Gå til innhold

ny harddisk og partisjonering


Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe meg her.

 

Jeg har bygget en ny datamaskin. Jeg har en ny harddisk (40gb -primary master) som ikke er partisjonert og en gammel harddisk(3,2 gb- primary slave) som er partisjonert i 2 deler og var i bruk under windows 95.

 

No har jeg tenkt til å bruke enten windows me eller win xp som operatativsystem. Vil jeg klare å bruke den gamle harddisken på det nye operativsystemet?

 

Prøvde å bruke fdisk på en win 95 oppst.diskett, men den hadde sine begrensninger kunne jeg se, så jeg gjorde ingenting. Den gamle harddisken fikk jeg tilgang til via oppst.disk.(win 95) når jeg trykte c: og d:

 

Jeg vil ikke at de skal være c: og d: , men at de kommer lenger bak i alfabetet når jeg har partisjonert den nyeste harddisken i 3 deler. Hvordan gjøres det.

 

Noen som kan gi meg en pekepinn på hva jeg bør gjøre for å ta vare på alle data og for å partisjonere den nye harddisken. Hvor kan jeg finne en oppstartdiskett for windows me eller windows xp slik at jeg kan få tilgang til en fdisk som ikke har begrensninger.

 

Håper det var noen som orket å ta seg tid til å lese hit. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med win 9x/me (FAT32/FAT16) så blir partisjonene tildelt bokstav under oppstart, du tildeler ikke bokstaver under partisjonering/formattering.

Så fort du har laget partisjoner på den nye disken, vil bokstavene endre på seg.

 

Mener å huske at med FAT så blir først alle primary partisjoner på alle disker tildelt bokstav, deretter andre FAT partisjoner på primary master, primary slave, sec.master og sec.slave.

 

Aner ikke hvordan det blir under XP, men FAT32 under XP fungerer kanskje likt...?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-03 13:04, HawP skrev:

Med win 9x/me (FAT32/FAT16) så blir partisjonene tildelt bokstav under oppstart, du tildeler ikke bokstaver under partisjonering/formattering.

Så fort du har laget partisjoner på den nye disken, vil bokstavene endre på seg.


Mener å huske at med FAT så blir først alle primary partisjoner på alle disker tildelt bokstav, deretter andre FAT partisjoner på primary master, primary slave, sec.master og sec.slave.


Aner ikke hvordan det blir under XP, men FAT32 under XP fungerer kanskje likt...?



Ja det er likt i xp.

Kjetil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...