Gå til innhold

Splitter nytt K8T Neo 2 starter ikke.

enigma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk mitt K8T Neo2 med K8T800Pro Chipset i går, sammen med en WD200GB S-ATA, en A64 3000+, Geil 512MB Dual Chan 400MHz RAM og en Asus 400W Silent PSU.

Nå til problemet: dette booter rett og slett ikke :cry:

Jeg koblet først opp alt som jeg skulle ha i datamaskinen, og trykte på power-knappen. Jeg får strøm og bilde på skjermen, men det ser ut som om den "henger" seg opp -helt- i starten. Jeg får bare opp logoen helt i starten, og å trykke TAB for å få opp POST funker ikke, men jeg er litt usikker på om den i det hele tatt er kommet så langt som til POST. Jeg sjekket hovedkort manualen, og fant ut at jeg kunne koble til en såkalt "D Bracket" som hadde LEDs som skulle gi vise deg hvor ting stoppet opp. Dette er hva som skjer når jeg starter opp (i formatet: <led1> - <led2> - <led3> - <led4>: <forklaring på hva dette punktet handler om>):

Rød - rød - rød - rød: Strøm på. Vil henge seg opp her hvis prossessoren er ødelagt/ikke innstallert ordentlig.

Grønn - rød - rød - rød: "Early chipset intilization"

Rød - grønn - grønn - grønn: Boot attempt. Thi (skrivefeil i manualen?) will set low stack and boot via INT 19h.

Rød - rød - rød - grønn: Intializing Video Interface. This will start detecting CPU Clock, checking type of video onboard. Then, detect and intialize the video adapter.

Rød - grønn - rød - grønn: BIOS sign on.

Rød - grønn - grønn - grønn: Boot attempt. Thi (skrivefeil i manualen?) will set low stack and boot via INT 19h.

Her henger den seg opp. Denne fargekoden vises to ganger, av en eller annen grunn.

Jeg har prøvd alt jeg kan komme på. Koblet fra/koblet til alt av utstyr jeg har, RAM, harddisker, IDE-kabler/S-ATA kabler, fjernet strøm til harddisker/CD-ROM, tatt ut batteriet en stund for å sette BIOSen til fabrikkinnstillinger, osv. Jeg prøvde også å starte opp uten -noe- annet enn det nødvendige for å få strøm til hovedkortet, og boot-sekvensen var akkurat lik (fargekodene), og den stoppet på samme plass. Da hadde jeg bare strøm koblet til, -ingenting- annet.

Hva burde jeg gjøre ? Noe mer jeg kan prøve før jeg sender HK og CPU inn ?

På forhånd takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Test en cpu som virker i dit HK, test cpuen din i et annet hk. Oppdater Bios, da må du hot swappe. (Hvis du har en mulighet til det da)

Jepp, skal gjøre det så snart vi får hjem den andre datamaskinen. Det blir i dag eller i morgen.

Litt usikker på det siste punktet; hva betyr "å hot swappe" ? :hmm:

Skrevet

Jeg vil tro at problemet ditt er at BIOS'en til hovedkortet ikke støtter CPU'er med Winchester-kjernen. Dette løser du med en BIOS-oppdatering, men for å gjøre det må du seff ha en CPU som funker på kortet. :tease:

Skrevet

Jeg tror heller ikke det er problemet. Tror PSdata ville sagt fra da, siden jeg sendte dem en mail og spurte om dette problemet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...