.... Kan det ha noe betydning at transistorene er forlenga? Skal vel ikke ha noe å si det...

Ikke umulig. Du legger til induktans og kapasitans, så HF egenskapene blir vesentlig forandret. Men det er bare noen hundre kHz i en PSU, så det burde gå.

En mulighet er at du har fått HF selvsving, det kan i verste fall brenne transistorer.

 

Du bør vel prøve å sette transistorene tilbake på plass og se om det funker da.

Lenke til kommentar

Her er noen bilder av hvordan jeg gjorde det:

 

Demontert legg merke til at det er en transistor på baksiden av øverste ribben

(bak transistoren i midten). Og den vinkelen av messing/kobber må settes på plass igjen.

Den er til den store motstanden som lader kondensatorene ut etter at maskinen er slått av.

 

Nye kabler 0,75 kvadrat fra jordet skjøteledning.

 

Transistorer montert den som stod på baksiden har fått kablene festet i motsatt rekkefølge.

All isolasjon er også med. Og litt for mye pasta :blush:

 

PSU testes jumpstartet med "lus" i HK-kontakten som ligger foran den blå lampefoten.

PSU driver to vifter og to CD-ROMspillere. Ingenting målt, alt OK. :w00t:

 

Har to slike PSUer som snart har gått et år nå. Moddet før Project Water Power! ;)

Endret av OogaBooga
Lenke til kommentar

Jeg gjorde akuratt det samme med min psu for en uke siden... det er den jeg sitter på nå, vannkjølt og stlle...

 

Alt gikk helt fint for meg, men det er en spole som blir steikvarm etterhvert... så må nokk få vannavkjølt den og på den måte... regner ikke med at det er så nøye om jeg setter den på ledninger? (med tanke på induktans og resistans)..

 

Noen tips til vankjøling eller passiv kjøling av en spole?

 

(det er forresten er chieftech 340w psu jeg snakker om)

Lenke til kommentar
mr 1989, er du født i 1989?

Ja, det er jeg :thumbup: smart du... :p

 

Hvorfor lurer du?

 

 

Anywayh, tenkte jeg skulle begynne å lodde tilbake alle transistorene nå, for å teste om den saken i det hele tatt funker fortsatt....fy faen for en jobb :( jeje, greier jeg å gå med :devil::realmad: avis1 :realmad::devil: skal jeg nok greie detta og...

 

 

God jul folkens... :xmas: og ikke glem å trimme :dremel: litt i jula... :wee:

(det er så morsomt med smileys :yes:)

Lenke til kommentar

OMG, jeg greide nettopp å knekke av den ene pinen få en av transistorene i det jeg prøvde å få av den #¤&£$@ varmekrympende isolasjonsrøret (eller hva det nå heter)....og det heelt nederst ved "rota". Noen som har noen tips så jeg evt. kan få lodda på denne igjen?

Eller er det kanskje bare å skaffe seg en ny PSU og prøve absolutt alt på nytt igjen? Det var jo en billig dritt-PSU som fulgte med mitt 400kr-kabinett jeg prøvde meg på uanz, så kanskje ikke verdens største tap?

 

Og jeg som har så veldig, veldig mye penger nå da rett før jul, i tillegg til at jeg har brukt masse på vannkjølingsett som jeg kjøpte i går :wallbash::hm: har bare lyst til å gå å legge meg nå og sjekke hva jeg får av gaver i morra :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...