ikjell Skrevet 9. desember 2004 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2004 Har en Jetta 1,6 (forgassermotor) som ikke liker vinteren noe særlig. Etter 20-30 min kjøring, begynner den å kutte først én sylinder, så to, og etterhvert 3 sylindre. 1 sylinder er i minste laget, så da ender det med at motoren stopper. Om motoren stopper helt, får jeg som regel ikke start på den før etter 2-3 minutter, men da går det helt ålreit (før problemene begynner igjen en halvtime senere). Om jeg rekker å finne en holdeplass, og lar den gå på tomgang, hoster og harker den på 1-2 sylindre i et par minutter, før den plutselig kommer seg igjen. Jeg klarer også å utsette problemene noe ved å trykke inn clutchen og trå gassen i bånn noen sekunder - da klarer den å gå seg noenlunde "rein". Disse problemene skjer bare i vinterhalvåret når det er kaldt, og har en tendens til å bli værre i fuktig vær. Følgende ting er byttet: - fordelerlokk og rotor - plugger og ledninger - bensinfilter - bensinkammer er forsøkt erstattet med T-stykke, uten at det ga noen forandring I tillegg kan jeg utelukke vakuum i tanken, da jeg har forsøkt med og uten tanklokk. Noen som kan ha noen tips om hva som kan være galt?? At det blir værre i fuktig vær, har ledet meg inn på tanken om at det er noe tenningsrelatert, men har nå byttet både ledninger og fordelerlokk, uten at den oppfører seg noe annerledes. Lenke til kommentar
ARXco Skrevet 9. desember 2004 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2004 kjenner ikke Jetta'n sine særegenheter, men det minner litt om forgasser-ising... hadde liknende problemer med en Amazon en gang for "hundre år" siden, den oppførte seg lignende når det var kjølig og fuktig vær. Forgasseren fikk da ofte et rim-belegg utapå, helt hvit nede ved manifolden. Når den fikk stå en stund, tinte den opp vha. varmen fra motoren og den gikk fint en stund igjen. Noen forgassere har en eller annen form av forvarming, som regel av innsugslufta. Innsuget har gjerne to forgreninger, en fra "friluft" og en fra et skjold over eksosmanifolden. Et spjeld dirigerer hvor lufta suges fra, og åpner for oppvarmet luft når det er kjølig. Det hender at spjeldet enten henger seg opp eller styringa til det ikke funker. Noen spjeld opereres med vacuum, og en sprukket slange kan lage problemer. Hvis din bil har et slikt spjeld, sjekk at det er bevegelig, dusj mekanikken med WD40 eller CRC565 og sjekk kabler/koblinger/slanger. Gi den også en dose kondensfjerner neste gang du tanker. Kanskje noen andre her som kjenner Jetta'n vet om problemet? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 9. desember 2004 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2004 Jeg hadde en golf 81 med samme symptom. 1,5 forgasser. Måtte under -15C for å merke noe. Forgasserising. Siden det nesten aldri er så kaldt i Bergen, så brydde jeg meg ikke. Lenke til kommentar
trra Skrevet 9. desember 2004 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2004 (endret) Du er vel så heldig å ha en pierburg forgasser, også kalt forgasseren fra helvete . Er vel pga automatchoken som er defekt, vanlig feil på de. Hadde problem med at den ikke gikk på tomgang før den ble varm, var egentlig bare et problem på vinteren, så da gadd jeg ikke å fikse det. Du kan jo bytte vakuum slanger\rør, kan hende det hjelper. Du burde også bytte stift og justere den hvis du ikke har gjort det. edit : hvis du har stiftløs tenning så trenger du ikke å bytte\ justere stift. Endret 9. desember 2004 av trra Lenke til kommentar
vegardbj Skrevet 10. desember 2004 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2004 Hadde samme problem for ei tid tilbake på Golfen min (86mod). Akkurat det samme som du beskriver. Problemet var at slangen som henter varmluft bak motoren (når det er kaldt) var morknet, og gasseren iset da etterhvert. Problem løst ved å bytte slangen og montere et varmeskjold i enden av den (skal se om jeg kan hoste opp bilde, etterhvert). Ikke hatt noe problem med fusking etter dette. -- mvh Vegard Bjørstad Lenke til kommentar
ikjell Skrevet 10. desember 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. desember 2004 (endret) Takker for hjelpen så langt! Forgasserising høres veldig sannsynlig ut. Angående spjeldet i innsuget som regulerer varmluft, så står dette konstant åpent. Varmerøret som går frem derimot, var fraværende , så jeg har satt på et nytt et, men det er ikke sikkert dette står helt korrekt. Automatchoken fungerer heller ikke, men det er egentlig ikke noe problem - litt pumping på gassen fikser det. Endret 10. desember 2004 av kjell33 Lenke til kommentar
andreas76 Skrevet 20. desember 2004 Rapporter Del Skrevet 20. desember 2004 Hei trra: Kan du noe om vakuumpumper fra Pierburg? Har en defekt en som en gummi ventil har sprukket på. Tror du slettet en tråd om dette. Formulerte meg vel litt uriktig, men jeg er jo på jakt etter en slik "ventil"... Lenke til kommentar
trra Skrevet 20. desember 2004 Rapporter Del Skrevet 20. desember 2004 Kan nok ikke så veldig mye om det desverre, gadd aldri å sette meg noe særlig inn i hvordan den forgasseren\choken virka og hva som var hva, men må vel være noen her inne som har peil? Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 20. desember 2004 Rapporter Del Skrevet 20. desember 2004 høres ut som tenningssystemet ditt! for så lenge motoren går, så virker jo gasseren! uansett, kan være rotor/plugger/pluggledninger evt selve coilen, dårlig jording ? tenningsmodulen kan være gåen! Lenke til kommentar
ME109 Skrevet 3. januar 2005 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2005 Et annet problem med disse forgasserne (VW fra ca. midten av 80-tallet) er at de også kan ha problemer med at flottørkammeret blir overfylt av bensin, fordi flottøren fusker (flottøren har tidvis problemer med å flytte seg fritt opp/ned i flottørkammeret). Dette medfører at motoren får altfor mye bensing, går urent, for så å stoppe. I såfall kan det vurderes å bytte ut slitt forgasser med en ny. Lenke til kommentar
Huscht Skrevet 3. januar 2005 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2005 Et annet problem med disse forgasserne (VW fra ca. midten av 80-tallet) er at de også kan ha problemer med at flottørkammeret blir overfylt av bensin, fordi flottøren fusker (flottøren har tidvis problemer med å flytte seg fritt opp/ned i flottørkammeret). Dette medfører at motoren får altfor mye bensing, går urent, for så å stoppe. I såfall kan det vurderes å bytte ut slitt forgasser med en ny. Litt off-topic: Kan det være dette som er galt med min golf -86 kanskje? Autosjokken fungerer som oftest ikke når jeg kaldstarter, men så fort motoren blir varm så kan den finne på å legge seg på 3000 omdreininger. En smule irriterende for å si det mildt. Noen her som vet hva som kan være galt? (uten å lage en ny tråd.. beklager trådstarter) Lenke til kommentar
dj_j0tul Skrevet 3. januar 2005 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2005 høres ut som tenningssystemet ditt! for så lenge motoren går, så virker jo gasseren! uansett, kan være rotor/plugger/pluggledninger evt selve coilen, dårlig jording ? tenningsmodulen kan være gåen! neeh, tenningsfeil er som regel noe som er der Hele tiden, noe ala fusking hele tiden ol. Ikke fusking og harking etter 30 min. Den Luft-varme-slangen opp til luftfilteret er überviktig..! Fatter'n ga f*** i den slangen en vinter.. og fikk akkurat samme problemene som du har! dissa finnes det jo drøssevis av på Bilrekvisita-butikker... i alle størrelser og lengder. Bare vært forsiktig når man monterer de... de er VELDIG porøse! Lenke til kommentar
ME109 Skrevet 4. januar 2005 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2005 høres ut som tenningssystemet ditt! for så lenge motoren går, så virker jo gasseren! uansett, kan være rotor/plugger/pluggledninger evt selve coilen, dårlig jording ? tenningsmodulen kan være gåen! neeh, tenningsfeil er som regel noe som er der Hele tiden, noe ala fusking hele tiden ol. Ikke fusking og harking etter 30 min. Den Luft-varme-slangen opp til luftfilteret er überviktig..! Fatter'n ga f*** i den slangen en vinter.. og fikk akkurat samme problemene som du har! dissa finnes det jo drøssevis av på Bilrekvisita-butikker... i alle størrelser og lengder. Bare vært forsiktig når man monterer de... de er VELDIG porøse! Tja. Vet ikke hva du mener med at Luft-varme-slangen er porøs. De er jo oftest laget av ca. 50mm korrugert aluminiumsslange da...Tåler ikke mye klemming, det er jo riktig, hvis det er det du mener. Ellers skal jo denne slangen bare beskytte mot forgasserising. Derfor finnes den ikke på moderne biler med innsprøytingsmotor. Det er bare på kalde/fuktige vinterdager den er nyttig. Ellers på året gjør den jo det motsatte av en INTERCOOLER, noe som betyr nedsatt effekt, med prioritet på at motoren faktisk fungerer. Lenke til kommentar
dj_j0tul Skrevet 4. januar 2005 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2005 Tåler ikke mye klemming, det er jo riktig, hvis det er det du mener. yeps, det jeg mente Lenke til kommentar
stians Skrevet 8. januar 2005 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2005 høres ut som tenningssystemet ditt! for så lenge motoren går, så virker jo gasseren! uansett, kan være rotor/plugger/pluggledninger evt selve coilen, dårlig jording ? tenningsmodulen kan være gåen! neeh, tenningsfeil er som regel noe som er der Hele tiden, noe ala fusking hele tiden ol. Ikke fusking og harking etter 30 min. Den Luft-varme-slangen opp til luftfilteret er überviktig..! Fatter'n ga f*** i den slangen en vinter.. og fikk akkurat samme problemene som du har! dissa finnes det jo drøssevis av på Bilrekvisita-butikker... i alle størrelser og lengder. Bare vært forsiktig når man monterer de... de er VELDIG porøse! Tennings feil er definitivt ikke noe som trenger å være der hele tiden ofte blir tenningsproblemer fororsaket av fukt dvs defekt kabler med sprukken silikon som får fukt i seg og begynner å fuske. rotor fordelerlokk som ikke er helt tett kanjse med en liten sprekk.. men som han sa hadde han byttet alle disse delene så det er sannsynlig det kan være forvarmer slangen. nå beskrev han aldri noe om hva slags forhold dette skjedde i kaldt ute fuktig ute ????? Lenke til kommentar
dj_j0tul Skrevet 11. januar 2005 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2005 høres ut som tenningssystemet ditt! for så lenge motoren går, så virker jo gasseren! uansett, kan være rotor/plugger/pluggledninger evt selve coilen, dårlig jording ? tenningsmodulen kan være gåen! neeh, tenningsfeil er som regel noe som er der Hele tiden, noe ala fusking hele tiden ol. Ikke fusking og harking etter 30 min. Den Luft-varme-slangen opp til luftfilteret er überviktig..! Fatter'n ga f*** i den slangen en vinter.. og fikk akkurat samme problemene som du har! dissa finnes det jo drøssevis av på Bilrekvisita-butikker... i alle størrelser og lengder. Bare vært forsiktig når man monterer de... de er VELDIG porøse! Tennings feil er definitivt ikke noe som trenger å være der hele tiden ofte blir tenningsproblemer fororsaket av fukt dvs defekt kabler med sprukken silikon som får fukt i seg og begynner å fuske. rotor fordelerlokk som ikke er helt tett kanjse med en liten sprekk.. men som han sa hadde han byttet alle disse delene så det er sannsynlig det kan være forvarmer slangen. nå beskrev han aldri noe om hva slags forhold dette skjedde i kaldt ute fuktig ute ????? han sa det startet nå på senhøsten tur jeg det stod..(kaldt og fuktig= is) Edit: gammel denne posten nå Lenke til kommentar
ammr Skrevet 13. januar 2005 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2005 Dersom mekanisk bensinpumpe, kan problemet ligge der? Funne løsning? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå