Gå til innhold

Hva trengs for Xtrem-makro?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bildet er tatt av meg :thumbup: og her har jeg brukt et objektiv som kan gå helt ned i 5x lifesize (dvs. med et 300D og en crop på 1.6x blir det reelle bildeutsnittet 8x lifesize på max). I tillegg har jeg brukt en ringblitz for macrofoto.

Objektivet heter Canon MP-E 65mm F2.8 1-5x og blitzen er en Canon MR-14EX.

 

Jeg har aldri prøvd å bruke et +10 diopter så det kan jeg ikke svare deg på.

Det jeg har brukt mye er mellomringer og telekonverter på Sigma 105/2.8 og klarer med dette å komme ned i ca. 3:1, men det blir så lite lys at fokusering blir ektremsport om man ikke har modellys av noe slag. På ringblitzen er det modellys, så der klarer man greit å fokusere på max forstørrelse, da er det værre å holde utstyret i ro :cry: Ved opptak i 3:1 går dette greit, men når man kommer opp i 5:1 og mer begynner det å bli mye bomskudd (skarphetsplanet er under 1mm, så det sier seg kanskje selv ;)

 

Om du allerede har det closeup-filteret på +10 diopter kan du jo prøve med det, men kvaliteten på bildene og muligheten til å variere arbeidsavstanden blir en helt annen med mellomringer (evnt. en konverter i tillegg).

Så om du ikke har det filteret råder jeg deg heller til å bruke pengene på noe annet. Jeg har vel ikke sett seriøs macrofoto hvor filter på mer enn +4-5 er brukt, da slike filter også gjør bildekvaliteten dårligere. Man mister kontrast og skarphet.

 

Jeg har selv et +4 diopter fra Hoya og et Canon 250D (+4 diopter nærlinse) og Canons 250D er akkurat like sterk som Hoya'n, men bildene blir mye bedre med 250D. Så koster også nærlinsa endel mer enn filteret.

 

Til macrofoto trenger man også mye lys. Masse lys. Og litt til lys :w00t:

Så en ekstern blitz er et must. Sigma 500 DG Super en en flott blitz til en grei pris. 1990,- på www.itech.no

 

Macrofotografering er kjempegøy, men du trenger ikke alt dette med en gang. Lek deg med objektivet ditt (evnt. med +10 filteret) så ser du fort hvor ting skorter og hva pengene skal brukes på i første omgang.

 

119110.jpg

Endret av Åkken Bom
Lenke til kommentar

Jeg bruker et sett med 3 mellomringer fra Soligor. De er på 12, 20 og 36mm og kan benyttes enkeltvis eller i de kombinasjonene man vil. Jo mer mellomringer (større uttrekk) jo nærmere kan man komme motivet og enda klare å fokusere. Man mister uendelig fokus med mellomringer, men det er jo ikke noe problem i macroens verden ;)

Man trenger ikke å bruke telekonverter sammen med mellomringer, eller motsatt.

 

Telekonverteren min en er Kenko Pro 300 Super på 1.4x.

Telekonverteren gjør både at jeg får en litt bedre (lengre) arbeidsavstand til insekter etc. og i tillegg tvinger konverteren objektivet til å bruke enda mindre av kantene i glasset. Dermed er det det beste området i objektivet som blir brukt og bildene bærer på ingen måte preg av kvalitetstap med konverteren, tvert om :thumbup:

 

Med bare telekonverteren blir Sigma EX 105/2.8 til et objektiv på 168mm F4, noe som er kjekt til sommerfugler og andre mer sky saker.

 

Jeg bruker vel i de fleste tilfellene telekonverteren + 12 eller 20mm mellomring til fotografering av fluer etc., men bruker også mer om motivet er lite og stillestående :)

 

Både mellomringene og konverteren har jeg kjøpt brukt for en billig penge, men skal du ha det nytt koster et sett med mellomringer (husk riktig system) rundt 1500,- + og telekonverteren kommer på fra 1500-3000,- alt etter kvalitet. Min konverter er av det dyre slaget, så en billigere utgave vil nok ikke gi like gode resultater men helt sikkert spiselige for de fleste ;)

Endret av Åkken Bom
Lenke til kommentar

I en telekonverter er det glass (linser), så hva slags kvalitet det er på disse spiller inn. Man bør absolutt legge noen kroner i en god konverter, da det jo er dumt om den herper bildene fra de beste objektivene man har :(

Vær obs på at Canons Ef-konvertere ikke kan brukes på Sigmaen (og mange andre objektiver) pga. et utstikk på den. Sigma, Tamron og den før nevnte Kenko har flere utgaver i forskjellige kvaliteter/styrke. Alt fra 1.4x, 1.5x, 1.7x, 2x og 3x er å få tak i, men det anbefales ikke å bruke mer enn 2x pga. av forringelse av kvaliteten på bildene. En 1.4-1.7x blir av mange regnet som max for hva de syns er akseptabelt.

Med en 1.4x konverter mister man 1 blender (F2.8 blir F4)

Med en 2x konverter mister man 2 blendere (F2.8 blir F5.6)

Blender F5.6 er på de fleste dslr (utenom prohus) den minste blenderen AF funker. Om den skulle virke går det i sirup, men det går jo :)

 

Mellomringer er bare ringer med luft som man setter mellom objektivet og kameraet for å få uttrekk, slik forandrer fokusfeltet seg og man kan fokusere nærmere motivet. Siden det som sagt bare er luft er eneste kriterie her at de er lystette :)

 

Man mister også lys med mellomringer. Mye lys om man bruker alle 3 sammen (68mm), så jeg tror nok du vil bli glad i blitzen etterhvert ;)

Prøv deg frem med hvite ark/papp/aluminiumsfolie etc. for å reflektere og mykne lyset. Reflektert lys er mye mykere enn direkte lys.

 

Selv bruker jeg også en 7 in 1 reflektor med flere forskjellige reflektorer/diffuser. Flott sak som man bretter sammen og putter i en pose på 40cm i diameter og etpar cm tykk. Utslått er den 105cm i diameter.

980,- inkl. frakt og mva. her http://www.mamiya.no/fremside.asp (scroll litt nedover på sida)

Denne er kjempefin til portretter hvor man bruker tilstedeværende lys eller blitz også. I love it! :thumbup:

Endret av Åkken Bom
Lenke til kommentar
Hvordan vil det være å bruke Canon 85 1.8 + mellomringer/telekonverter?

Har du prøvd det Frode?

85mm F1.8 bruker vi mye på jobb med mellomringer til produktfoto (reklamefoto), noe som fungerer flott. Ellers har jeg prøvd litt med konverter på 85.'n også til portretter. Bakgrunnen blir enda mykere enn den blir med 85.'n :)

Med konverteren på blir den til en 119mm F2.5, noe som nok kan brukes til mye.

 

Skikkelig macro har jeg ikke prøvd med denne, da jeg har utstyr som nok fungerer bedre enn denne til slikt. Men jeg skal teste mer med dette etterhvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...