Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Jetta som stopper etter 20-30 min


ikjell

Anbefalte innlegg

Har en Jetta 1,6 (forgassermotor) som ikke liker vinteren noe særlig.

 

Etter 20-30 min kjøring, begynner den å kutte først én sylinder, så to, og etterhvert 3 sylindre. 1 sylinder er i minste laget, så da ender det med at motoren stopper. Om motoren stopper helt, får jeg som regel ikke start på den før etter 2-3 minutter, men da går det helt ålreit (før problemene begynner igjen en halvtime senere). Om jeg rekker å finne en holdeplass, og lar den gå på tomgang, hoster og harker den på 1-2 sylindre i et par minutter, før den plutselig kommer seg igjen. Jeg klarer også å utsette problemene noe ved å trykke inn clutchen og trå gassen i bånn noen sekunder - da klarer den å gå seg noenlunde "rein".

 

Disse problemene skjer bare i vinterhalvåret når det er kaldt, og har en tendens til å bli værre i fuktig vær.

 

Følgende ting er byttet:

- fordelerlokk og rotor

- plugger og ledninger

- bensinfilter

- bensinkammer er forsøkt erstattet med T-stykke, uten at det ga noen forandring

 

I tillegg kan jeg utelukke vakuum i tanken, da jeg har forsøkt med og uten tanklokk.

 

 

Noen som kan ha noen tips om hva som kan være galt??

At det blir værre i fuktig vær, har ledet meg inn på tanken om at det er noe tenningsrelatert, men har nå byttet både ledninger og fordelerlokk, uten at den oppfører seg noe annerledes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:hmm: kjenner ikke Jetta'n sine særegenheter, men det minner litt om forgasser-ising... hadde liknende problemer med en Amazon en gang for "hundre år" siden, den oppførte seg lignende når det var kjølig og fuktig vær.

Forgasseren fikk da ofte et rim-belegg utapå, helt hvit nede ved manifolden. Når den fikk stå en stund, tinte den opp vha. varmen fra motoren og den gikk fint en stund igjen.

 

Noen forgassere har en eller annen form av forvarming, som regel av innsugslufta. Innsuget har gjerne to forgreninger, en fra "friluft" og en fra et skjold over eksosmanifolden. Et spjeld dirigerer hvor lufta suges fra, og åpner for oppvarmet luft når det er kjølig.

 

Det hender at spjeldet enten henger seg opp eller styringa til det ikke funker. Noen spjeld opereres med vacuum, og en sprukket slange kan lage problemer.

Hvis din bil har et slikt spjeld, sjekk at det er bevegelig, dusj mekanikken med WD40 eller CRC565 og sjekk kabler/koblinger/slanger.

 

Gi den også en dose kondensfjerner neste gang du tanker.

Kanskje noen andre her som kjenner Jetta'n vet om problemet?

Lenke til kommentar

Du er vel så heldig å ha en pierburg forgasser, også kalt forgasseren fra helvete :p. Er vel pga automatchoken som er defekt, vanlig feil på de. Hadde problem med at den ikke gikk på tomgang før den ble varm, var egentlig bare et problem på vinteren, så da gadd jeg ikke å fikse det. Du kan jo bytte vakuum slanger\rør, kan hende det hjelper. Du burde også bytte stift og justere den hvis du ikke har gjort det.

 

edit : hvis du har stiftløs tenning så trenger du ikke å bytte\ justere stift.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Hadde samme problem for ei tid tilbake på Golfen min (86mod). Akkurat det samme som du beskriver.

Problemet var at slangen som henter varmluft bak motoren (når det er kaldt) var morknet, og gasseren iset da etterhvert.

Problem løst ved å bytte slangen og montere et varmeskjold i enden av den (skal se om jeg kan hoste opp bilde, etterhvert).

Ikke hatt noe problem med fusking etter dette.

 

 

 

 

--

mvh

Vegard Bjørstad

Lenke til kommentar

Takker for hjelpen så langt!

 

Forgasserising høres veldig sannsynlig ut.

Angående spjeldet i innsuget som regulerer varmluft, så står dette konstant åpent. Varmerøret som går frem derimot, var fraværende :D , så jeg har satt på et nytt et, men det er ikke sikkert dette står helt korrekt.

Automatchoken fungerer heller ikke, men det er egentlig ikke noe problem - litt pumping på gassen fikser det.

Endret av kjell33
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Et annet problem med disse forgasserne (VW fra ca. midten av 80-tallet) er at de også kan ha problemer med at flottørkammeret blir overfylt av bensin, fordi flottøren fusker (flottøren har tidvis problemer med å flytte seg fritt opp/ned i flottørkammeret). Dette medfører at motoren får altfor mye bensing, går urent, for så å stoppe.

 

I såfall kan det vurderes å bytte ut slitt forgasser med en ny.

Lenke til kommentar
Et annet problem med disse forgasserne (VW fra ca. midten av 80-tallet) er at de også kan ha problemer med at flottørkammeret blir overfylt av bensin, fordi flottøren fusker (flottøren har tidvis problemer med å flytte seg fritt opp/ned i flottørkammeret). Dette medfører at motoren får altfor mye bensing, går urent, for så å stoppe.

 

I såfall kan det vurderes å bytte ut slitt forgasser med en ny.

Litt off-topic:

 

Kan det være dette som er galt med min golf -86 kanskje? Autosjokken fungerer som oftest ikke når jeg kaldstarter, men så fort motoren blir varm så kan den finne på å legge seg på 3000 omdreininger. En smule irriterende for å si det mildt. Noen her som vet hva som kan være galt? (uten å lage en ny tråd.. beklager trådstarter)

Lenke til kommentar
høres ut som tenningssystemet ditt! for så lenge motoren går, så virker jo gasseren! uansett, kan være rotor/plugger/pluggledninger evt selve coilen, dårlig jording ? tenningsmodulen kan være gåen!

neeh, tenningsfeil er som regel noe som er der Hele tiden, noe ala fusking hele tiden ol. Ikke fusking og harking etter 30 min.

 

Den Luft-varme-slangen opp til luftfilteret er überviktig..! Fatter'n ga f*** i den slangen en vinter.. og fikk akkurat samme problemene som du har!

dissa finnes det jo drøssevis av på Bilrekvisita-butikker... i alle størrelser og lengder.

 

Bare vært forsiktig når man monterer de... de er VELDIG porøse! ;)

Lenke til kommentar
høres ut som tenningssystemet ditt! for så lenge motoren går, så virker jo gasseren! uansett, kan være rotor/plugger/pluggledninger evt selve coilen, dårlig jording ? tenningsmodulen kan være gåen!

neeh, tenningsfeil er som regel noe som er der Hele tiden, noe ala fusking hele tiden ol. Ikke fusking og harking etter 30 min.

 

Den Luft-varme-slangen opp til luftfilteret er überviktig..! Fatter'n ga f*** i den slangen en vinter.. og fikk akkurat samme problemene som du har!

dissa finnes det jo drøssevis av på Bilrekvisita-butikker... i alle størrelser og lengder.

 

Bare vært forsiktig når man monterer de... de er VELDIG porøse! ;)

Tja. Vet ikke hva du mener med at Luft-varme-slangen er porøs. De er jo oftest laget av ca. 50mm korrugert aluminiumsslange da...Tåler ikke mye klemming, det er jo riktig, hvis det er det du mener.

 

Ellers skal jo denne slangen bare beskytte mot forgasserising. Derfor finnes den ikke på moderne biler med innsprøytingsmotor. Det er bare på kalde/fuktige vinterdager den er nyttig. Ellers på året gjør den jo det motsatte av en INTERCOOLER, noe som betyr nedsatt effekt, med prioritet på at motoren faktisk fungerer.

Lenke til kommentar
høres ut som tenningssystemet ditt! for så lenge motoren går, så virker jo gasseren! uansett, kan være rotor/plugger/pluggledninger evt selve coilen, dårlig jording ? tenningsmodulen kan være gåen!

neeh, tenningsfeil er som regel noe som er der Hele tiden, noe ala fusking hele tiden ol. Ikke fusking og harking etter 30 min.

 

Den Luft-varme-slangen opp til luftfilteret er überviktig..! Fatter'n ga f*** i den slangen en vinter.. og fikk akkurat samme problemene som du har!

dissa finnes det jo drøssevis av på Bilrekvisita-butikker... i alle størrelser og lengder.

 

Bare vært forsiktig når man monterer de... de er VELDIG porøse! ;)

Tennings feil er definitivt ikke noe som trenger å være der hele tiden

ofte blir tenningsproblemer fororsaket av fukt dvs defekt kabler med sprukken silikon som får fukt i seg og begynner å fuske.

rotor fordelerlokk som ikke er helt tett kanjse med en liten sprekk..

men som han sa hadde han byttet alle disse delene så det er sannsynlig det kan være forvarmer slangen.

nå beskrev han aldri noe om hva slags forhold dette skjedde i kaldt ute fuktig ute ?????

Lenke til kommentar
høres ut som tenningssystemet ditt! for så lenge motoren går, så virker jo gasseren! uansett, kan være rotor/plugger/pluggledninger evt selve coilen, dårlig jording ? tenningsmodulen kan være gåen!

neeh, tenningsfeil er som regel noe som er der Hele tiden, noe ala fusking hele tiden ol. Ikke fusking og harking etter 30 min.

 

Den Luft-varme-slangen opp til luftfilteret er überviktig..! Fatter'n ga f*** i den slangen en vinter.. og fikk akkurat samme problemene som du har!

dissa finnes det jo drøssevis av på Bilrekvisita-butikker... i alle størrelser og lengder.

 

Bare vært forsiktig når man monterer de... de er VELDIG porøse! ;)

Tennings feil er definitivt ikke noe som trenger å være der hele tiden

ofte blir tenningsproblemer fororsaket av fukt dvs defekt kabler med sprukken silikon som får fukt i seg og begynner å fuske.

rotor fordelerlokk som ikke er helt tett kanjse med en liten sprekk..

men som han sa hadde han byttet alle disse delene så det er sannsynlig det kan være forvarmer slangen.

nå beskrev han aldri noe om hva slags forhold dette skjedde i kaldt ute fuktig ute ?????

han sa det startet nå på senhøsten tur jeg det stod..(kaldt og fuktig= is)

 

Edit: gammel denne posten nå :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...