Gå til innhold

Installasjon av Linux..


Mellet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da ville jeg ikke gått for Gentoo var jeg deg, siden denne distroen er ganske vanskelig å installere. Prøv heller Suse, Mandrake eller Fedora. :)

Mandrake

 

Er det vanskelig å sette opp internett forbindelse(trådløs) med dette OS ?

Er det ferdig config.? Eller må jeg gjøre det manuelt?

Lenke til kommentar
Da ville jeg ikke gått for Gentoo var jeg deg, siden denne distroen er ganske vanskelig å installere. Prøv heller Suse, Mandrake eller Fedora.  :)

Mandrake

 

Er det vanskelig å sette opp internett forbindelse(trådløs) med dette OS ?

Er det ferdig config.? Eller må jeg gjøre det manuelt?

Hvis du har ADSL/raskere eller eksternt modem skal det bli satt opp automatisk.

Lenke til kommentar

Tror det er mulig å sjekke kompabilitet på Mandrakes hjemmesider (burde hvertfall

være mulig). Og om det ikke er det, så kan du alltids søke på google.

 

Om du ikke orker verken av delene, så kan du bare installere å håpe på at det går.

Det er dog noen / mange nettverkskort (av type trådløst altså) som ikke støttes av

Linux, dermed er du varslet om det ikke skulle gå din vei. :)

Lenke til kommentar

Første distroen jeg prøvde var mandrake...

Kan anbefale deg og prøve den hvis du ikke har prøvd noe annet.

Gentoo blir ganske inviklet i forhold ja.

 

Mener og prøvd en linux du ikke trengte og installere i det hele tatt. Holdt bare med en cd. Knoopix tror jeg det het!

Endret av Leffy
Lenke til kommentar

Du kan jo sette opp Dualboot slik at du har valget mellom Gentoo og Win2k/XP i oppstarten, les om LInux LOaderen her, det er vanligvis ikke vanskeligere enn dette. (manuelt konfigurert lilo.conf fil, den er ikke min nei.)

 

#-windows-------------#
other = /dev/hda1
label = Windawz2000
table = /dev/hda
#-linux---------------#
image = /boot/vmlinuz
root = /dev/hda2
label = slackware
read-only

 

image = kernel som skal bootes under linux, /boot/vmlinuz er valgt fordi denne ble valgt som default kernel under installasjon.

 

root = harddisken, "/dev/hda" er en harddisk, den er delt opp i to partisjoner her, og det er "/dev/hda1" som er windows partisjonen. "/dev/hda2" er Linux Slackware partisjonen.

 

label = Hvilket navn som representerer hvilken hard drive du vil boote. Labelen vil du se i oppstarten, når LILO loader.

 

Jeg vil anbefale deg å dualboote, du vil alltid ha noe du må gjøre i windass. og da kan du komme tilbake hit og få mer hjelp hvis internetten streiker i Gentoo.

Lenke til kommentar

For all del, ikke bytt distro når du har kommet så langt. Slik setter du opp nettverk: (Uttdrag fra egne filer. Jeg bruker statisk lokalip, noe alle bør gjøre.).

 

#File: /etc/conf.d/net:
iface_eth0="10.0.0.2 broadcast 255.255.255.255 netmask 255.255.255.0"
gateway="eth0/10.0.0.1"
nameserver="eth0/62.73.242.5"

 

Håper du tok tegninga.

 

Nå er det bare å restarte nettverket.

/etc/init.d/net.eth0 restart

 

Hvis du har gjort alt korrekt, så skal du nå være på både lokalnettet og internet.

Gentoo er en knall distro. Ikke gi den opp :)

Endret av erizeed
Lenke til kommentar

Ja, han har jo alt klart å få det inn. Noe som jeg vil si krever mer en bare gullhår i ræva. Og når det er noe så banalt som nettverket som mangler så skjønner jeg ikke hvorfor dere skal rote han inne på windows-lookalike drittdistroer. Gentoo er svært enkelt å bruke når det endelig er satt opp. Begynte selv med slackware og sitter nå i gentoo. Kanskje en litt tøff vei å gå, men jeg stortrives og er kjempe glad for at noen venner av meg viste meg veien til slackware/gentoo istedefor RH/ubuntu.

Lenke til kommentar

jeg definerer hvertfall "helt fint for nybegynnere":

noe som går greit og lett og der du med minimale ferdigheter likevell greier å innstalere et os, UTEN alt for mye stress.

 

joda, alle kan kjøre den bratteste bakken i alpint anlegget, men spørs hvor lurt det er å sende en nybegynner utenfor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...