Radar911 Skrevet 10. desember 2004 Skrevet 10. desember 2004 Sett at man har flere filer med følgende kode: <?php $dbcnx = @mysql_connect('localhost', 'root', 'xxxxxxx'); if (!$dbcnx) { die( '<p>Unable to connect to the ' . 'database server at this time.</p>' ); } if (! @mysql_select_db('jesusreviews') ) { die( '<p>Unable to locate the ' . 'database at this time.</p>' ); } ?> Er det mulig å lagre denne login informasjonen i en separat fil, og så referere alle de andre filene til den separate filen for å logge inn til sql databasen?
Gilbert Skrevet 10. desember 2004 Skrevet 10. desember 2004 (endret) require_once() edit: klikkbar Endret 10. desember 2004 av fjartan
audunr Skrevet 10. desember 2004 Skrevet 10. desember 2004 Hvis du vil ta det et steg videre, sjekk om du kan bruke Pear:DB, link: http://pear.php.net/package/DB Jeg har en fil som jeg inkluderer i hvert script som bruker funksjonene i DB. Filen inneholder funksjoner som sjekker resultatet fra DB sine funksjoner for feil og lignende. Dermed kan jeg skrive noe slikt i selve scriptet mitt: DBQuery("select blablabla"); DBQuery er en funksjon jeg selv har skrevet, som ser slik ut: function DBQuery($Query) { global $DB,$Queries; $Result = $DB->query($Query); $Queries++; if (DB::isError($Result)) { trigger_error($Result->getMessage() . '<p> </p>' . $Result->getUserInfo()); } else { return $Result; } } Og tilsvarende for andre funksjoner jeg trenger i Pear:DB. Fordelen er at databasekoden blir mer uavhengig av hvilken database du bruker, i alle fall når du får til å unngå mysql_* funksjonene fullt og helt, og bare bruker Pear:DB. En del av de andre funksjonene til Pear:DB forbedrer også sikkerheten uten at du trenger å tenke så mye på det selv. MVH Audun
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå