Gå til innhold

"Nisje Webshop" med enorm vekst...


Anbefalte innlegg

Jeg vil først understreke at dette overhodet ikke er noe reklame for microplex i noe forstand. Grunnen til at jeg poster er fordi jeg vil komme med et eksempel på en webshop som har satset på en egen "nisje" innen pc-salg og gjort det veldig bra, til tross for den stadige økende markedskonkurransen.

 

Jeg har selv aldri handlet hos microplex, men sånn som jeg har forstått det så driver de med salg av diverse utstyr til "pc-modding". Det jeg alltid har lurt på er hvordan slike netshoper overlever med det store prispresset som er i IT-markedet idag.

 

Jeg ble derfor svært overrasket da jeg kom over Gasellellisten til Dagens Næringslivs nettutgave. Gasellelisten er kort fortalt en oversikt over de norske bedriftene som har hatt størst prosentvis økning i omsetning.

 

Microplex havnet på en 8.plass med 1831,6% økning i perioden 2000-2003.

 

Gasellelisten fra dn.no

 

 

Det jeg vil vise er at det går an å drive netshop uten å følge i fotsporene til de store (les: komplett.no, mpx.no, psdata.no osv.).

 

Jeg beklager hvis dette har vært oppe før i en annen tråd, og jeg gjentar enda engang; jeg har ingen som helst forhold til microplex utenom at jeg vet hva de driver med.

 

 

 

-klammeform- :cool:

 

Edit: leif + tilføying

Endret av klammeform
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke prisen er SÅ presset i akkurat det segmentet som microplex.no opererer i. psdata og komplett opererer i et litt annet segment. Dem har litt mere "standard" utstyr som cpu, minnebrikker, skjermkort +++ mens microplex har satset på accessories og da kan man tillate seg å ta litt mere fortjeneste på produktene man selger. Elkjøp opererer på en slik måte. Dem selger noen produkter som de ikke tjener på, og noen som dem har veldig god avanse på.

Endret av drool
Lenke til kommentar

Ikke misforstå, jeg mener ikke at det er rart at Microplex har hatt stor økning.

Det jeg er overrasket over er hvor stor denne økningen har vært.

 

1831,6% økning i perioden 2000-2003 og 8.plass på den prestisjetunge "gasellelisten" er ganske imponerende av en webshop som har satset på salg av "pc-modding" utstyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...