Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

flere pc'er på modem-basert ADSL / PPPoe


Anbefalte innlegg

Tok en kjapp telefon til Bluecom for å sjekke om de kunne levere rutere i stedet for modem, da jeg er avhengig av å kunne koble opp flere pc'er uten at en hovedpc alltid står på med deling av internett. Ut fra poster bl.a. på dette forumet fikk jeg inntrykk av at hovedpc med ICS var nødvendig.

 

Men support hos Bluecom sa at det ikke var noe problem, det var bare å installere PPPoE på alle pc'ene og så bare "ringe opp" selv om det allerede var andre pc'er som brukte modemet. Da unngikk man nødvendigheten av å ha en pc som alltid stod på.

 

Men etter å ha tenkt litt over det lurer jeg litt på om dette egentlig kan stemme. Trafikk ut er vel egentlig greit, her fungerer vel modemet som en nat-lignende sak. Men inngående connections er litt verre, hvordan skal modemet vite hvor dataene skal hen? Selv om man har 4 pc'er har man vel bare en ip-adresse på modemet? Eller får man så mange ip-adresser som man har pc'er tilkoblet? Det kan da umulig være tilfelle????

 

Høres litt merkelig ut synes jeg, er det noen som har Telenor / Bluecom / Intellinet som har fått flere pc'er til å virke uten Internet Connection Sharing-saken i Windows?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde bluecom på hybelen. Kan ha maksimalt 3 brukere kobla opp, alle får egen ip. Det du gjør, enkelt å greit. Er å koble fra adsl modemet, gjennom en hub/switch. Så kobler du maskinene til huben/switchen, så vil de få tildelt ip gjennom DHCP. Bluecom krever ingen PPPOE i det hele tatt. Men har du fler enn 3 maskiner, så kan du jo bruke en router? f.eks

 

Man trenger ikke å ha en hovedmaskin på da :smile: Slik har ihvertfall jeg gjort det, og det funker helt utmerket.

 

[ Denne Melding var redigert av: iceraven på 2002-06-05 15:17 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-05 15:15, iceraven skrev:

Jeg hadde bluecom på hybelen. Kan ha maksimalt 3 brukere kobla opp, alle får egen ip. Det du gjør, enkelt å greit. Er å koble fra adsl modemet, gjennom en hub/switch. Så kobler du maskinene til huben/switchen, så vil de få tildelt ip gjennom DHCP. Bluecom krever ingen PPPOE i det hele tatt. Men har du fler enn 3 maskiner, så kan du jo bruke en router? f.eks


Man trenger ikke å ha en hovedmaskin på da :smile: Slik har ihvertfall jeg gjort det, og det funker helt utmerket.


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: iceraven på 2002-06-05 15:17 ]</font>


 

 

OK, så da funker det tydeligvis uten ICS da.... :smile: Men hvordan vil det da bli med trafikk mellom pc'ene? Er lite praktisk om alt da skal innom ruteren..... NGT har jo rutere istedet for modem, det er egentlig en sånn løsning jeg hadde foretrukket.

 

 

Men hvis de først kan dele ut 3 adresser kan de vel dele ut 4 - eller 10 for den saks skyld - (eller er det begrensninger i modemet?) mot et lite pristillegg?

 

 

Etter litt leting ser det forøvrig ut som om Intellinet har mulighet til å bruke Zyxel-rutere..... argh... :smile: ....det skal ikke være enkelt...

 

[ Denne Melding var redigert av: N_R på 2002-06-05 15:57 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-05 15:28, ebe skrev:

Vil dette si at jeg med ADSL-modem fra Telenor kan kjøpe meg en hub, og slippe at den ene PCen må stå på? Har vært mye grem og tilbake med det her. Noen som har den kobinasjonen - Telenor ADSL, hub og to PCer?


 

NextGenTel har denne muligheten, men ikke Telenor

Lenke til kommentar

Er ikke helt med på hva du mener er et problem om "alt" går innom routern. De få kb'a du har der vil du aldri merke tror jeg :smile:

 

Selv har jeg "her jeg er nå" En Telenor Adsl linje, bruker en router fra SMC til å dele linja. Den ringer jo bare opp selv. så deler den ut ip'er med dhcp. veldig kjekt...hehe.

 

Selv brukte jeg kun en 10mbit 3com hub til adsl'en på hybelen. Gikk helt fint det.

Lenke til kommentar

er det så stort problem med å en pc på hele tiden da?

kjør opp en win2k eller linux maskin og sett den i skapet i gangen eller no... så merker du ikke noe til den.. har du ofte lan hos deg kan du slenge opp noen spill servere der også. ganske praktisk og fint.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-06 02:47, Seserr skrev:

er det så stort problem med å en pc på hele tiden da?

kjør opp en win2k eller linux maskin og sett den i skapet i gangen eller no... så merker du ikke noe til den.. har du ofte lan hos deg kan du slenge opp noen spill servere der også. ganske praktisk og fint.



 

Ikke alle har plass til/råd til en egen maskin for internettdeling. Upraktisk og tungvint i forhold til å bare bruke en HUB (som du kan med NextGenTel).

 

I tillegg drar en PC som står på 24/7 hele året strøm for ganske mange hundre kroner. Var en post her for en stund siden som regnet ut kostnadene ved dette...var overraskende mye.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-06 01:46, iceraven skrev:

Er ikke helt med på hva du mener er et problem om "alt" går innom routern. De få kb'a du har der vil du aldri merke tror jeg :smile:


Selv har jeg "her jeg er nå" En Telenor Adsl linje, bruker en router fra SMC til å dele linja. Den ringer jo bare opp selv. så deler den ut ip'er med dhcp. veldig kjekt...hehe.


Selv brukte jeg kun en 10mbit 3com hub til adsl'en på hybelen. Gikk helt fint det.




 

 

Det jeg mente var om all ip-trafikk mellom pc'ene (filkopiering fx) da gikk gjennom ruteren hos Bluecom - da ville jo ting gå litt tregt..... men hvis alle havner innenfor samme subnett bør det vel gå bra skulle jeg tro.

 

Uansett, en løsning kan vel være å sette opp en ruter som du sier, som kan dele ut dhcp. Hvis jeg bare får denne ruteren til å hente en ip-adresse til seg selv hos Bluecom da. :wink: Hjemme har jeg NGT, og det er absolutt beste ADSL løsning synes jeg....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...