Gå til innhold

krefter på en model


Anbefalte innlegg

Hei... :cool:

 

Si at jeg har lastet inn en model. si at dette er et fly. Jeg vil da ha flyet til og rotere når jeg preser A f.eks. dette er fortsatt greit. :thumbup:

 

men kan jeg si at det på vingetuppen på høyre vinge får 5N med kraft når jeg presser ned A og at den da roterer uten at jeg må bruke rotatf() eller hva nå den funkjsonen heter i openGL. :hmm:

 

Mvh. Fredrik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er fullt mulig å gjøre sånn at hvis du trykker på a så lager du en kraft på 5N på vingen. hvis flyet da skal rotere kan du jo bare ha en update() funksjon som sjekker alle kreftene som virker på vingen, og gir deg en resultantkraft. roter den veien kraften peker. hvor mye du skal rotere avhenger av magnituden på resultantkraften.. (gitt at kraften er en vektor)

 

du må likevel bruke glRotatef for å rotere da..

eller nå vet ikke jeg hvordan ogls vbos fungerer eller om du bruker de eller hvordan du tegner flyet i det hele tatt..

Lenke til kommentar

Du må skille mellom fysikk- og visnings-rutiner. Det høres ut som om du snakker om et designproblem.

 

OpenGL er kun for visning -- splitt ting i to; lag en todelt maskin der ting er innom den første delen først (fysikk) og tilslutt går igjennom OpenGL (visning, eller det visuelle da) før det havner på skjermen din.

 

Edit:

(jeg er møkk dritings btw. .. jupp-midt i uka .. lol)

Endret av søppel
Lenke til kommentar
noen som kan forklare på en enkel måte hva vertexshader er?

har det noe og gjøre med skyggen fra hver vertex??

det er et veldig teit ord. jeg trodde også det hadde noe med skygge å gjøre første gang jeg hørte ordet. de burde heller kalt det vertex program og pixel program. opengl kaller det vel det, bortsett fra at pixel er fragment.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...