Gå til innhold

Nikon Capture, noe jeg behøver?


Anbefalte innlegg

Har ett Nikon D70 på vei i posten.... Gleder meg :)

 

Ser at Nikon har en software pakke til D70 som heter Nikon Capture, og som det virker som ikke følger med kameraet?

 

Er dette noe jeg behøver, og hva gjør egentlig denne software pakka? Kommer i første omgang til å bruke Adobe Photoshop Elements 3, utvider oppover hvis det viser seg å være nødvendig senere...

 

(var i tvil om denne skulle ligge her eller i programvare, så jeg forsøker her først :) Moderator kan flytte den hvis det var bom)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikon Capture er et utmerket program for å konvertere RAW filene fra kameraet.

 

Denne funksjonen får også i flere andre program som f.eks Photoshop CS, Bibble og Phase 1. En sammenligning av ytelse og kvalitet finnes her:

 

http://www.bythom.com/raw.htm

 

I tillegg har Nikon Capture en spesialfunksjoner som er tilpasset Nikons 10.5 mm optikk samt funksjonen DEE som kan være nyttig under spesielle lysforhold.

 

Med Nikon Capture kan du også fjernstyre kameraet fra PC'en.

 

Bruker selv både Bibble, PhaseOne, Photoshop CS og Nikon Capture da de har litt forskjellige egenskaper. Du finner testversjoner til alle programmene på hjemmesidene deres. Test ut før du bestemmer deg.

Endret av froggyler
Lenke til kommentar

Du får med en 30 dagers versjon av Nikon Capture, det ligger på samme cd som Nikon View. Du trenger programmet når du skyter bilder i Raw-format.

 

Det er helt greit, så sant du har en rimelig oppgående maskin.

 

Det finnes dog bedre alternativer; Capture One er helt genialt til raw-filer. Både raskere og bedre. Det kan du laste ned fra Phaseone.dk (30 dagers versjon).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...