Gå til innhold

Kompetent hacker søkes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-06-04 10:11, _StatuS_ skrev:

dust.......


 

Jeg gir vel faan i hele Ivar Aasen og nynorsken hans, det var ikke det som var poenget. Men hvis noen har så peiling som de tror de har så er vel dette en ypperlig test.

Lenke til kommentar

Hacker = "som oftest en ungdom som vil lære om data, men har ikkje tilgang tilanna enn ein gammal sur pc..ugdomen vil herifrå utforske og teste grenser for systemer og programmer.

Cracker = "En person som "Cracker" program vare.....

 

Altså Hacker er ein person som vil læra på lovlig vis men får ikkje lov av STATEN!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar

tror det trengs en liten begreps oppryding her

 

cracker= en som på urettmessig vis får tilgang på systemer.

 

hacker= en som utforsker og lærer seg nesten alt om OS en han bruker. og som skriver programmer for og utbedre det... han er urtolig god med dataen.. bruker som regel Open source programvare.

 

Crackere vil ofte kalle seg selv for hackere, noe de fleste hackere ikke liker.

Lenke til kommentar

Quote:


SpeTZnaZ skrev (2002-06-04 13:55):

tror det trengs en liten begreps oppryding her


cracker= en som på urettmessig vis får tilgang på systemer.


hacker= en som utforsker og lærer seg nesten alt om OS en han bruker. og som skriver programmer for og utbedre det... han er urtolig god med dataen.. bruker som regel Open source programvare.


Crackere vil ofte kalle seg selv for hackere, noe de fleste hackere ikke liker.



 

Ja, det var den oppfattningen jeg hadde også. Men jeg tror mediene har litt skyld i denne begrepsforvirringen. De bruker jo "Hacker" i alle sammenhenger, ofte ulovlige. Men de ekte hackerene egentlig er mors beste barn med lynintelligens og superpeil på programmering/operativsystemer/matematikk/kryptering osv. Om de nå "cracker" et programm (eller hva det nå heter..) eller knekker koder til diverse beskyttede ting, så er det av rent idealistiske årsaker. Så crackere er de som burde sitte i fengsel (eller gjør det allerede..) og hackere er folk som ofte har fått toppjobber innen store Programmeringsfirma eller som er undercover programmerer for Pentagon og sånn...

 

Ivar Aasen: Jeg vet ikke om jeg synes så veldig om Ivar Aasen, så egentlig kan den databasen bare holdes stengt for min del. Jeg lurer dog litt på om den Hackeren som klarer å knekke den koden får betalt tilsvarende 4 Årsverk... Skulle utgjøre en sånn 1.2 Milloner eller noe sånt det...:smile:

 

mvh

 

André.

Lenke til kommentar

har altid trodd at en "cracker" finner ut av kodesystemer programvare produsenter bruker, slik at han kan lage koder og key-generatorer - eller bare fikser programmene slik at det ikke ser etter lisens o.l...

 

med andre ord, jeg tror at en "cracker" lager "crack'er" :smile:

 

jeg kan vel ikke ta feil der?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-04 14:55, GeeZuZz skrev:

har altid trodd at en "cracker" finner ut av kodesystemer programvare produsenter bruker, slik at han kan lage koder og key-generatorer - eller bare fikser programmene slik at det ikke ser etter lisens o.l...


med andre ord, jeg tror at en "cracker" lager "crack'er" :smile:


jeg kan vel ikke ta feil der?


Cracker brukes både om slikt OG om å bryte seg inn i systemer. Begge deler er ulovlig, vel det kommer jo an på hvilket land man bor i da. I enkelte land er det faktisk lov å lage cracks, i andre er det veldig strenge lover mot den slags reverse engineering.

 

Uansett passer vel betegnelsen, "å cracke" betyr å knekke eller bryte noe. Så om man bryter seg inn på en server eller bryter en kopibeskyttelse til et dataprogram så passer vel ordet crack i begge sammenhengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...