pcp160 Skrevet 9. desember 2004 Skrevet 9. desember 2004 Nå håper jeg på noen tips her.. Har nettopp fått 2 stk Raptor 74GB SATA disker, som jeg nå har plundret en hel del timer med nå. Har Asus P5GD1 hk, som jo har native sata-contoller ICH6R. Jeg har satt opp raid0 volume med intel raid-rom utility. Jeg har satt dette raidet som boot 2, CDrom som 1. Trykker F6 under wininstall, og innstaller raid drivere. Like forbannet får jeg den velkjente "windows finner inger hardisk" nmeldingen.. Jeg har lest manualen ut og inn, prøvd med og uten raid-drivere, og med og uten IDE disk. Har også prøvd de forskjellige sata inngangene (da de har forskjellig nummerering 2 steder i manualen) (står nå master-master) Syns jeg har prøvd alle mulige varianter i bios, og nå er jeg så kjørt i hue at jeg trenger noe friske innspill... Er det noen her som har samme hk, eller gode forslag til hva jeg har glemt/ kan prøve..?? Skal da vøre mulig å få til dette?
eckmann Skrevet 9. desember 2004 Skrevet 9. desember 2004 Hei, Jeg så at du hadde prøvd alle innstillinger i BIOS og satt opp RAID, men er du sikker på at du har prøvd absolutt alt? Når jeg holdt på med det der og slet så var det fordi jeg hadde glemt å sette det til RAID i BIOS, stod fremdeles på IDE, og som om ikke det var nok valgte jeg feil drivere under installasjonen av Windows.. Dvs. jeg valgte driverne til det andre sata saken.. Husker ikke nå så sent på kvelden, men det var det eneste som hindret meg i å få det til... Hadde samme harddisker som deg... Jeg sier hadde fordi jeg en dag ble så lei av og sur av å plundre med ett eller annet at jeg like gjerne brakk alle pinnene der man setter på ledningen... Lykke til i alle fall
pcp160 Skrevet 10. desember 2004 Forfatter Skrevet 10. desember 2004 Jeg sier hadde fordi jeg en dag ble så lei av og sur av å plundre med ett eller annet at jeg like gjerne brakk alle pinnene der man setter på ledningen... Kondolerer, føles som jeg har prøvd alt ja, (derfor jeg er her nå) men noe feil gjør jeg tydeligvis.. Den "andre greia" du nevner er vel kanskje "ITE8212 raid"? etter som jeg forstår Asus boka, er den kun til IDE- raid... Men skal innrømme at jeg begynner å gå litt i surr her, syns brukermanualen er litt vanskelig å forstå helt. Takk for tips uansett, får vel skjekke en gang til...
ghost7 Skrevet 10. desember 2004 Skrevet 10. desember 2004 kan frå erfaring med installering på sata disker seie at windows sliter av og til med å få dei riktige drivere til å "fungere" måten eg løyser det på(og det har funka kvar gong) er å oppdrive so mange som mulig drivere av den typen hk støtter og ikkje og laste dei inn...so får ein opp disken...den metoden har funka for meg ofte... dette hk har vel samme chipsett http://www.epox.com.tw/eng/products_content.php?ps=253 so last f.eks ned dei driverene og prøv...
pcp160 Skrevet 10. desember 2004 Forfatter Skrevet 10. desember 2004 Takk til dere begge, fikk meg på rett spor, den "make raid-driver diskett" greia som følger med på Asus cd, er altså faktisk bare til IDE raid. så som eckmann sa, jeg hadde innstalert feil raid-driver, så jeg lastet ned den riktige fra nettet, og nå er i alle fall Win innstall igang, så håper jeg resten går greit. Noen ganger er det nok lurt å trekke seg litt vekk og tenke på noe annet, med deisse datagreiene
ghost7 Skrevet 10. desember 2004 Skrevet 10. desember 2004 håpar eg har denne innstillinga i dag på eksamen...
sveinsel Skrevet 10. desember 2004 Skrevet 10. desember 2004 (endret) Har nettopp fått 2 stk Raptor 74GB SATA disker, som jeg har satt opp raid0 volume med intel raid-rom utility. Poste noen HD-tester, og litt skryt nå da så vi får høre ..... For jeg regner med at dette svinger Edit: sett CD-rom som nr. tre, og RAID som nr. en og to. Da skifter du inn diskettdriven som nr. en når den er i bruk. (Til daglig er det ikke vits at den står der og klikker før det bootes.) Endret 10. desember 2004 av sveinsel
ghost7 Skrevet 10. desember 2004 Skrevet 10. desember 2004 Har nettopp fått 2 stk Raptor 74GB SATA disker, som jeg har satt opp raid0 volume med intel raid-rom utility. Poste noen HD-tester, og litt skryt nå da så vi får høre ..... For jeg regner med at dette svinger Edit: sett CD-rom som nr. tre, og RAID som nr. en og to. Da skifter du inn diskettdriven som nr. en når den er i bruk. (Til daglig er det ikke vits at den står der og klikker før det bootes.) ja eg har lurt på om eg skal skaffe meg ein raptor til... resultat hadde vore kjekt...
sveinsel Skrevet 10. desember 2004 Skrevet 10. desember 2004 (endret) ja eg har lurt på om eg skal skaffe meg ein raptor til... resultat hadde vore kjekt... Såg på systemet ditt, og det er ganske likt mitt. Det er Raptor i RAID som gjør at CPU får nok å gjøre hehe.. Edit: Det hjelper ikke om GPU glitrer dersom der er en gammel, myglet og oksydert HD som kjemper i varmen... Endret 10. desember 2004 av sveinsel
ghost7 Skrevet 10. desember 2004 Skrevet 10. desember 2004 ja eg har lurt på om eg skal skaffe meg ein raptor til... resultat hadde vore kjekt... Såg på systemet ditt, og det er ganske likt mitt. Det er Raptor i RAID som gjør at CPU får nok å gjøre hehe.. Edit: Det hjelper ikke om GPU glitrer dersom der er en gammel, myglet og oksydert HD som kjemper i varmen... :!: sant nok... blir vel nytt hk snart med ny amd 939 cpu... då hadde det gjort seg med ein raptor til trur eg..
pcp160 Skrevet 11. desember 2004 Forfatter Skrevet 11. desember 2004 (endret) Har endelig fått alt opp å gå nå etter mange timers fikling. Det HK'et mitt er ikke av de enkleste å ha med å gjøre, cd-rom kan feks ikke settes som bootdevice med mindre det sitter på samme ide-kabel som HD, og at funksjonen for å lage driver til raid i windows på Asus-cd'n bare gjelder den ene raid-controlleren var også litt forvirrende syns jeg. sveinsel Skrevet 10/12/2004 : 07:46 Poste noen HD-tester, og litt skryt nå da så vi får høre ..... For jeg regner med at dette svinger Edit: sett CD-rom som nr. tre, og RAID som nr. en og to. Da skifter du inn diskettdriven som nr. en når den er i bruk. (Til daglig er det ikke vits at den står der og klikker før det bootes.) Har ikke fått kommet så langt som til noe testing enda, er så mye drivere og programmer som skal på plass, og det tar fort endel timer... Men jeg har registret at feks å åpne photoshop er jo pluselig gjort på et blunk... Jeg skal komme med litt mer tilbakemelding og noen sammenligninger mellom 7200rpm disken og raidet litt senere. (Tar da det i den andre tråden, der du lurte meg til å gå for raid, blir litt of topic her) Jeg har forresten Raid som 1. og eneste boot til daglig, om det var det du tenkte på. (of topic; kjempefin signatur du har Sveinsel, fikk ikke lastet ned Adaware fra Download, men fra din sign gikk det fint ) Endret 11. desember 2004 av pcp160
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå