Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

ulyder i bakaksel, sierra


pndjo

Anbefalte innlegg

ulyd i bakaksel

jeg fikk ulyd/rumling på bakaksel når jeg svingte (mest ulyd/rumling når jeg svingte mot venstre) fikk høre at det var hjul lager, byttet den på høyre siden uten at jeg kunne si med 100% sikkerhet at den var dårlig. anyway, den ble noe bedre men ikke 100% støyfri, jeg justerte den på nytt igjen etter ca et par uker (stramet/løsnet) inntil jeg hadde fikk en "moderat" motstand når den gikk rundt. Den på venstre siden ble ikke byttet siden den ikke hadde noe "slark" eller ujevnheter/ulyder, det var rundt juli/august den ble byttet, men nå syns jeg at det bråker mer enn før og værst er det på høyre siden, forresten den støyer bare når bilen ruller selv om motoren ikke er i gang og mest når jeg svinger...

 

Bilen er senkett 50mm (eller 60) ca... 15" felg med først 205 men gikk ned til 195 pga mye sporing, profil 50, ca 100kg kasse med høytaller + tilbehør over/mellom bakakselen.

 

Hva kan det være? byttet også de store gummi føringer bak som går mellom bærearmer og karoseriet.

 

må byttet på nytt begge lagrene? isåfall: hva er beste måtte å gjøre det på?

kanskje merke/type på lager som tåler mer eller er bedre enn andre. Er det en bestemt "moment" man skal ha på disse lagere?iså fall: hvor mye? er det noen smørefett bedre enn andre? hvilken?

Takker for alle svar!

mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg tør ikke påstå at det er hjulager som er gåent, men "moderat" motstand når hjulet snurres rundt ved stramming av hjulager syns jeg faktisk høres liiitt mye :whistle:

 

Forøvrig kan jeg, hvis du sender email adressen din på PM, ta kopi av svensk Haynes med forklaring, tiltrekkingsmoment osv for hjulagerbytte på de forskjellige sierra ;)

Lenke til kommentar

Er ikke sikker på sierra, men på scorpio så skal det brukes SAE 90EP girolje, eller tilsvarende, såvidt jeg husker.

 

Slengte bare ut et forslag på hva som kunne være problemet, men det er vanskelig å si noe uten å se eller høre selv. Du kan jo gjøre ditt beste for å lokalisere lyden.

 

Bruker å være mye slakke i bakakslingene til ford, så du kan jo jekke opp bilen og kjenne på akslingene om det er nevneverdig slakke noen plass.

 

Når du sier du strammet/slakket til du fikk moderat motstand når den gikk rundt, snakker du da om når hjulet gikk rundt? Skal ikke være særlig motstand der? Regner med du dro til festemutteren på drivakslingen (stor mutter, rundt 40mm i midten av hjuelt?). Dersom denne sitter for løst vil du få en klakkelyd som øker med hastigheten. Denne skal draes til med riktig moment, men hva som er riktig vet jeg ikke. Brukte den emminente "hoppe på verktøyet til det ikke går mer" metoden selv.

 

Men må innrømme at hjullageret høres meget sannsynlig ut dersom det er en slags romlelyd. Det er vel romling som kjennetegner et slitt lager.

Lenke til kommentar

Ja, nå har jeg sendt deg det angående hjullager.

Jeg har også scannet inn kappittelet; "Slutvaksel og drivakslar", Som Ezekiel sier er det også en mulighet.

 

Ble vist litt stort, så du må vel tømme den hotmail-kontoen din før jeg sender den delen om drivaksel.

 

Edit; fikk det ned i normal størrelse, så PM om du ikke har fått det :thumbup:

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

takk for mailen. Siden den så ganske bra har bestilt boka :thumbup:

 

men, hvor mye tåler hjul lagere? (bøyde en/fikk kast på en felg) når dama kjørte ut av bensin pumpa kjørte på den fu*** kanten, skal vel tåle det? tåler de mindre når bilen er senkett? forskjell på SKF lager, original og Biltemas?

 

:roll:

Lenke til kommentar
pndjo Skrevet 15/12/2004 : 20:03

  takk for mailen. Siden den så ganske bra har bestilt boka 

Det var lurt, jeg må si det er en av de bedre Haynes bøkene jeg har hatt, veldig grundig :)

 

Biltema er jeg ikke sikker på hva bruker, men vil påstå at SKF er minst like bra som originale (ofte ER de faktisk orginale, bare uten bilfabrikant på esken)

 

Hvis du ikke har vært ekstremt uheldig bør ikke hjullager ryke av en tur inn i kanten. Når du senker Sierra forandres vel kambervinkelen en del, dette kan forårsake litt mer belastning på lager, men at det skal knekke hjullageret på noen måneder er lite sannsynelig da...

 

Men har du prøvd å kjenne på center av felgen etter å ha kjørt en stund. Trekker man lageret for hardt vil det være varmt! Kjenn etter om det er noen forskjell fra ene siden til den andre.

Prøv gjerne å kjøre i litt god fart et stykke uten for mye bremsing før du gjør dette.

Lenke til kommentar

http://eab.mine.nu/albums/scorpioen/IMGP3199.sized.jpg

 

http://eab.mine.nu/albums/scorpioen/IMGP3200.sized.jpg

 

http://eab.mine.nu/albums/scorpioen/IMGP3198.sized.jpg

 

pcp160: Dette var restene av mitt hjullager etter "en tur inn i kanten", nå hadde riktignok bilen god fart, i motstetning til kanten som sto helt i ro :p

 

pndjo: Hjullageret blir belastet mer pga senking, slik som pcp160 sier, og kan da slites fortere enn normalt. Og hjullagere blir ødelagt dersom de strammes for mye og går varmt. Så pcp160 sitt tips bør du kanskje sjekke, men da må du samtidig sjekke at ikke bremsene ligger på da det vil skape varme

Lenke til kommentar
Ezekiel

pcp160: Dette var restene av mitt hjullager etter "en tur inn i kanten", nå hadde riktignok bilen god fart, i motstetning til kanten som sto helt i ro

Damn!! :hmm: Vel, jeg får kanskje moderere min påstand om at lageret tåler et "støt" til og si at forutsatt at dama til pndjo hadde betalt for bensinen, og forlot stasjonen på "vanlig" måte, bør det gå bra :whistle:

 

Vil tro at du under kjøring med det lageret der, tilogmed hørte svak romling ved kjøring rett frem...

 

pndjo, du får gjøre noen undersøkelser, og spørre igjen, så får vi se om vi kan komme til bunns i dette :thumbup:

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Vil tro at du under kjøring med det lageret der, tilogmed hørte svak romling ved kjøring rett frem...

Nja, var mer som høy skraping metall mot metall. Bilen ble vel rammeskeiv også, bytta så og si hele bakstillinga, men bilen gikk fortsatt som en krabbe. Ser så bra ut med 4 spor etter bilen i snøen ;)

 

Håper du finner ut av problemet ditt pndjo!

Lenke til kommentar

jada, skal bytte begge lagere bak og bytte fjærene bak og kjøper en moment nøkkel og prøver.... kjøper lagrene hos Biltema temker jeg, det samme moment nøkkel. eller har dere noen "anbefallinger" ang lager/momnet nøkler? eller?

 

takker for all hjelpen og skal si ifra åsen det gikk (skal se om jeg får gjørt det i romhjula...)

 

:yes:

Lenke til kommentar

Jeg tok en titt på den tegningen jeg sendte deg, ser jo at det er litt forskjellig modeller og typer.

Men etter som jeg kan se der skal det nesten ikke være mulig å skru lageret for hard bak, med mindre ikke alt er montert riktig.

Navmutter (den store i center) skal skrus med et moment på 300-400 nm, avhengig av modell (hjulmuttere til sammenlikning 70-100 nm)

 

Det betyr ikke at momentnøkkel er HELT bortkastet, men jeg har for min del tenkt mer på lagertyper som du nok har foran, og forhjulstrekkere som regel bak, hvor korrekt moment er meget viktig (skrur du et slikt lager med 350 nm, vil ikke hjulet gå rundt i det hele tatt)

 

Det betyr heller ikke at det ikke godt kan være hjullager som er problemet på din bil, men jeg tenker litt på hvordan dette lageret ble montert forige gang...?

 

Den største faren med slike lager, er og bruke for mye kraft, evnt banke på feil sted når de skal presses inn.

 

Lager fra biltema er sikkert dugelig, skal du først kjøpe noe i "billig- butikker" er vel såvidt jeg vet Biltema like bra som annet. Kanskje andre som har erfaringer med det her?

(Det aller beste er nok og kjøpe feks SKF rett fra en maskinforretning, men da må det taes mål osv, så det er litt pes med det...)

 

Du vil sannsyneligvis trenge avdrager for å få av navet, hvis du ikke allerede har det.

 

Ellers må du huske på at hjullager er en svært nøyaktig presisjonsdel, renslighet og forsiktighet er viktig, behandle det som det var en CPU ;)

Lenke til kommentar

okei pcp160, forrige gangen jeg byttet de lageret var jeg nøye med alt det du nevnte (jobbet mye med finmekanikk før) men eneste jeg ikke gjørde var å bruke momentnøkkel men strammet den til jeg hadde passer løst motstand i hjulet og løsnet litt igjen, og strammet/sjekket etter et par ukers kjøring, ellers brukte en "rød farget" smør (tror det var Penzoil) som skulle faktisk være meget bra ifølge en annen kamerat, men som sagt jeg er ikke så dreven på dette her desverre, bare på hobby basis og syns er litt ålreit å gjøre litt annet, (syndt det ikke blir like bra hver gang heller da...haha :blush: ), Derfor ville gjerne høre med dere som kan dette her :yes: men jeg prøver igjen og bytter begge lagere samtidig, det eneste jeg lurer på er egentlig at jeg hadde tenkt å kjøpe den momentnokkelen som Biltema har til ca 500 kr men husker jeg ikke feil den gikk bare til 210Nm, eller holder med den til 220 kr? smørrefett kjøper den de har i Biltema,

apropos, de lagrene her er koniske, det eneste som må bankes ut/inn er den ytre bannen og den er vel ikke så kritisk så lenge den går helt ned på sporet og er rett? (eller?)

 

ellers takker for alle svar! :roll:

Lenke til kommentar
pndjo Skrevet 18/12/2004 : 18:02

Biltema har til ca 500 kr men husker jeg ikke feil den gikk bare til 210Nm, eller holder med den til 220 kr? smørrefett kjøper den de har i Biltema,

apropos, de lagrene her er koniske, det eneste som må bankes ut/inn er den ytre bannen og den er vel ikke så kritisk så lenge den går helt ned på sporet og er rett? (eller?)

Ok, nå går det litt rundt for meg hvilken type du egentlig har :blush: , men har du litt greie på finmekanikk spiller det ingen rolle, da skjønner du jo prinsippet/virkemåten til et kulelager.

 

Der det er viktig med momentnøkkel/erfaren hånd, er på lagere hvor trykket fra mutteren man strammer, rett og slett trykker de 2 banehalvdelen sammen, typisk koniske lagere. Disse må jo da strammes bare akkurat til slakken blir borte (altså mellomrommet mellom kuler og baner)

Skrur du et sånt lager for hardt, låser du kulene fast.

 

I de tilfeller mutteren skal skrues med flere hundre nm, er det ikke slakken i selve lageret man justerer, der er det avstandstykker eller annet som sørger for rett avstand.

Da er det viktige og som du sier, få lagerbaner helt rett inn, og ikke banke/lage grader på kanten av lagerbaner, og sist men ikke minst, at banene er helt på plass i sitt spor.

 

Hvis det nå er riktig at det på din bil skal skrues med 300-400 nm, hadde ikke jeg giddet og kjøpt momentnøkkel til akkurat det. 400 nm er så hardt du kan+ litt til :p

 

Nå får jeg en følese at jeg forvirrer, mer enn jeg hjelper, men har du litt greie på mekanikk skjønner du kansje likevel hva jeg prøver og si?

 

Edit; du får gå gjennom kappittelet; "Slutvaksel og drivakslar", jeg sendte deg med det samme du er inne og bytter lager, se om det kan være noe lenger inn som er dårlig.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Godt nytt år alle sammen!!

 

Jeg tok ut venstre lageret først, siden den bråker mest. Etter en lang tur i romjula så bråket det mer etter at jeg hadde full bil. Anyway, nå tok jeg dem ut og lagrene ser helt bra ut men den innerste lagere har en "ujevnt" gang, ser ut som små metal sponn byter ligger inne, men selve sylinder lagrene er helt fine, kanskje indre glide bannen som er skaddet? det lagere var av merke FAG, ellers så kan man se på den ytre glidebanne at det er byttesmå ujevnheter og litt fargeforskjell, det var forresten nok av fett i den også, og skruen navskruen satt som f***, måtte "jekke opp" bilen på nøkkelen før den løsnet... :p:whistle:

Okei, da skal jeg sette inn lagrene, også skal jeg prøve kjøre før jeg bytter den på andre siden.

 

mvh

Lenke til kommentar
Godt nytt år alle sammen!!

 

Jeg tok ut venstre lageret først, siden den bråker mest. Etter en lang tur i romjula så bråket det mer etter at jeg hadde full bil. Anyway, nå tok jeg dem ut og lagrene ser helt bra ut men den innerste lagere har en "ujevnt" gang, ser ut som små metal sponn byter ligger inne, men selve sylinder lagrene er helt fine, kanskje indre glide bannen som er skaddet? det lagere var av merke FAG, ellers så kan man se på den ytre glidebanne at det er byttesmå ujevnheter og litt fargeforskjell, det var forresten nok av fett i den også, og skruen navskruen satt som f***, måtte "jekke opp" bilen på nøkkelen før den løsnet... :p:whistle:

Okei, da skal jeg sette inn lagrene, også skal jeg prøve kjøre før jeg bytter den på andre siden.

 

mvh

Tja. Hvis dette ikke hjelper, så er det faktisk god gammel lærdom at det oftest er selve differensialen som er problemet, hvis du får ulyd (knurring) bare i svinger. Siden du har senket bil, vil jeg tro at den har fått "rævkjørt seg" nok til at dette er sannsynlig.

 

Det er i såfall en drittjobb å fikse dette.

 

Det enkleste er da å dra til høgger'n å kjøpe en "ny" pent brukt bakaksel.

 

Å først bytte hjullager for å ha sjekket ut om det er så enkelt, er jo en grei sak.

 

Hjullager pleide å ha standard industridimensjoner, så du kan likegodt bruke SKF eller noe annet, bare dimensjoner/lagertype er det samme.

Lenke til kommentar
pndjo Skrevet 02/01/2005 : 15:18

  Godt nytt år alle sammen!!

Okei, da skal jeg sette inn lagrene, også skal jeg prøve kjøre før jeg bytter den på andre siden

Godt nyttår til deg også!

Husk at lagelyd kan man ha selv om lagret ser ganske fint ut. Det med bakaksel har vi jo også vært litt inne på (var vel med en beskrivelse av den i de papirene jeg sendte deg)

Men er vel vanskelig og finne ut kanskje, vi får bare krysse fingrene for deg :)

(er jo forjævelig om du har bytta lager 2 ganger, for så å bytte hele akselen...)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

fikk byttet lageret på den ene siden, på den andre som var byttet fra før var helt fint og ikke nødvendig å bytte, satt ny lagerfett og stramet det til. Byttet begge fjærene og. Men en ting jeg lurte på, er ikke håndbrekken "selvjusterende"? etter at jeg satt dem inn igjen så har ikke mye virkning de. Har renset og fjernet all rundt leamiken på de, og drå tilbake den"selvjusteringen" slik at jeg fikk inn bremsetrommelen. eller tar det litt tid før det justerer seg? har også strammet håndbrekwairen. apropos: det manglet en god el olje i bakakselen... fikk sett det når jeg drå ut drivakslene, kan det ha vært det som bråkket? :blush: men, uansett ulyden økte når jeg lastet bilen enda mer så det er vel ingen tvil.

 

nevner at bremseskoene er byttet i sommeren og. vet dere hvordan den selvjusteringen fungerer? trodde det måtte bremses og dra i håndbrekken samtidig og at det var nok.

 

ellers takker for alle tips og hjelp!! :)

Lenke til kommentar
nevner at bremseskoene er byttet i sommeren og. vet dere hvordan den selvjusteringen fungerer? trodde det måtte bremses og dra i håndbrekken samtidig og at det var nok.

 

ellers takker for alle tips og hjelp!! 

Skal være tilstrekkelig og trå på bremsen endel ganger hvis alt er riktig på plass ja. hvis vandringen på bremsepedalen pedalen er normal, er nok selve selvjusteringen i orden, og du må da justere wiren. Sierra kan avhengig av modell ha et litt spesielt justeringssytem for brekkwire.

 

Har sendt deg et bilde på Online adressen din.

 

Men husk at hvis du mener at det bare tar dårlig (men kjennes greit) er ikke det uvanlig i begynnelsen. At nye bremser bremser bedre er tull, de må slites til før de får maksimal effekt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...