Gå til innhold

Hjelp! Riper i CCD!


Anbefalte innlegg

Huffamei...Hva gjør man hvis det er riper i CCDen??

Koster vel flere tusen å reparere!

Har forikret kameraet mitt, men dette er jeg redd var selvforskylt...går det allikevel ann å ta det på forsikringen?

En annen ting - kjøpte det på netshop, så hvor kan jeg levere det inn da? Et Nikon d70...

Huffoghuff....var så vidt bort med en g-tips for å fjerne et stort støvflak...

 

:cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du 100% sikker på at det er ei ripe du har laget (i så fall må du ha vært veldig hardhendt..)? Uansett så er q-tip og lignende fy fy! :thumbdown:

Du bør og skal helst kun bruke blåsebelg og iblant ta en rens med sensor swipes og eclipse renseveske. Angående kameraet kan du sende det direkte til Interfoto Norge for å få sjekka og evt. fikset filteret som ligger over selve ccd brikken. For du har ikke laget ripe i selve ccdbrikken, kun ripe i "beskyttelsen" som ligger utenpå.

 

Vel lykke til, er alltid kjiipt når en er uheldig.

 

-Peter-

Lenke til kommentar

Ugh...ja jeg er så utrolig flau nå...skulle bare være veeeldig forsiktig å ta vekk et korn som bare flytta seg rundt når jeg blåste, og så ble det nok for hardt ja... :no

Ser det er riper, men på bilder vises de kun på f/22.

Er det billigere å reparere dette beskyttende laget enn å bytte ut brikken?

Snakket med et par fotoforhandlere i byen, og de mente jeg måtte bytte den helt ut...

Noen som vet hva forsikringsselskaper sier til slike ting? Er vel ikke vits i å kontakte dem en gang...

Jaja...Man lærer så lenge man lever...

Lenke til kommentar

Fikk et overslag på 3200kr med porto og alt fra en fotoforretning her, og har kontaktet Interfoto selv for å høre om det kan bli enda billigere hvis jeg sender kameraet selv.

Synes dette var en beroligende pris, selv om jeg selvfølgelig skulle vært den foruten...

Akk ja...sånn går det...hadde vel ikke forstått helt hvor følsom den brikken er. Vetiallefall om en som skal sende inn kameraet for rens heretter!!! :roll:

Lenke til kommentar

Det ligger et filter som blokkerer infrarødt lys fremst, det er antakelig ikke ekstremt vanskelig å bytte det selv. Det finnes personer med sære interesser som fjerner det filteret og bruker eksterne filtre. Et nytt filter ville vel kostet 150 kr hvis det hadde vært mulig å få tak i.

 

Som vanlig så kommer Interfoto til å stikke 3000 kr rett i lomma for en ganske kjapp jobb.

Lenke til kommentar
Fikk et overslag på 3200kr med porto og alt fra en fotoforretning her, og har kontaktet Interfoto selv for å høre om det kan bli enda billigere hvis jeg sender kameraet selv.

Synes dette var en beroligende pris, selv om jeg selvfølgelig skulle vært den foruten...

Akk ja...sånn går det...hadde vel ikke forstått helt hvor følsom den brikken er. Vetiallefall om en som skal sende inn kameraet for rens heretter!!! :roll:

Hvis det bare er en skade på antialiasing-filteret, og det ikke vises om du ikke bruker F/22, spørs det jo om det egentlig er nødvendig å skifte det ennå (?).

Forøvrig, å rense kameraet selv fungerer bra om du følger anvisningene. Q-tips er nok ikke anbefalt... Selv om jeg har hørt mange si at luft-sprayflaske er fyfy, bruker jeg det med hell. For å unngå fuktighet/spraygass er det bare å blåse litt ut i lufta først (så du er sikker på at det er luft som kommer), deretter mot brikken, og holde flaska oppreist hele tiden. Jeg har gjort dette mange ganger og tviler på at det vil gå galt noengang.

Lenke til kommentar
Det ligger et filter som blokkerer infrarødt lys fremst, det er antakelig ikke ekstremt vanskelig å bytte det selv. Det finnes personer med sære interesser som fjerner det filteret og bruker eksterne filtre. Et nytt filter ville vel kostet 150 kr hvis det hadde vært mulig å få tak i.

 

Som vanlig så kommer Interfoto til å stikke 3000 kr rett i lomma for en ganske kjapp jobb.

Jeg trodde det bare var et AA-filter (slik det står i manualen), men jeg har også tidligere hørt at det er et IR-filter der. Spørs om det er flere filter utenpå hverandre.. Det ligger en guide et eller annet sted på internett, som forklarer hvordan man selv kan fjerne IR-filteret hvis man skal bruke kameraet til IR-foto. Det så ikke ekstremt vanskelig ut, men det krever nok litt teknisk innsikt og stødige fingre..

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Tar nok ikke sjansen på å mekke selv, da både min tekniske innsikt og stødige fingre allerede har blitt slått bein under...

Er jo litt vanskelig å si hvor mye/hva som er skadet for et utrent øye.

Ser etter nærmer inspeksjon at det viser på f/18 og nedover. Og med lang lukkertid.

Får vel overlate dette til profesjonelle, selv om de bare bruker 20 min...

Lenke til kommentar
Hva er dette? Har hørt at det bare ligge et filter som hindrer IR-lys...

Trodde AA ble gjort digitalt på bilder etterpå...

 

Omentrent sånn er punktene lagt ut på bildebrikken, hver piksel er følsom for Rødt, Grønt eller Blått:

RGBGRGBG

GRGBGRGB

BGRGBGRG

 

Hvis detaljene er veldig små så vil de ikke treffe nok piksler til at man kan rekonstruere farven. Det hjelper ikke med AA i programvare siden den informasjonen aldri ble registrert. Derfor ligger det et filter foran bildebrikken som gjør bildet litt ut av fokus sånn at de minste detaljene vil spre seg over et større område.

 

I enklere kompatkamera er det ikke nødvendig siden optikken aldri greier å gjøre bildet knivskarpt.

 

 

Nikon D70 er antakelig det kameraet som har svakest AA filter og har størst problemer med Moiré når man tar bilder av regelmessige detaljer. Men samtidig tar det skarpere bilder enn andre kamera uten bruk av kunstig oppskarping.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fant endelig guiden til Sensor swabbing.

 

Der står det blant annet noe om hardheten på sensoren/aa filteret.

 

"The PecPad does have a slightly more abrasive texture when viewed under a microscope, but, at the same time, the lithium niobate anti-aliasing filter has a glass-hardness rating of 5 on a scale of 1 to 10."

 

Husker ikke helt vilken vei skalaen går, men diamant er i ene enden.

Lenke til kommentar
"The PecPad does have a slightly more abrasive texture when viewed under a microscope, but, at the same time, the lithium niobate anti-aliasing filter has a glass-hardness rating of 5 on a scale of 1 to 10."

Diamant har hardhet 10. Kvartskrystaller 7 og apatitt 4 (tennene våre). Kalsiumkarbonat har 3.

 

5 er ikke allverden hardt, men....

 

Det er dessuten det å si at skalaen ikke er lineær. Silisiumkarbid har hardhet 9, som er det nest hardeste stoffet. Men spranget opp til diamant er mye, mye større enn ned til mineralet som definerer verdien 8. :)

Endret av Bottolph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...