Gå til innhold

Debian Sarge eller Ubuntu Warty?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vet noen om Ubuntu sender gratis-bestillingene sine til Norge?

 

tror det. Har bestillt en haug med cder jeg, men hakke fått dem enda. Men regner da med at dem kommer :)

 

lavitz: som mestap sier er det gnome som er "optimalisert" i ubuntu, men det går sikkert å bruke KDE og.

Etter 2 dager vil du elske gnome uansett :)

Lenke til kommentar

klovn7: skriv det riktig, da ihvertfall.. meastp :p

 

Et lite tillegg til fjotten:

 

Neste versjon, Hoary Hedgehog (?) vil kjøre X.org, ihvertfall. Den kommer til våren, tror jeg... (6 mnd syklus)

 

lavitz: du kan jo ihvertfall titte litt på sidene, da.... Ubuntu bruker sudo. Les mer på Ubuntuforumet og Ubuntusidene

 

EDIT: se post under for detaljer ang. sudo

Endret av meastp
Lenke til kommentar
Nå er det sikkert noe jeg ikke har fått med meg men nå har det seg sånn at jeg ikke kommer inn på root :( Mens jeg instalerte så var det ikkeno greier om root passord ellerno.

Hva må egentlig gjæres nå da?

Det finnes ingen root-konto i Ubuntu. Quote fra her:

 

Perhaps the most striking aspect that sets Ubuntu apart from other Linux distributions is how they handle the root (system administrator) account. By default, the root account is disabled, and the system relies heavily on sudo to perform administrative tasks. This means to edit a system file you use "sudo vim filename", and are then prompted for your user password, and if you want a root terminal you use "sudo -s". All of the GUI system administration tools in the menu use sudo as well, so you'd never need a root password to maintain Ubuntu.
Lenke til kommentar
Er ikke så veldig vanskelig å oppdatere fra XFree til xorg da.

Vel, er en del avhengigheter og lignende som skal fikses i pakkeystemet kan jeg tenke meg. Jeg har sett enkelte rapportere at det er mulig å bruke xorg-pakke fra unstable ubuntu i sid med litt tweaking, men jeg ser for meg en del rot. Kanskje ubegrunnet.

Lenke til kommentar

Ubuntu Warty har ikke xorg, bare XFree med masse patcher. Hvis du vil ha xfree så kan du kjøre Ubuntu Hoary, men denne er under utvikling og endelig utgave kommer ikke før i mars.

 

Jeg har fått 20 ubuntu CDer levert av posten i Norge, ikke noe problem. Har snart delt ut alle sammen :) Jeg fikk de for 3 uker siden, men jeg bestilte de den dagen de ble lagt ut. Vet om folk som bestilte noen dager senere, som ikke har fått dem enda.

 

Gnome er default i Ubuntu, men skal ikke være noe problem å legge inn KDE. Er ikke noe mer støtte for KDE i Sarge enn i Ubuntu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...